Moldova Socialista, 1989 (LXV/151-168)

1989-07-01 / nr. 151

А V У' Г ГА [UNK]ЕТА АПАРЕ ДЕЛА 1 МАЙ 1924 Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ!Сымбэтэ, 1 юлш '1989 No 151 (17160) Прецул 3 коп. Органул Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Мол довей, ал Советулуй Суп рем ши Консилиулуй де Миништри але РОС Молдовенешть Ла сесиуня ынтыя а Советулуй Супрем алУниуний РСС Ла 27 юние депутаций ау ыниепут диокутаря рапортулуй презентат де Н. И. Рыжков. Ла трибуна се афлэ депутатул Штойк Г. Г. Ел шь-а експримат пэреря деспре идея контопирий челор доуэ министере — металуржией нефероасе ши фероасе. Дрепт резултат, консидерэ депутатул, се ва креа ун колосал комплекс монополист пентру продучеря металулуй, чея че ар пути сэ причинуяскэ марь дауне економией национале. Дупэ пэреря ораторулуй, се ва форма ун монопол енорм, яр ачаста вине ын вэдитэ контрадикцне ку хотэрыря примулуй Конгрес ал депутацилор попорулуй ай Униуний РСС ку привире ла ынтречеря економшкэ ши ла лупта ымпотрива феноменелор монополисте. Ын нумеле депутацилор, каре лукрязэ ын металуржия нефероасэ, ворбиторул а пропус сэ фие екзаминатэ кестиуня ну ку привире ла контопиря министерелор, чи ла креаря унуй орган уник, каре сэ функционезе индепендент ал ынтрежий продукций де метале нефероасе ши раре. Кредем, а спус ел, кэ ануме атунч статул ностру ва обцине ун рандамент ку мулт май маре. Пентру а алкэтуи структура Консилиулуй де Миништри ну требуе сэ фолосим модалитэциле традиционале, а спус депутатул Денисов А. А. Урмязэ сэ се цинэ сяма де ынтрегул контекст ал структурий статалитэций ши де " ко'ндицииле ын каре ва требуй сэ лукрэм, ку алте кувинте, де кондицииле реструктурэрий. Ораторул а пропус атенпией депутацилор о анализэ системикэ проприе. Ын казул структурий орькэрей организаций де стат, а сублиният ел, се евиденциязэ трей субсистеме де базэ: продукцией материале, путерий ши идеоложией. Еле ау функций индепенденте, каре ну пот фн конфундате. Пэкатул ностру констэ ын фаптул кэ еле ау фост ынкуркате. Ши ка урмаре функцниле ну се ындеплинеск сау ле екзерчитэ ну чей каре требуе сэ ле ындеплиняскэ. Дупэ пэреря ораторулуй, партидул ар фи требуит сэ елаборезе кончепция реструктурэрий, адикэ кончепцня модернэ а сочиализмулуй. Депутатул шь-а експримат сатисфакция ын легэтурэ ку резултателе визитей луй М. С. Горбачов ын РФЖ- Принчнпалул сукчес ел ыл веде ын фаптул кэ ной тречем де уш старя де конфрунтаре ла старя де колабораре ын калнтаТе де партенерь ку ун маре стат ал НАТО. ' ‘ Депутатул Гудайтис Р. В. консидерэ структура Консилиулуй де Миништри ын домениул културий ши, ынвэцэмынтулуй публик дрепт консерватоаре, некореслунзэтоаре суверанитэций републнчнлор унионале ши фиинд ын контрадикцне ку принчипииле аутономней лор. Дупэ пэреря са, кондучеря дезволтэрий културий требуе сэ цинэ ын ынтрежиме де компетенца републичнлор, инклусив а челор аутономе. Резолваря проблемей о ведем ын фаптул ка чентрул сэ акчепте посибилитатя екзистенцей унуй маре, нумэр де моделе национале але културилор ши школилор де тоате трептеле. Реглементаря ши <унификаря, ынсэ, ын ачест домениу репрезинтэ ун анакронизм. Депутатул а сублиният кэ ел шь-а експримат пэреря проприе ын ачастэ проблемэ. Проблемелор дезволтэрий секторулуй аграр ын царэ шь-а консакрат кувынтаря депутатул Моторный Д. К. Ел а менционат кэ ын ачастэ привинцэ с’а креат о ситуацие екстрем де гря. Ораторул с’а оприт, ынтре алтеле, асупра кампанией, каре с’а десфэшурат ынтре обштиме ши фостул Министер ал амелиорэрилор ши господэрией апелор. Астэзь обштимя жубилязэ, а спус ел, — министерул а фост ликидат. Дар каре есте резултатул? Зечь де мий де меканизаторь експериментаць ну лукрязэ, а фост дескисэ каля спре дистружеря сателор ку перспективэ, и с’а пус капэт ынтрежий агрикултурь иригате. Акум господэрииле ну вор фи ын старе сэ менцинэ пэмынтул ын ордиия кувенитэ. Ын нумеле Комисией депутатул а сприжинит кандидатура луй П. А. Полад-Заде ын постул де министру ал конструкциилор де амелиорэрь фунчиаре, каре, дупэ пэреря са, куноаште май бине декыт тоць проблемеле амелиорэрий ши ва фаче фацэ сарчиний ынкрединцате. Ноуэ, а спус депутатул Николайчук В, Ф. дин Норилск, акум, пробабил, кэ ну не рэмыне нимик алтчева декыт сэ аштептэм модификэриле пропусе ын Лежя ку привире ла Консилиул де Миништри ал Униуний РОС. Орьче модификэрь нечеситэ о студиере апрофундатэ, яр ной ну сынтем тэта пентру ачаста. Ынтре алтеле, ачастэ Леже н'а фост пусэ ын кореспундере ку Конституция Униуний РСС. Ын еа липсеск ре'ферирь ла Конгресул депутацилор попорулуй ай Униуний РСС, ын женерал ла депутаций попорулуй, ын скимб фигурязэ титлул инекзистент акум де депутат ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Ну се екимбэ нич функпйиле министерелор, ынтряга путере де стат рэмыне де фант ын мыннле гувернулуй. Ораторул а респинс пэреря експрнматэ антериор, кэ контопиря челор доуэ министере металуржиче ар пути сэ дукэ ла монополизм. Монополизму^, потривит опинией сале, констэ ну ын нумэрул департаментелор, чи ын дрептуриле лор. Депутатул а пропус сэ фие екзамннате ын преалабил ку атенцие ын комитете ши комисий тоате Декретеле Президиулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС презентате спре апробаре сесиуний. Ын кувынтаря са депутатул Блаев Б. X. а фэкут ун шир де пропунерь конкрсте привинд структура гувернулуй. Ынтре алтеле, ел шь-а експримат темериле, кэ контопиря министерулуй металуржией фероасе ши нефероасе ва прежудичня интереселе челуй де-ал дойля департамент, пе каре, потривит спуселор сале, ыл аменинцэ периколул де а се «дизолва» ын металуржия фероасэ. Де аич — идея пе каре а екепримат-о депутатул: Сэ фие креат Комитетул ле стат пентру металуржие ал Униуний РОС, ын а кэруй субордине се вор афла амбеле министере ку кондиция кэ апаратул лор ва фи редус консидерабил. Депутатул а консакрат о парте дни кувынтаря са проблемей приоритэцилор ын активитатя Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Ел а анализат релацииле речипроче але фурнизорилор ши бенефичиарилор дин економия ноастрэ национала. Дупэ пэреря ораторулуй, авантажеле консуматорулуй ну пот фи екстинсе меканик асупра тутурор сферелор. Депутатул Друнина Ю. В. н’а фост де акорд ку чей каре консидерэ инутил Министерул унионал ал културий. Ной, а спус еа, ворбим тот тимпул деспре импортанца културий, сублинием кэ ачеста есте фун. даментул пе каре се сприжинэ тоць чейлалць факторь. Ын кувынтаре а фост абордатэ тема каритэпий. Ной, а сублиният депутатул, не-ам пердут сенсибилитатя, ни с’ау ымпетрит инимиле, яр лукрул ачеста, де асеменя, есте легат де скэдеря женералэ а нивелулуй де културэ. Депутатул Вепрев А. Ф. а спус, кэ тот греул транспунерий ын вяцэ а сарчинилор реструктурэрий ва кэдя пе умерий Консилиулуй де Миништри ал Униуний РСС. Яр ынсушь мерсул реструктурэрий, дупэ пэреря са, депинде де атитудиня пе каре о вом авя фацэ де дезволтаря агрикултурий цэрий. Ораторул с’а оприт амэнунцит асупра проблемелор продукцией рапицей, фэрэ де каре есте импосибилэ асигураря популацией атыт ку лапте, кыт ши ку карие. Ораторул а експримат консидеренте деспре ажуторул пе линия патронажулуй акордат сатулуй дин партя индустрией, ажутор каре а венит ын контрадикцне ку релацииле економиче екзистенте астэзь. Ел а абордат тема репартизэрий неуниформе а форцей де мункэ ын диферите режнунь, пропунынд кэй конкрете пентру резолваря проблемей. Депутатул Комаров Ю. Т. а рекуноскут, кэ шь-а асумат ролул кондамнабил де апэрэтор ал министерулуй ши необишнуитул рол пентру ел де опонент ал гувернулуй. Дин пунктул де ведере ал депутатулуй, теза ын фавоаря ликндэрий Министерулуй индустрией материалелор де конструкцие ну есте дестул де ынтемеятэ, чи нумай де драгул кэ се ликидязэ Министерул унионал ал конструкциилор женерале. Ораторул ли с’а адресат депутацилор ку ругэминтя сэ сприжине пэреря са: ликидаря Министерулуй индустрией материалелор де конструкцие е прематурэ. Атыта тимп кыт бумбакул ва конгинуа сэ фие принципала културэ а Та&икистанулуй, ын женерал ну поэте фи ворба де ниЗ’ ун фел де културэ, а декларат депутатул Сафиева Г. Ворбинд деспре ненумэрателе проблеме че апар ын републикэ дин кауза ачестей монокултурь, еа а сублиният, кэ пе огоареле де бумбак лукрязэ ын чя май маре парте фемеиле. Ын тоць ачешть ань се ынкалкэ дрептуриле оаменилор мунчий дин режиуне: пентру мункв престатэ пе о аршицэ де 40 де граде лор ну ли се плэтеск коефичиенций кондицяилор климатиче. Ачастэ проблемэ требуе резолватэ фэрэ ынтырзиере. Ын афарэ де ачаста, нечеситэ о солуционаре уржентэ проблема легатэ де мажораря препурилор де акизицие а бумбакулуй. Опринду-се асупра проблемелор еколожией, ораторул а менционат, кэ оамений мунчий дин републикэ сынт ынгрижораць де старя ланурилор де бумбак, унде ла фиекаре хектар ревин 20 де килограме де кимикале. Концинутул спорит де ынгрэшэминте се рэсфрынже негатив асупра сэнэтэций фемеилор ши копиилор. Адресынд о интерпеларе министрулуй енержетичий шн електрификэрий, еа шь-а експримат ындоелиле ын легэтурэ ку опортунитатя конструирий унор асеменя марь ЧХЕ, кум есте чентрала Рогун. Депутатул с’а пронунцат пентру конструиря микрочентра. лелор хидроелектриче. Ворбинд деспре структура ши компоненца Гувернулуй Униуний РСС, депутатул Бочаров М. А. а сублиният, кэ проектул де леже пропус де а се ынтродуче модификэрь ын Лежя Униуний РСС «Ку привире ла Консилиул де Миништри ал Униуний РСС» ну резолвэ мулте проблеме. Ынтре алтеле, ну се симте редучеря супрачентрализэрий апаратулуй екзистент. ЬГнтр’о интерпретаре конфузэ есте експусэ ши преведеря деспре модификаря функциилор министерелор ши департаментелор. Ораторул с’а оприт асупра структурий унор министере, каре, дупэ пэреря са, требуе контопите. Депутатул с’а пронунцат асупра а доуэ кандидатурь ын постурь министериале — П. А. Полад-Заде ши В. Г. Грибов, експликынд де че ла шединца комисиилор ши комитетелор депутаций ау вотат ымпотрива лор. Депутатул Атажянов А. Р» дин Узбекистан а пус, ынтре алтеле, ла ындоялэ карактерул рационал ал креэрий унуй сингур министер ал индустрией петролулуй ши газелор. Ар фи фост май рационал де а уни пе вертикалэ ынтрегул ланц ал индустрией петролулуй — де ла екстракпия петролулуй пынэ ла реализаря луй, инклусив конструиря обьектнвелор ши транспортаря. Ачелаш лукру, консидерэ ораторул, есте рационал ши ын привинца индустрией газелор. Ворбинд деспре функцииле Комитетулуй де стат пентру планификаре ши деспре кандидатул ын постул де прешединте ал луй, депутатул а декларат, кэ Ю. Д. Маслюков ын ансамблу аре тоате калитэциле нечесаре пентру ачастэ функцне. Тотодатэ, Комитетул де стат пентру планификаре требуе сэ-шь кончентрезе ефортуриле асупра егалэрий нивелулуй де дезволтаре сочиалекономикэ а териториилор, републичилор, зонелор, сэ ренунце ку хотэрыре ла критериул глобал ын абордаря проблемелор економией. Ворбиторул а апречият дрепт кардинале сарчиниле каре стау ын фаца Бироулуй Консилиулуй де Миништри ал Униуний РСС пентру дезволтаря сочиалэ. Пе база екземплелор конкрете ел а демонстрат кэ Бироул ши прешединтеле луй — А. П. Бирюкова ынкэ н’ау реушит сэ ренунце ку тотул ла методеле де администраре прин директиве, сэ трякэ ла методеле економиче де кондучере, сэ се ориентезе спре - демократизаря веций економиче. Ын ынкеере депутатул а кемат сэ фие сприжините структура ши компоненца персоналэ пропусе але гувернулуй. Ын кувынтаря са депутатул Бурлацки Ф. М. а ворбит деспре фелул кум ау фост дискутате унеле кандидатурь ын кадрул Комитетулуй пентру афачериле интернационале. Дин ынсэрчинаря депутацилор ел а дат читире дезидерателор експримате, май алее ла адреса товарэшилор Клменцев В. М. ши Катушев К. Ф. Ораторул а сублиният. де асеменя, нечеситатя елаборэрий пропунерилор пентру перфекционаря структурий кондучерий легэтурилор економиче екстерне але цэрий ноастре. Ачесте легэтурь конституе уна дин принчипалеле сурсе але модернизэрий техноложиче, каре, ла рындул ей, ынрыурешт,е немижлочит асупра ынфэптуирий ку сукчес а реструктурэрий. Депутатул а акордат о маре атенцие проблемелор структурале але Консилиулуй де Миништри ал Униуний РСС. Суб форм? де дискуцие депутатул а фэкут пропунеря деспре нечеситатя креэрий унуй ноу орган, дупэ кум л-а нумит ел — кабинетул Прешединтелуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Дупэ пэреря ораторулуй, ел есте нечесар пентру коордонаря активитэций министерелор политиче, кум ле-а дефинит ел — министерелор апэрэрий, афачерилор екстерне, афачерилор интерне, Комитетулуй секуритэпий де стат. Ла дискупия деспре соарта пе каре о ва авя ын континуаре Министерул културий ал Униуний РСС а партичипат депутатул Меликов А. Д. Ел а ворбит деспре ролул маре ал ачестуй министер ын ымбогэциря речипрокэ а културнлор национале, ын ынфэптуиря програмелор едукативе, ын вяпа спиритуалэ а попорулуй. Ел ничодатэ н’а ымпедикат републичилор сэ ынтрецинэ контакте речипроче, н’а фрынат дезволтаря културилор национале. Дакэ авем, а спус ын континуаре ораторул, карева претенций фацэ де Министерул културий, претенций авем ши фацэ де алте министере. Еле сынт купринсе де прочееул реструктурэрий ши ын ннтериорул министерелор требуе сэ се десфэщоаре, де асеменя, реконструкция де пе познцинле черинцелор зилей де азь. Луынд кувынтул ын нумеле мембрилор Комитетулуй пентру окротиря сэнэтэций попорулуй, депутатул Бородин Ю. И. с’а оприт асупра кандидатурий луй В. А. Быков, каре претинде ла постул де министру ал индустрией медикале ши микробиоложиче ал Униуний РСС. Ораторул я спус, кэ ын ажун ачастэ кестиуне а фост дискутатэ ти'мп де доуэ зиле. Ын легэтурэ ку ачаста, а декларат депутатул, ной ам гэсит посибил де а рекоманда кандидатура луй спре конфирмаре ын калитате де министру, деши' колежий дин Комитетул пентру проблемеле еколожией ши фолосирий рационале а ресурселор натурале ау респинс ачастэ кандидатура. Дупэ пэреря ораторулуй, екзистэ о оарекаре ынкуркэтур.э ын продучеря техннчий медикале ши препарателор медикаментоасе. Ачаста се ынтымплэ дин кауза кэ де продуче ря лор ын афарэ де ачест министер се окупэ песте 30 де департаменте. Депутатул с’а пронунцат, те асеменя, пентру а пуне пе сяма Министерулуй индустрией кимиче продукция унуй шир де препарате протеиче, яр министерулуй, а кэрей кондучере ва фи ынкрединцатэ, пробэбил, луй В. А. Быков, и с’а пропус сэ кончентрезе продукции де апарате медикале ши медикаменте. Депутатул Стадник В. Я. шь-а експримат ынгрижораря ын легэтурэ ку соарта пропунерилор депутацилор. Ыл ынгрижорязэ фаптул кэ ну тоате сынт фиксате. Ь1н афарэ де ачаста, депутаций спун, кэ ачесте пропунерь сынт адресате миништрилор. Пе кынд Советул Супрем есте орган лежислатив. Ворбиторул а експримат пэреря, кэ тоате пропунериле урмязэ сэ фие групате пе комитетеле респективе. Ын фелул ачеста ли се ва да де лукру комитетелор, пропунериле депутацилор ну вор рэмыне фэрэ нич ун резултат. Фэкынд биланцул дискуцией, М. С. Горбачов а менционат, ынтре алтеле, кэ депутатул Стадник, каре а луат кувынтул, ын задар консидерэ кэ ну тоате пропунериле депутацилор се фиксязэ, кэ о парте дин еле диспар. Тотул се фиксязэ. Требуе нумай ка дупэ консемнаре тоате ынтребэриле ши пропунериле сэ фие репартизате пе дирекций ши трансмисе комисиилор ши комитетелор. Лукрул ачеста есте де ла сине ынцелес. Проблемеле каре визязэ гувернул сэ фие трансмисе Консилиулуй де Миништри ал Униуний РСС. Кыт деспре дискуция ын легэтурэ ку фаптул де а контопи сау де а ну контопи министереле, а спус М. С. Горбачов, се штие кэ ной адмитем комасаря министерелор нумай ку о сингурэ кондицие: ачастэ асочиере требуе сэ фие ын мод облигаториу легатэ органик де скимбаря функциилор ноилор министере. Дакэ ной ам комаса, пур ши симплу, меканик министереле ши ам лэса функцииле лор нескимбате, ачаста н’ар ынсемна нимик. Ачаста ар фи о супрачентрализаре че ар дезорганиза ынтряга активитате ши ар креа о астфел де супраструктурэ бирократикэ, каре н’ар фи ын старе сэ функционезе нормал. Екзаминынд ачастэ проблемэ, а сублиният Прешединтеле Советулуй Супрем ал Униуний РСС, уйтэм унеорь де чея че есте май импортант — дечентрализаря кондучерий економией прин реализаря преведерилор пусе ла база Лежий ку привире ла ынтрепрнндере, прин тречеря ла аутожестиуня републиканэ. Ной пэшим пе каля дезволтэрий аутономией економиче а ынтреприндерилор, пе каля лэржнрий ши ынкэ симцитоаре а аутономией економиче а републичилор. Советеле локале требуе, де асеменя, сэ-шь десфэшоаре потенциалул, колаборынд ку ынтреприндериле пе база ноий Лежь ку привире ла аутокондучеря органелор локале але путерий. Астфел министереле ку ноиле лор функций вор акциона ын коидиций абсолут ной. Ятэ де че комасаря лор есте жустификатэ. Астэзь, а спус ын континуаре М. С. Горбачов, с’а ворбит деспре Министерул културий, деспре дезволтаря културнлор национале, деспре проспераря ши консолидаря лор. Кред кэ ачест прочес требуе сэ се дезволте ын мод диалектик. Ион ну вом пути асигура кондицииле нечесаре ши ну вом пути сатисфаче интереселе тутурор попоарелор, дакэ ну вом дескиде кымп ларг пентру дезволтаря тутурор попоарелор, (Сфыршит ын паж. 2). Медитаций дупэ конгрес Посибияитэциле резидэ ын мижлоаче Ам урмэрит ку о деосебитэ атенцие лукрэриле Конгресулуй депутацилор попорулуй ай Униуний РСС, фор ла каре с’а демонстрат о датэ ын плус профунда ши конвингэтоаря идее, кэ реструктураря есте уника шансэ че не-о оферэ история пентру а не змулже дин мрежеле стагнэрий економиче, сочиале, а обцине избындэ ын амелиораря стэрий еколожиче ши психоложиче а сочиетэпий. Ку тоатэ диверситатя де опиний дин кувынтэриле депутацилор, де мулте орь контрадикторий, пе паркурс с’а креат о армоние деплинэ ын привинца фаптулуй кэ линия кончепутэ де партид ну аре ши нич ну поэте авгя о алтэ алтернативэ. Акум, дупэ че форул шь-а ынкеят лукрэриле ши асупра мажоритэций проблемелор че не фрэмынтэ ау фост адоптате мэсурь ши хотэрырь конкрете, аш вря сэ-мь експун ши еу' пунктул де ведере ын кытева домений але веций, дупэ пэреря-мь, ну де ултимэ импортанцэ. Уна дин челе май урженте сарчинь, менциона Михаил Сергеевич Горбачов, е де а опри фэрэ ынтырзиере екстиндеря феноменелор негативе ши, ынаинте де тоате, а нормализа ситуация пе пяцэ, адикэ а акчелера кыт май курынд спориря продукцией де мэрфурь ши сервичий ка, ын фелул ачеста, сэ путем сатура капачитэциле де кумпэраре але популацией, сэ ле путем преста оаменнлор атытя сервичий де кыте ау невое. Де фапт, деспре ачесте проблеме с’а ворбит ынтотдяуна ши ла тоате нивелуриле, ситуация, ынсэ, рэмыне дестул де акутэ. Ну ажунг продусе алиментаре, яр прецуриле ла унеле дин еле, кум ар фи каряя ши тоате продуселе дин еа, май рэмын дестул де ридикате, се фаче тот май ресимцит дефичитул де ынкэлцэминте, ымбрэкэминте де варэ, чорапь, детерженць ши сэпун, пастэ де динць, апэ де колонне, материале де конструкцие ш. а. м. д. Узина ноастрэ продуче утилаже спечнале пентру меканизаря прочеселор техноложиче ын индустрия продукэтоаре де машинь агриколе, ун богат асортимент де мэрфурь де консум популар. Реформа економикэ не-а пермис ынтр’о мэсурэ оарекаре сэ спорим продукция де мэрфурь, калитатя ей, фапт че а инфлуенцат ши асупра крештерий салариилор. Ка сэ фиу май конкрет, вой аминтн доар кэ нумай ын патру лунь але анулуй курент, компаратив ку периоада респективэ а анулуй трекут, ла капитолул продукциемарфэ спорул а фост евалуат ла песте 75 мий рубле, яр ла реализаре — 340 мий. Саларииле медий лунаре ау крескут ку 20 рубле. Анул ачеста, грацие аутожесткункй, алтор форме прогресисте де господэрире, ам ренунцат ла ымпрумутуриле банкаре центру саларизаре. Пынэ аич с’ар пэря кэ тотул е бине ши мержем ын пас ку тимпул. Тотушь, крештеря ши май енержикэ а волумулуй глобал де продукцие есте ын перманенпэ торпилатэ де факторь, каре ну депинд де ной. Пентру анул ын курс, бунэоарэ, министерул респектив не-а редус фондуриле де фурнизаре а металулуй ку 25 ла сутэ, яр комитетул републикан пентру асигураря технико-материалэ нич ну вря сэ аудэ де черинцеле колективулуй. Ши атунч ну не рэмыне декыт сэ не порним прин царэ ку чершитул. Ын фонд, н’а дат нимик позитив нич комерцул ку ридиката. Ши дакэ е ворба сэ не реферим ла крештеря уржентатэ а потенциалулуй економик ал цэрий, каре, ын челе дин урмэ, ар дефинитива ши сукчесул политичий атыт ын аспект интерн, кыт ши екстерн, ар требуй, кред, сэ резолвэм кытева алте проблеме темейниче деспре каре ла конгрес с’а ворбит ын репетате рындурь. Ын примул рынд, дисциплина де мункэ. Ну е о тайнэ кэ еа а скэзут претутиндень. Ын ал дойля рынд — калитатя мэрфурилор. Импортантэ ын ачест сенс е ши мобилизаря тутурор форцелор апте де мункэ ши ангажаря лор ын сфера де продукцие. Е ворба, май алее, де тинерет. Де май мултэ време авем невое де 18 форматорь ын секция де турнаре, дар дучем липеэ де ей ши пынэ ын зиуа де астэзь, ын тимп че ын орэшел суте де тинерь ну ау нич о окупацие, ымблэ пе страдэ фэрэ рост зи ши ноапте, се окупэ де беций, фуртурь, ынкэлкынд ордиия де дрепт. Дупэ пэреря мя, демокрация, деспре каре ын ултимул тимп ворбим атыт де мулт, ар требуй сэ фие сукчедатэ ну нумай де марь ши диверсе либертэць, чи ши де облнгациунь, рэспундере ын фаца колективулуй, сочиетэций. Персонал консидер, кэ реглементаря чиркулацией бэнешть, ынсэнэтоширя фннанцелор пот фи обцинуте нумай прин крештеря акчелератэ а волумулуй де мэрфурь, асортиментулуй лор, калитэций продуселор алиментаре ши сервичиилор. Ши ку кыт фурнизорий ый вор асигура май бине пе продукэторь ку матерке примэ, материале, техника, утилаже, ку атыт ритмул продукцией ва спори ши се ва редуче диспропорция динтре резерва финанчнарэ шн чя де мэрфурь. Посибилитэць екзистэ, дар еле резидэ атыт ын мнжлоаче материале, кыт шн ын форпа ,уманэ. И. ЧЕБАН, директорул узиней експериментале а утилажулуй техноложик дин Окница. Примиря де кэтре М. С. Горбачов а луй А. Филали, репрезентантул Комитетулуй челор трей пентру Либан Астэзь М. С. Горбачов л=а примит ла Кремлин пе Абделлатиф Филали, министрул афачерилор екстерне ши колаборэрий ал Маро'Кулуй, ын калитате де репрезентант ал Комитетулуй челор трей, каре а фост формат ла консфэтуиря женераларабэ ла нивел ыналт де ла Касабланка ши аре мандатул де а гэси формула реглементэрий ын Либан. Дин комитет фак парте режеле Марокулуй Хасан ал П-лй, прешединтеле \ Алжерией Ш. Бенжедид ши режеле Арабией Саудите Фахд. А. Филали а трансмис луй ,М. С. Горбачов. месаже де салут дин партя кондукэторилор комитетулуй, каре вэд ын ачастэ ынтылнире ку ,М С. Горбачов ун ноу момент импортант ын дезволтаря рслацнилор Уни= уний Советиче ку стателе арабе кондусе де ей. А. Филали а карактеризат ситуация дни Либан: еа се ынрэутэцеште пе зи че трече. А експус ругэминтя комитетулуй де а сприжияи активитатя луй, фолосинд май алее релацииле апропияте але Унруний РСС ку стателе арабе приетене — ын примул рынд ку Сирия ши Ираз кул, прекум ши ситуация са де мембру перманент ал Консилиулуй де Секуритате ал ОНУ пентру реглементаря кыт май грабникэ а конфлийтулуй тражик. М. С .Горбачов а апречият креаря Комитетулуй челор трей ал Лижий цэрилор арабе ка ,ун индичиу ал интенциилор сериоасе але лумий арабе де а регламента криза либанезэ. Ачастэ реглементаре есте посибилэ нумай цинынду-се сяма де секуритатя тутурор стателор дин ре-' жиуне, фэрэ нич о ексчепцие, ын примул рынд, фиреште, де интереселе попорулуй либанез, пе база екилибрэрий интеречелбр арабе ши а интереселор интернационале, каре ау ун характер май женерал. Ь1н адресаря Комитетулуй челор трей ел веде ун семи ал ынкредерий ын Униуня Советикэ, ын поли? тика ей. Ын принчипиу, а спус М. С. Горбачов, сынтем де акорд ку пунктеле де ведере, дупэ каре интенционязэ сэ се кэлэузяскэ комитетул ши пе каре ной ле ынцележем ын фелул урмэтор: интегритатя териториалэ ши суверанитатя Либанулуй, апартененца луй ла ОНУ; кончилиеря националэ, ла каре ар ажута фоарте мулт реформа конституционалэ; луаря ын коя; сидерацие а интереселор тутурор пэрцилор импликате ын конфликт; кэутаря солуциилор де компромис пе паркурсул реглементэрий политиче ши нечеситатя де а се креа пентру ачаз ста ун медиу кореспунзэтор; неакчептаря методелор милитаре ши ын примул рынд -- ынчгтаря имедиятэ а фокулуй. Ынтр’ун кувынт, Униуня Советика спрнжинэ миснуня Комитетулуй челор трей. Есте гата еэ ынтрецинэ контакте систематиче ку ей ын скопул нормализэрий кыт май грабниче а ситуацией дин Либан. , М. С. Горбачов а комуникат лун А. Филали, кэ ын тимпул чел май апропият есте де аштептат сэ се стабиляскэ контакте ку кондучеря Ирак-улуй ши Сирией, ва фи екзаминатэ, де асеменя, проблема либанезэ. И-а комуникат интерлокуторулуй деснре интенция са де а ворби деспре ачаста ши ку прешединтеле Франсуа Миттеран ын тимпул апропиятей сале визите ын Франца. ,М. С. Горбачов а атрас атенция асупра фаптулуй кэ есте импортант ка проблема кризей лнбанезе сэ фие екзаминатэ ын контекстул реглементэрий женеряле а ситуацией дин Орнентул Апропият. Акум сынт евиденте посибилитэпиле де а о ындрепта пе ун фэгаш реалист. Ши ну требуе сэ фие ратат моментул фаворабил. Ел а гэсит дрепт нечесар сэ сублиниезе дин ноу, кэ атнтудиня Униуний Советиче фацэ де лумя арабэ рэмыне нескимбатэ, кэ политика ей цине сяма ын мод консеквент де ин»: тереселе арабплор. Носкнмбате сынт, де асеменя, ефортуриле еннчере де а ажута попорул палестиниян сэ-шь реализезе аспирацииле сале лежитиме. Адресынду;ее луй А. Филали ка министру де екстерне ал Марокулуй, релацииле ку каре сынт апречняте ын Униуня Советнкэ, М. С. Горбачов а ругат сэ н се трансмитэ дин пар? тя са ун салут режелун Хасан ал II-ля. А. Филали а трансмис луй М. С. Горбачов инвитапия режелуй де а визита Марокул. М. С. Горбачов шь-а експримат сперанца, кэ доринца са де а визита Марокул ши ын женерал ачастэ импортантэ режиуне а лумий. се ва реализа. (ТАСС). Ын лимбиде орижиналулуй Институтеле де марксизмленинизм де пе лынгэ КЧ ал ПКУС шн КЧ ал ПСУЖ лукрязэ де май мулць ань, ку сприжинул инстнт5'пиилор штнинцифиче динтр’ук шир де цэрь, асупра едитэрнй оперелор комплекте але луй Маркс шн Енгелс ын лимбн’ле орижиналулуй (МЕГА). Волумеле ачестей едиций вор фи дифузате ын песте 30 де цэрь дин луме. Ын ачесте волуме сынт публикате пентру прима оарэ суте де документе инедите, инклусив чирка 1000 де скрисорь адресате луй Маркс ши Енгелс._________ (ТАСС). ~Х ЗИ ПОЛИТИКЭ УНИКЭ Ла 7 юлив а. к. ын републикэ се ва десфэшура зиуа политикэ уникэ ку тема «Окротиря медиулуй амбиант — каузэ а попорулуй». Секция пентру идеолоЖие а КЧ ал ПК ал Молдовей.