Moldova Socialista, 1989 (LXV/78-102)

1989-04-01 / nr. 78

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! Органул Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, ал Советулуй Супрем ши Консилиулуй де Миништри але РСС Молдовенешть Газета апаре де ла 1 май 1924 No 78 (17087) • Сымбэтэ, 1 априлие 1989'‘ • Прецул 3 коп. Ритмул чинчиналулуй Фэрэ ербичиде Ынчепынд ку анул трекут, агрикулторий дин совхозул костру ну май апликэ ербичиде ла ынтрецинеря културилор етериче. Комбатеря буруенилор се ефектуязэ ын мод меканиэат ши мануал. А у фост ынтродусе мэсурь де стимуларе а мунчий ын кадрул ынгрижирий плантациилор. Пентру праша унуй хектар де трандафирь, бунэоарэ, омул примеште суплиментар 300 килограме де череале. Мунчиторий ынкее контракте конформ кэрора вор ынгрижи анумите супрафеце де културь ехериче. Ку тоате кэ дупэ ексклудеря пестичиделор волумул де лукрэрь а спорит, ефичиенца продукцией н’а скээут. Анул трекут бригада ноастрэ а експедият ла фабрика де прелукраре примарэ 118 тоне де материе примэ ароматэ, инклусив 17 тоне песте преведерь. Културиле етериче не адук венитурь консидерабиле. Ын сезону л-89 цинем сэ вэрсэм ын каса совхозулуй чел пуцин ун милион де рубле. Ку мулт елан лукрязэ актуалменте ын кымп фрунташий продукцией П. Лунгу, Д. Поможак, М. Бузанжи ш. а. В. КУРДОГЛО, бригадир ын совхозул «Киркэешть», районул Кэйнарь. Ын анул де фаца чей 7 чобань — стапыкий турмей — ау а обцине чирка 700 де мей ши доуэ тоне де лынэ прециоасэ. Се ва консолида ши ферма ка атаре, ши буйсетул ей. Разеле соарелуй примэвэратик й-ау скос пе чобань ку турма лор ла пашуне. Ын скурт тимп, даторита грижий бачилор, меий збурдалничь девин долофань, адэугынд конейдерабил ын греутате. Сынт ниште семне де бун аугур ачесте клипе але примэверии, семне че-ць суАеряээ гындул ка пе виитор оеритул ын република иоастра требуе са ревинэ ын албия са де алтадата. Адика ын фиекаре господэрие колентнвэ (ши ну нумай) са фие рестабилит оеритул, деоарече, де кынд сынтем ной, молдовений, ынтотдяуиа ам фост ши не вом шти ынфрэциць ку диаина миорица. С. ШПРОНЦУ. ЫН ФОТОГРАФИИ: ла ферма де ой дин колхозул «Мичурин», районул Чимишлия. Фото де Т. ИОВУ. Примэвара е анопгимпул меилор Ф ЕРМА ДЕ ОИ а иолхозулуй «Мичурин», районул Чимишлия, есте ума дин пуцин нумероаселе ферме каре ау реэистат ла деформариле анилор де стагиаре. Актуалменте аич сынт ынтрецинуте чирка 1.200 де ой цигай. Грай матери ^ Сэ ну сече изворул Ын ултимул тимп се скрие ши се дискутэ мулт деспре окротиря лимбий молдовенешть, деспре дезрэдэчинаря аграматизмулуй че персистэ апроапе претутиндень. Ам рецинут кытева гындурь деспринсе динтр'ун артикол ал унуй лингвист: кынд сяка ун иэвор, фынтынарул, ын судоаря фрунций, сапэ ши ын пятрэ, пынэ гэсеште алт ефырк де апз; кынд се усукз ун пом, ливэдарул ыл ынлокуеште ку алтул май вигурос; кынд се диструАе о касэ, конструим алта ши май фрумоасз; кынд се стинйсе дин вяцэ ун ом, континуэ сэ трэяекз урмаший ачестуя; ши нумай лимба, дакэ моаре, ну не рамыне нич о сперанцэ пентру а о сэпа дин пятрэ. Фиекаре ом поартэ ын сын- Ае, поате, чя май маре комоарэ дин луме — граюл матери. Ачастэ комоарэ ефынгэ требуе пззитэ май мулт декыт окий дин кап, пентру кз одатэ апусэ, 1ну май поате фи реынвиятэ де нич о дивинигате. Астэзь, конштиенць де стрымтоаря ла каре ам ажунс, не эбатем сэ гэсим диферите ремедий пентру а не лекуи суферинда лимбэ матернэ. Е дрелт, кэ ын републикэ с’ау фэкут кытева ынчеркэрь тимиде де а ажута лимба матернэ сэ ясэ дин ситуация гравэ прин публикаря а кыторва хотэрырь — ку привире ла ымбунэтэциря ынвэцэрий лимбий молдовенешть ын републикэ ши ку привире ла мэсуриле пентру адынчиря студиерий историей лимбий молдовенешть ши дезволтаря ей. Ку регрет, дин преведериле ачестор хотэрырь ау ынчепут а фи ынфэптуите ын вяцэ доар кытева. Ши е клар кэ ситуация ну с’а амелиорат. Деачея консидер, кэ декретаря лимбий молдовенешть дрепт лимбэ де стат ши тречеря ла графия латинэ есте ун императив ал тимпулуй. Е ши фиреск, дакэ авем ун драпел, ун ими, о Конституцие, требуе сэ авем ши о лимбэ де стат а републичий. Ачаста ынсямнэ кэ еа ва фи луатэ суб окротиря статулуй, ва авя дрептурь деплине ши ва фи фолоситэ ну нумай ла тутун, ла прэшит сау ла скос ефеклэ ши ла букэтэрие, чи ши ын грэдинице, школь, институцииле де ынвэцэмынт супериор, ла диферите манифестэрь органиэате ын републикэ (конгресе, сесиунь, плейере, шединце ши консфэтуирь). Доар дестинул лимбий е ынсушь дестинул попорулуй ши, дакэ диспаре лимба, пьере ши Лопорул. Де ачесте проблеме сынтем ынгрижораць ну нумай ной, чи ши алте попоаре советиче, акум, ын периоада демократипэрий ши публичитэций. Трей републичь унионале ши уна а угоном» дин Каукаэ, трей ре~публичь балтиче ~ аудекретат лимбэ де стах лимба попорулуй каре ле репрезинтэ, сынт пе кале а фаче ачелаш лукру попоареле дин Асия Мфклочие, Украина ши Белорусия. Астфея ышь екстинд функцииле сочиале лимбиле' респективе ши се стабилеште о корелацие екитабилэ ку лимба русэ, лимбэ де комуникаре ынтре нлциунь. Ши дупз акордаря статутулуй де лимбз де стат лимбий молдовенешть, челелалте лимбь ворбите ын РССМ — руса, украиняна, булгара, гэгзуза — вор фи фолосите ку дрепт егал ын виаца културалэ, ынвэцэмынт, сфереле де комуникаре. Уний, дин липез де компетенцэ лингвистикэ, сынт контра алфабетулуй латин. Реаениря ла скрисул латин ну е ун мофт ал унор персоане, чи о нечеситате обьективэ диктата де реалитэциле лимбий ынезшь. Скрииторий, саванций ау аргументах, не-ау конвинс ын пресэ, ла радио, телевизиуне, кэ вешмынтул фиреск пентру уника лимбз романикэ де пе териториул Униуний РСС есте чел латин. Нормеле лимбий литеряр» с'яу комгтмтумт ЫН алфабетул латин. класичий ноштри ау креат опереле лор ку графия латинэ. Деачея тречеря ла еа требуе сэ се факэ ын мод персеверент, ын ритмул кувенит, кумпэнинду-се ку минуциозитате тоате акциуниле. Попорул молдовенеск есте блынд ши оспиталиер ши ничодатз ын Молдова н’ау фост чертурь ку субстрат етник. Дин челе май векь тимпурь ам фзкут пе ачесте пэмынтурь стрэмошешть касэ бунэ ку репреэентанций алор националитэць — рушь, украинень, гэгзузь, булгарь, еврей. Атытя проблеме сочиале не унеск азь ши нумай приетения не ва ажута сэ ымбунэтэцим вяца, с'о фачем май фрумоасэ, с'о апэрэм де рээбоае дистругэтоаре сау де катастрофа еколоДикэ. Сз ну не дезбине диференца националэ! «Лимба унуй попор сямзнз ку ун Фэт-Фрумос, че цине ын мынэ о <тйблз) де бусуйок ши ну о сабие1». Комисия интердепартаменталз пентру студиеря историей ши проблемелор дезволтзрий лимбий молдовенешть а адоптат хотэрыря де а се адреса Президиулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть ку пропунеря ка лимба молдовеняекз сз фие декретатэ лимбз де стат пе териториул републичий ши сэ се факэ комплектаря кореспунзэтоаре ын Конституция РССМ, прекум ши де а ьшкувиинца тречеря пе етапе ла графия латинэ. Прин хотэрыря Президиулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть де ла 25 януарие 1989 «Деспре прегэтиря проектелор де леЖь але РССМ ку привире ла функционаря лимбилор де пе териториул републичий», евидент, с'а фзкут ун пас импортант спре реализаря практика а ачестор дезидерате историче але молдовенилор. Тоць оамений де бунэ крединцэ, дупэ кум вздеск ши дискуцииле нумероасе, апречиязэ позитив, деши неунивок, ачест акт гувернаментал, вээынд ын ел дечизия форурилор супериоаре де а прочеда ла акциунь конкрете, пентру а кэрор ынфэптуире практика ау фост превэзуте ши термене конкрете. Сусцин публикаря проектелор де леЖь респективе, апэруте ерь ын пресэ, пентру а фи дискутате де ынтрегул попор. Спер кэ ын кадрул дискуцией не вом аскулта ку рэбдаре унул пе алтул ши не вом ынцелеЖе ка ынтр'о касэ комунэ. Кум комуне не сынт скопуриле, комун вииторул. Валентина СКРИПНИК, ынвэцэтоаре де историе ла ШПТМ No 69 дин Единец, мембру ал Президиулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть. ЫН ЕТАПА ДЕ КОТИТУРЭ А РЕСТРУКТУРЭРИЙ Кувынтаря луй М. С. ГОРБАЧОВ ла ынтылниря ку кондукэторий мижлоачелор де информаре ын масэ ын зиуа де 29 мартие 1989 Товэрэшь! Цин сэ абордез астэзь доуэ кестиунь: резултателе Пленарей дин мартие а КЧ ал ПКУС ши — ку титлул прелиминар — але кампанией алежерилор де депутаць ай попорулуй ай Униуний РСС. Не-ам прегэтит де Пленарэ ун тимп ыиделукгат, темейник, ынтрукыт есте ворба де уна динтре челе май им-портанте проблеме умане, каре ла Конферинца а Х1Х-Я де партид а фост нумитэ «пункт невралжик», ын вица сочиетэций ноастре. Ачастэ Пленарэ о консидерэм ка ун маре пас ын кадрул прочесулуй реструктурал, ка о ынаинтаре сериоасэ а ынтрежий реструктурэрь, ынтрукыт есте ворба де уна динтре принчипалеле дирекций але ынфэптуирий ей/ Ам порнит де ла премиза кэ фэрэ резолваря проблемей алиментаре, фэрэ елабораря уней политичь аграре модерне реструктураря ну ва акумула форце, ну ва мерже ынаинте. Ын ачелаш тимп ам цинут конт де фаптул кэ ши ын секторул аграр е греу сэ контезь пе трансформэрь профувде, дакэ еле ну се вор продуче ын тоатэ сочиетатя. Ын ачастэ привинцэ, кум с’ар спуне, тотул есте легат ынтр’ун сингур нод. Ын ачастэ ордине де идей цин сэ опун: унеорь, ын дискуцииле ноастре, ое фаче аузитэ ынтр’ун фел сау алтул идея, потривит кэрея о анумитэ проблемэ поате фи змулеэ дин контекст, путем, кум с’ар спуне, с’о атакэм ши с’о резолвэм. Ну кред кэ лукрул ачеста есте пропус дин ындемнурь реле. Тотодатэ, штим дин трекут, яр акум п/и дин пропрня ноастрэ експериенцэ кэ де ындатэ че се ынтымплэ ла ной о рэмынере ын урмэ, ачаста се рэсфрынже имедият ши ын мод сериос асупра мултор алтор дирекций але реструктураций. Деачея чел каре консидерэ ши пынэ азь кэ анумите проблеме пот фи змулсе дин контекст, пот фи пусе ын афара легэтурий ку алте проблеме ши прочесе, ачела, ын примул рынд, доведеште ел ынсушь кэ ну ынцележе лукруриле пынэ ла капэт ши, ын ал дойля рынд, ый индуче ын ероаре ши п$ чейлалць. Ам вря сэ гэсим кэй ушоаре, дар еле ну екзистэ. Аша ши требуе сэ ворбим, директ ши дескис, аша ши требуе сэ ынцележем ачест лукру. Тоате ынчеркэриле де а пропуне чева ын лбкул реструктурэрий н’ау дат нимик. Май мулт декыт атыт, еле ну фак декыт с’о ымпедиче. Ануме ачастэ визиуне обьективэ асупра ситуацией не-а кондус ла нечеситатя уней реформе економиче радикале. Ануме деачея ам ши авут невое де реформа политика. Ам вэзут кэ фэрэ актйвйзаря тутурор институциилор — де стат, политиче, фэрэ а ле конфери о ноуэ калитате, ной функций ши, ын примул рынд, фэрэ ка попорул сэ ажунгэ прин реформа политика сэ партичипе ла резолваря требурилор практиче ла тоате нивелуриле — де ж ос ши пынэ сус, есте ку непутинцэ сэ ынфэптуим плануриле ноастре. Проблема к ярд и нала а реалитэций ноастре о конституе дуселе алиментаре. Дакэ о вом резблва^ вом авя ун колосал кыштиг ну нумай ын ежономие, дар ши пе план сочиал, политик. Дакэ ну вом шти сэ резолвэм ачастэ проблема, атунч, синчер ворбинд, путем зэдэрничи ынтряга реструктураре, путем ажунже ла о сериоасэ дестабилизаре а сочиетэций. Дакэ ну вом фаче фацэ ачестор проблеме ку адевэрат ын вииторул апропият, ачаста ва инфлуенца ын мод сериос асупра ынтрежий дезволтэрь а цэрий. Ануме пропорцииле, ынсемнэтатя ши акуитатя проблемей алиментаре ау фэкут сэ девинэ нечесар ка еа сэ фие пусэ ферм пе план политик ын кадрул Пленарей КЧ, ын документеле финале ши ын хотэрыриле адоптате. Есте принчипиал импортант фаптул кэ пентру прима датэ ын май мулць ань Пленэра а пус ын чентрул резолвэрий проблемелор економиче скимбаря радикалэ а релациилогГде пропрйетате. а релациилор де продукционна сате. тречеря ла ной форме де господэрире ши скимбаря радикала а методелор де кондучере. Асупра ачестуй лукру ам врут сэ вэ атраг атенция, авынд ын ведере фаптул кэ ачаста ынеямнэ скимбаря кардинала а кончепциилор ноастре ын че привеште проблемеле дезволтэрий ну нумай а секторулуй аграр, чи ши а ынтрежий економий. Деачея резултателе Пленарей, апречиериле ши ориентэриле политиче, елаборате де еа, депэшеск кадрул кестиуний аграре, ау о принчипиалэ ынсемнэтате женерал-теоретикэ, женерал-политикэ ши женералекономикэ. Есте ворба де ной модалитэщь де абордаре, каре вор детермина активитатя ноастрэ пе термен лунг ши ын секторул аграр, ши ын тоатэ економия. Пе база ачестор модалитэць де абордаре требуе резолвате сарчиниле дезволтэрий ынтрежий економий, ридикэрий ей ла ун ноу нивел де дезволтаре. Хотэрыриле Пленарей нечеситэ мэсурь де урженцэ. Кэч еа а ынаинтат о сарчинэ сочиал-политикэ де чя май маре импортанцэ — де а ынлэтура ын тнмпул чел май апропият акуитатя проблемей алиментаре, яр ын чинчиналул ал трейспрезечеля, луынд ын консидерацие ынфэптуиря унуй ынтрег комплекс де мэсурь ын тоатэ економия, инклусив прин призма асанэрий финанчиаре, де а ажунже сэ асигурэм ын мод стабил нечесарул де продусе алиментаре ал популацией. Ачаста, товарэшь, есте о сарчинэ сочиал-економикэ ши политикэ де чя май маре ынсемнэтате. Ын ачастэ привинцэ вом да ку тоций ун екзамен динтре челе май севере ын фаца тимпулуй. Дар ну авем де алее. Ын ачест рэстимп требуе сэ ымбунэтэцим ку хотэрыре ситуация ын че привеште апровизионаря ку продусе алиментаре. Дакэ пяца ва рэмыне, ынсэ, ын старя де астэзь, нимик ну вом фаче, товарэшь. Ведем кыт де дезекилибратэ есте економия, че кантитате енормэ де бань а апэрут ка урмаре а сериоаселор неажунсурь дин гооподэрия финанчиарэ а цэрий, ка урмаре а фаптулуй кэ ла ной саларииле ну сынт стрынс корелате нич пынэ азь ку резултатул финал ал активитэций де продукцие, ку крештеря продуктивитэций мунчий. Ын фиекаре ан пунеМ ын чиркулацие о кантитате енормэ де бань, каре депэшеште прин крештеря ей спориря продукцией де мэрфурь ши де продусе алиментаре. Ши дупэ Плеиара дин май (1982) а 1КЧ ал ПКУС с’а продус о спорире а продукцией де мэрфурь ши де продусе алиментаре. Ун асеменя спор авем ши астэзь, дар ну-л симцим. Анул трекут продукция де мэрфурь пентру вынзаре кэтре популацие с’а мэрит ку 24 милиарде де рубле, дар чине а симцит ачест лукру? Ситуация с’а доведит а фи май проастэ, деачея кэ ын ачест рэстимп венитуриле бэнешть ши оаларииле ау креокут май репеде декыт продукция де мэрфурь. Ятэ де че, окупынду-не де секторул аграр, ын ачелаш тимп требуе сэ резолвэм ши проблемеле асанэрий финанчиаре. Ын каз контрар, тотул се поате дуче де рыпэ, тотул се ва истови. Репет: пе каля елаборатэ де ной, реализынд ноуа ноастрэ политикэ аграрэ, вом сусцине чел май импортант екзамен. Ши требуе сэ-л сусцинем. Ын женерал, товарэшь, авем сарчинь де амплоаре, легате де о маре ноутате, де ынсуширя унор ной модалитэць де абордаре. Ши тоате ачестя, десигур, не чер сэ акционэм ын кип ноу. Кред кэ акум о мункэ деосебит де маре есте пусэ пе умерий партидулуй. Ачаста ынеямнэ кэ ши пе умерий мижлоачелор де информаре ын масэ, пе каре ну ле сепарэм де партид. Е греу де пресупус кэ астэзь пот фи резолвате ку сукчес фэрэ еле анумите сарчинь. Де че спун аша? Кэлэузиндуне дупэ принчипииле ленинисте, дупэ модалитэциле де абордаре ленинистэ, требуе сэ-й конвинжем, требуе сэ лукрэм ку оамений. Оамений требуе сэ симтэ кэ тот че апаре ноу ын вяца ноастрэ есте консолидат де ной 'ну нумай прин лозинчь, ну нумай прин ориентэрь политиче, прин хотэрырь але гувернулуй, чи ши прин фаптул кэ фэурим база економикэ, журидикэ пентру ынфэптуиря унор траноформэрь радикале, ка попорул сэ трэяехэ май бине, сэ се симтэ май плин де ынкредере. Кэч ачаста есте о котитурэ фоарте сериоасэ — сэ-ць асумь рэспундеря, сэ девий адевэрат стзпын, сэ кулежь роаделе мунчий тале. Ачаста нечеситэ о маре котитурэ ын конштиинцэ, товарэшь. Секторул аграр ва жука ролул де дескизэтор де друмурь, де пионер ын асимиларя формелор кореспунзэтоаре де господэрире, а формелор де кондучере. Фэрэ активитатя партидулуй, фэрэ мунка сериоасэ а мижлоачелор де информаре ын масэ, фэрэ ынцележеря де кэтре попор а мэсурилор че се яу, лукруриле вор мерже аневое. Ши дакэ ну вом реструктура гьшдиря тутурор оаменилор мунчий дин агрикултурэ, а спечиалиштилор, а кондукэторилор секторулуй аграр, дакэ ну вом скимба гындиря сочиетэций ноастре ын ансамблу асупра ачестор кестиунь, семиицеле коий политичь аграре ну вор да лэстаре рапиде, ва фи греу сэ контезь пе о реколтэ бунэ. Е нечесар ка прин активитатя де партид, прин тоате формеле мунчий организаториче, идеоложиче, прин мижлоачеле де информаре ын масэ сэ ынтрецинем о сериоасэ дискуцие ку цэрэнимя, ку тоць оамений мунчий дин секторул аграр. Ши май ку сямэ есте импортант сэ не сприжиним пе чея че авем. Кэч ам акумулат дежа ын ачешть ань мулте лукрурь буне ши конструктиве. Требуе сэ порним де ла ынсэшь вяца. Прочесул ачеста есте необишнуит де профунд. Аич, десигур, се вор чокни интересе диферите, деоарече ноиле форме де господэрире, ноиле методе де кондучере, ынтрегул систем де мэсурь, пе каре л-ау пропус Плена ра ши документеле гуверна мента ле, ый привеск пе тоць, ле пун .дежетул пе ранэ. Ын преса ноастрэ ау апэрут дежа дестуле имажинь, каре не ынфэцишязэ кум се десфэшоарэ аренда, антреприза, кум се манифестэ аутономия, кум о ынтымпинэ кондукэторий, спечиалиштий, че атитудине ау фацэ де еа ыншишь оамений мунчий. Аич ну е невое де нич о идеализаре. Ситуация ноастрэ. в’о спун де-а дрептул. ну .есте идеалэ. ь.э луэм господэрииле нерёнтабиле. Ын мулте динтре еле саларииле сынт буне, ши оамений, ын принчипиу, трэеск дестул де бине. Аколо сынт алте проблеме — ну екзистэ друмурь, ну екзистэ, сэ зичем аша, инфраструктура кувенитэ, ши тотушь у и белшуг гарантат екзистэ аколо. Ачеста есте нумай унул динтре екземпле. Тотул ва фи, товарэшь, компликат, фоарте компликат. Мишкаря динелре векь, динспре обишнуит кэтре ноу, кэтре о луме неексплоратэ ынтотдяуна есте компликатэ. Тоате женерацииле сынт легате де трекут. Оамений сынт дифериць — ши лукрэторий де рынд, ши спечиалиштий, ши кондукэторий де тоате нивелуриле. Трекутул с’а импрегнат, стэ ын фиекаре динтре ной. Нимик ну требуе сэ симплификэм, требуе сэ ведем тотул аша кум есте. Нич о еуфорие ну поате фи. Ва требуй сэ лукрэм фоарте сериос. Атыт пентру организацииле де партид, кыт ши пентру мижлоачеле де информаре ын масэ, есте импортант сэ се ситуезе пе о позицие фермэ — сэ алере, сэ промовезе идеиле ши хотэрыриле Пленарей. Пот сэ вэ спун дин тимп кэ нич о хотэрыре, каре а фост елаборатэ пынэ акум, каре се адоптэ астэзь ши каре ва фи адоптатэ мыне, ну ва фи идеалэ. Нумай ынчеркаря ын вяца де тоате зилеле, нумай верификаря ын вяцэ аратэ авантажеле, латуриле слабе ши путерниче але кутэрей сау кутэрей хотэрырь, документ ш. а. м. д. Ла ной с’а рэспындит акум ун фел де модэ атыт принтре колабораторий штиинцифичь, кыт ши ын пресэ: де ындатэ че а апэрут кутаре сау кутаре хотэрыре, прима трябэ, кяр дакэ ну не-ам дескуркат ынкэ ын есенцэ, есте сэ ынчепем а кэута ын еа латуриле слабе, семэнынд конфузив ын минциле оаменилор. Дар вэ вой спуне директ кэ акум, практик ворбинд, ну се адоптэ хотэрырь, каре сэ ну фи фост дискутате ын преалабил ши ын колективеле де мункэ, ши ын организацииле обштешть, ши ын Академия де Штиинце ш. а. м. д. Ши ку кыт вом ынаинта, ку атыт май мулт се ва дезволта, се ва екстинде ши се ва адынчи ачест прочес, пентру ка градул де фундаментаре а хотэрырилор ноастре сэ фие ши май акчентуат. Десигур, слэбичуниле требуе вэзуте пентру а ну луа пропорций, пентру а ну аграва грешедиле. Лукрул ачеста требуе вэзут ши семналат. Ши тотушь, астэзь есенциалул есте ка ачесте хотэрырь сэ се базезе пе експериенцэ, пе чея че а фост верификат ын практика. Ачесте хотэрырь сынт виабиле, деачея еле требуе промовате, фэкынд ын каз де нечеситате ши карева корективе. Ын презент ам супус уней анализе профунде — де унде веним, че ам стрэбэтут ши че ынвэцэминте требуе сэ тражем. Де че фачем ачастэ анализа? Де ла ынвэцэминте требуе сэ пэшим ын вяцэ, ын дирекция трансформэрий ей. Сэ применим ымпреунэ вяца ноастрэ, сэ не гындим ымпреунэ кум с’о фачем май бунэ. Сэ не уним ефортуриле. Е нечесар сэ не дебарасэм де субъективизм ши амбиций, сэ пунем интереселе женерале май пресус де орьче. Е нечесарэ о ынаинтаре асчендентэ пе кэиле реструктурэрий, фииндкэ нумай ачастэ ынаинтаре, нумай фаптеле конкрете, ши ну фразеле ципэтоаре, де орьунде с’ар фаче еле аузите, пот сэ промовезе темейник, сэ апере реструктураря. Ын женерал, принчипалул есте сэ порним де ла вяцэ, сэ ведем жермений ноулуй, сэ ведем експериенцэ реалэ, фие ши прима деокамдатэ, ын асимиларя ноилор модалитэць де абордаре ын секторул аграр. Сарчина органелор де партид, ,а мижлоачелор де информаре ын масэ есте де а организа -контролул де партид ши контролул ынтрегулуй попор асупра ынфэптуирий хотэрырилор адоптате. Е невое, товарэшь, де ун контрол обштеск. Прин мижлоачеле де информаре ын масэ — ын примул рынд. Ачеста есте чел май путерник, чел май дескис контрол. Есте фоарте импортант ка тоць адепций трансформзрилор профунде дин секторул аграр сэ акционезе ынтр’о атмосфера сочиалэ фаворабилэ. Ачастэ атмосфера требуе с’о креезе партидул, мижлоачеле де информаре ын масэ. Есте ворба де сприжиниря пе тоате кэиле а ноулуй. Ши, димпотривэ, тоць чей каре ынчаркэ сэ пунэ педичь прочесулуй де трансформэрь профунде дин секторул аграр требуе сэ се симтэ чел пуцин инкомод. Ынтр’о асеменя етапэ де когитурэ профундэ, кум есте реструктураря ноастрэ, ну не путем липси де тот »е ам акумулат ын ачешть ань — де посибилитатя компарэрий пунктелор де ведере пентру кларификаря кутэрей сау кутэрей проблеме, пентру евиденциеря дирекцией, ынсемнэтэций, жустецей сау фалситэций кутэруй сау кутэруй прочес. Фэрэ де ачаста ну май путем трэи ши ну май путем ынаинта. Астэзь симцим, пур ши симплу, ку тоций нечеситатя ачестуй лукру. Ши дакэ вом авя ундева анумите ешекурь ши лакуне, дин ачаста ну требуе сэ фачем тражедие, ну требуе сэ кэдем ын паникэ. Е нечесар сэ ынвэцэм де ла вяцэ, сэ акумулэм ын тимпул активитэций практиче експериенцэ ши минте, сэ не ынвэцэм а лукра ын кип ноу. Консидер кэ есте принчипиал импортант сэ сублиниез уна динтре ориентэриле фундаментале але Пленарей — сэ сприжиним пе тоате кэиле челе май диферите форме де господэрйре. Спун ачест лукру деачея кэ адеся се обсервэ аташаментул кутэрор сау кутэрор публикаций де-але ноастре фацэ де уна динтре ачесте форме. Кред кэ вом авя де кыштигат дакэ вом да посибилитате сэ се дезволте тоате формеле. Сэ се конвингэ фиекаре ын практика де фаптул кэ путем мерже ынаинте нумай дакэ вом фолоси ной форме, методе, модалитэць де абордаре, реализэрь але прогресу/;уй технико-штинцифик, ной технологий. Авем йой о ворбэ каре с’а ынрэдэчинат — «А интродуче». Сэ рефлектэм пе ларг ши май прегнант прочесул де интродучере а ноулуй, сэ-л арэтэм, сэ-л сприжиним. Фие ка оамений сэ се конвингэ де авантажеле луй ши сэ алягэ ей ыншишь. Нумай атунч се ва скимба ку тотул активитатя ноастрэ, ва фи ку тотул алта атитудиня ши ку тотул алтеле резултателе. Плеиара с’а пронунцат пентру идея ка прин реструктураря интернэ а колхозурилор ши совхозурилор пе базэ де арендэ, прин ынфнинцаря де кооперативе сэ фие дезвэлуит уриашул лор потенциал. Плеиара с’а пронунцат, де асеменя, ши ын сприжинул агро-, ф112леша_ши агрокомбинат,елор, ын сприжинул господэриилор цэрэнешть, ал господэриилор аукзилиаре персонале, ал арендей ну нумай ын ицтериорул колхозурилор ши совхозурилор, чи ши ын афара лор. Пленара а сусцинут ши идея интегрэрий индустрией Ши агрикултурий, ши ну нумай ын кадрул креэрий господэриилор аукзилиаре, чи ши ын алте форме. Ачаста се фаче, бунэоарэ, ын режиуня Владимир, ын режиуня Киров. Фие ка интеграря сэ се десфэшоаре суб тоате формеле. Алтфел спус, товарэшь, нич ун догматизм, максимум де сприжинире а тот че ынтэреште аутономия, симцул де стэпын ал пэмынтулуй. Ши принчипалул есте сэ дэм посибилитатя де а фи пусе ын акциуне резервеле реал екзистенте дин ачест сектор ал економией, сэ обцинем ун рандамент рапид суб формэ де адаус ал продуселор агрикултурий. Пленара а сублиният ын деосебь нечеситатя ынфэптуирий ын чел май скурт тимп а модернизэрий радикале а ынтрежий индустрий прелукрэтоаре, а ымбунэтэцирий системулуй де пэстраре ши прелукраре а продуселор агрикултурий. Ачаста не поате да рапид резултате палпабиле. Дакэ ын ансамблу инвестипииле капитале пентру секторул аграр пе диферите дирекций се менцин ын цара ноастрэ ла унул ши ачелаш нивел, ын ачест домениу еле сынт де 1,5 — 2 орь май марь. Резолвэм акум ачастэ сарчинэ пе скарэ ларгэ, ынкадрынд ши индустрия де апэраре, ши конструкцииле чивиле де машннь, ши мариле организаций де конструкций. Требуе сэ ындеплиним ачест програм. Преса требуе сэ арэте, кум мерг требуриле ын ачест домениу, сэ ле дя кувынтул продукэторилор, сэ верифиче мунка лор. Ши ынкэ о кестиуне практика, де ла а кэрей резолваре аштептэм ун рандамент рапид. Есте ворба де ролул господэриилор аукзилиаре персонале. Ын презент, кынд оамений ноштри, каре ау господэрий, с’ау симцит май ынкрезэторь, вэзынд кэ ной сынтем де партя лор, ей трек ла акциунь май ку драгэ инимэ ши ку май мултэ енержие. Ын режиуниле, унде с’а дат атенцие господэриилор аукзилиаре персонале, ау лок прочесе позитиве ын резолваря проблемей апровизионэрий ку продусе алиментаре. Десигур, нумай пе ачастэ кале ну поате фи резолватэ ын ансамблу проблема алиментарэ. Дар ситуация поате фи ымбунэтэцитэ субстанциал. Де пе акум с’ау скимбат мулте аспекте, се десфэшоарэ интеграря натуралэ: посесорул господэрией аукзилиаре персонале есте асигурат пе базе контрактуале ши ку нутрецурь, ши ку анимале тинере, ши ку сервичий, ши ку мижлоаче де транспорт. Де ла ел вор фи акизиционате ши вителе, ши алте продусе, фэрэ мултэ бэтае де кап. Ел ва креште ун пурчел сау алт анимал ши, ын ачелаш тимп, пе базэ де контракт, ва ынгрэша вите пентру господэрие. Ын фелул ачеста се мобилизязэ ресурселе господэрией касниче ши мунка че ну есте фолоситэ ын секторул обштеск. Требуе сэ пунем ын акциуне тоате резервеле. Тот че не ажутэ сэ резолвэм проблема продуселор алиментаре, тот че есте легат де реализаря посибилитэцилор пе каре ле оферэ секторул ностру аграр, — тоате ачестя сынт жусте, тоате ачестя сынт ын фолосул попорулуй, ын фолосул сочиализмулуй. Цин сэ мэ опреск ын деосебь асупра проблемей колхозурилор ши совхозурилор де микэ рентабилитате ши нерентабиле. Ачастэ темэ с’а афлат ын чентрул дискуциилор ши ынаинте де Пленарэ, ши ын тимпул Пленарей. Еа континуэ сэ-й фрэмынте ну нумай пе оамений мунчий де ла сате, дар ши пе лукрэторий органелор де партид ши економиче, тоатэ сочиетатя. Требуе сэ не ферим де атитудине ушуратикэ, симплистэ, фацэ де ачастэ проблемэ. Ын дискуций с’ау чокнит пункте де ведере диаметрал опусе. Уний консидерэ кэ сочиетатя требуе сэ акорде ши де акум ынаинте дотаций господэриилор де микэ рентабилитате ши нерентабиле. Аргументеле сынт урмэтоареле: кипуриле, вина пентру нерентабилитате ну поате фи датэ нумай пе ачесте колективе де мункэ, лукрул ачеста с’а ынтымплат ши ка урмаре а унор сериоасе лакуне дин дезволтаря економикэ, сочиалэ а анумитор режиунь, дин модалитэциле де абордаре а резолвэрий ачестор проблеме. Аич есте мулт адевэр, ведець че ловитурэ а дат сатулуй политика грешитэ ын че привеште ампласаря форцелор де продукцие ын Зона Нечернозьомикэ! Есте оаре виноват цэранул де фаптул кэ акум ын мулте господэрий ау рэмас май алее бэтрыний, каре ну сынт ын старе сэ лукрезе пэмынтул, сэ ынгрижаскэ вителе? Дар ну путем фи де акорд нич ку фаптул кэ ачесте господэрий требуе лэсате ла дотацие. Алций спун кэ требуе «ынкисе» имедият ачесте господэрий, кэ пэмынтул требуе ымпэрцит алтор колхозурь ши совхозурь, ынтреприндерь индустриале, арендашилор. Сэ ле ынкидем, яр мыне, кипуриле, тотул ва фи аша кум требуе, ынсэшь вяца ва пуне тотул ла лок. Пынэ ши уний економишть оериошь консидерэ астфел. Де мира ре лукру! Ярэшь теорий ши скеме аб (Сфыршит ын паж. 2).