Kegyestanitórendi gimnázium, Mosonmagyaróvár, 1906

A műszlés fejlettségének befolyása az egyénre és a társadalomra, a rajzoktatás reformja. A külföldieknek általában az a véleménye a magyar nem­zetről, hogy nem tevékeny, nem tud a korral lépést tartani. Sokat beszél, szereti magát hallatni, de annál kevesebbet tesz. A kül­földön elhangzott nemes eszméket csak akkor tudja meg és karolja fel, mikor ottan már más, újabb eszmék hódítottak teret. Szóval maradinak tartják a magyart. Ebben némileg igazuk is van. A magyar jelleme is hozzájárul mindezekhez, a fő okot azonban nem ebben kell keresni, hanem ádáz viszontagságokkal teli történetünkben, amely állapot a legkevésbbé sem alkalmas arra, hogy valamely nemes eszmének áramlatát felkarolni s azt a legszélesebb körben elterjeszteni, ápolni és művelni lehet­séges volna. Örömmel tapasztaljuk, hogy felocsúdtunk tespedtségünkből. Nemes mozgalom indult meg politikánk, nemzetgazdaságunk, a művészet és az iparművészet terén. Mindezek egy nemzet életre­valóságának fényes bizonyítékai. Nem szándékom a jelen alka­lommal mindezeket részletesebben tárgyalni, egyedül a művé­szethez és iparművészethez akarok néhány sorban hozzászólani. Sokat tanácskoztak már efölött kiváló szakemberek, úgy maguk között, mint nemzetközi kongresszusokon, honnan tapasz­talatokkal és életrevaló eszmékkel tértek vissza. A nemes eszme rohamosan kezdett terjedni, sok pártolója, művelője akadt. Ezek­nek üdvös hatását érezhetni is, de mégsem oly mértékben, hogy szükség ne lenne annak érdekében megszólalni. Az embernek az élet küzdőterén — különösen a mai viszo­nyok közepette — oly­annyira igénybe veszi minden tehetségét a

Next