Desbaterile Senatului, aprilie 1924 (nr. 56-62)

1924-04-01 / nr. 56

No. 56. SENATUL SESIUNEA ORDINARA PRELUNGITA 1923—1924 ȘEDINȚA DE MIRI, 26 HÂRTIE 1924 Ședința se deschide la ora 15,30, sub președinția d-lui Mihail Pherekyde, președinte al Senatului, asistat de d-nii secretari ai biuroului : Ion Coșoiu și Părintele Popescu-Breasta. Pe banca ministerială se află prezenți d-in miniștrii : Ion G. Duca, ministrul de externe; George G. Mârzescu, ministru de justiție; Dr. Constantin Angelegen,ministrul instrucțiunii publice; Alexandru Lapedatcu, ministrul cultelor și artelor și Gh. Cipăianu, subsecretar de Stat. — Prezenți 148 d nn senatori. — Nu răspund la apelul nominal 52 din senatori și armme : I. P. S. Lor Mitropoliții : Vladimir de Repta, Nicolae Bălan și Vasile Suciu ; P. S. Lor Episcopii : Gurie, Lucian Triteanu, Gh. Niculescu, Iacob Antonovici, Duma Vasile, Nectarie Gotlarciuc, Visarion Puiu, Ion Papp, Iosif Bădescu, Roman Ciorogariu, Nicolae Ivan, Al. Niculescu, Valeriu Frențiu, Carol Majlath, Tiburtziu Boromisza, Friderich Teutsch și Superintendent Carol Nagy și Iosef Ferencz ; d-nii senatori : Aciu Alexandru, Bociat Maier, Botnariuc Ștefan, Cantacuzino Matei, Carabieschi N., Ceaglâc Efimie, Cosma Gavril, Dauș Ludovic, Drăghicescu Dimitrie, Filop Biella, Gabrielescu Constantin, Galiciu Dimitrie, Geza Szoecs, Groppa Alexandru, Gropșian Mihai, Lupescu M. C., Mihail C. Ion, Mihali Teodor, Mușet Andrei, Nistor Aurel, Pangratti Ermil, Pascu Ion, Popa Ion, Polony Artur, Popescu C. Ion, Postolache Nicolae, Racoviță Gh. Em., Rusu Ștefan, Sassu Gh. Ion, Stepanov Grigore, Steriopol D. și Weisselberger Salo. Părintele senator Popescu-Breasta, secretar al biuroului, citește sumarul ședinței precedente, care se aprobă. _ ‘.ȘQ — Se acordă următoarele concedii D-lui Em. Racoviță 3 zile și d-lui Em. Pangratti 5 zile. D. Mihail Pherekyde, președinte. D-lor senatori, mai sunt încă două serii de concedii, in aceleași condițiuni ca și cererile de concedii pe cari ni le-am arătat într’o ședință precedentă. Este cererea d-lui senator Aurel Bilț, care are 65 de zile absențe și 13 prezențe și a d-lui Ion C. Mihail. Ep.sunt de părere ca să le acordăm concediile cerute, fără diurnă și consult Senatul în această privință." ‘ —Senatul aprobă concedii fără diurnă. Se trimite la comisiunea de petițiuni un memoriu al studenților români basarabeni, cari urmează cursurile în Timișoara, prin care protestează în contra pretențiunilor ridicate de soviete asupra Basarabiei, precum și în contra propagandei bolșevicilor în această privință. D. Mihail Pherekyde, președinte D-lor senatori, comisiunea d noastre pentru pregătirea unui proiect de modificare a regulamentului Senatului și a depus lucrarea; ea va fi distribuită d-voastre și ulterior se va fixa ziua cărid se va discută acest regulament. D. ministru al justiției are cuvântul: — V. G. G. Mârzescu, ministrul justiției, citește următorul Mesaj regal : Domnilor senatori, Pe lângă raportul ministrului Nostru secretar de Stat la departamentul justiției sub No. . . . Infățișându-Mi-se votul Adunării deputaților privitor la proiectul de lege asupra regimului excepțional al raporturilor dintre proprietari și chiriași. Eu I înaintez în deliberările d-voastre. Dat în București, la 26 Martie 1925. FERDINAND ‘ Ministrul justiției, G. G. Mârzescu. D. G. G. Mârzescu, ministrul justiției, D-lor senatori, vă rog să admiteți urgența pentru acest proiect. — Senatul admite e urgența. D. M. Pherekyde, președinte . D. Buțureanu are cuvântul pentru a face o comunicare. D. Nicolae Buțureanu . D-lor senatori, în vederea unei interpelări, rog ca prin biuroul Adunării să se ceară la centrala Băncilor populare să li se pună la dispoziție următoarele acte : 1. Corespondența oficială cu privire la adunarea generalasa obștei de cumpărare din comuna Ștefănești, județul Botoșani, prezidată de către subinspectorul agronom Scobar, și 2. Dosarul și întreaga corespondență privitoare la împrumutul acordat obștei de cumpărare Ștefănești, județul Botoșani. D. M. Pherekyde, președinte . Se vor cere actele solicitate. D-lor senatori, vom intră acum în secțiuni, după care vom redeschide iarăși ședința publică. — Senatul trece în secțiuni. — La redeschidere : Dr. Pherekyde, președinte : D. raportor Tony Iliescu are cuvântul. — D. Tony Iliescu, raportor citește următorul raport : Domnilor senatori. Proiectul de lege relativ la relațiunile între chiriași și proprietari, amendat de Adunarea deputaților în ședința de la 25 Martie 1924 și adus în deliberarea Senatului cu Mesajul Regal dela 26 Martie 1924, secțiunile d-voastre, luându-l în cercetare, l-au admis toate, numind delegați : Secțiunea I pe d. I. Panaitescu; » II nn N. Botez ; » III » » Al. Gussi ; » IV » „ Gr. Procopiu, și » V » » Tony Iliescu, cari întrunindu-se în ziua de 26 Martie 1924, s’au constituit în comitet al delegaților sub președinția d-lui Grigore Procopiu, și, luând din nou în cercetare sus arătatul proiect de lege, a adoptat modificările introduse de Adunarea deputaților, găsindu-le întemeiate și vă roagă să le aprobați și domniile voastre. Raportor: Tony Iliescu. EXEMPLARUL : 2 LEI nour roftuL pixial 1 Aprilie 1924 ÏÏUATIQUE ADGSKtll COSST1TDATE À SHATDLE! 1021 Modificările introduse de Adunarea deputaților ia legea asupra regimului excepțional al raporturilor dintre proprietari și chiriași, votată de Senat La art. 2 se inversează alin. 4 care devine alin. 2 ; alin. 2 devine 3 și alin. 3 devine 4. La art. 3, alin. ultim, se rectifică trimiterea la art. 33 prin »art. 34« și »Gap. VI« prin »Gap. V«*