Kegyestanitórendi gimnázium, Mosonmagyaróvár, 1927

TANULMÁNYÚTUNK A BALATON VIDÉKÉRE. Intézetünk ebben az iskolai évben nagyobbszabású tanulmányi ki­rándulást rendezett. Május 29., 30., 31. napján Szepesi Bódog, Szűts Ferenc, Todorán József és Zwickl Pál tanárok kíséretében tanulmányúton volt (az V. osztályból 27, a Vl.-ból 10, a Vll.-ből 11­­48 felsőosztályos növendék. Tanulmányútunk célja volt megismerni a magyar tengert, a hullámzó Balatont és gyönyörű vidékét. Az időjárás kedvezett. Május 29-én reggel indult el csapatunk Győrbe. Itt a másfél órai várakozási időt Győr városa székesegyházának és a szép püspöki várkert megtekintésének szenteltük. Délfelé indult el velünk vona­tunk Balatonfüredre. Útunk a vadregényes Bakonyon át, a Felvidék Hernád völgyének szépségeire emlékeztető Cuha völgyén visz keresztül. Elsőnek Pannonhalma égbe meredő, fenséges monostora, majd a zirci apátság temploma és kolos­tora tűnik fel előttünk. Veszprém mellett elhaladva, már Almádi előtt elénk tárul a Balaton elbájoló tükre. Csodálat és megindultság kitörései jelzik a hatást, amit a szemek előtt elterülő magyar tenger látása vált ki a szívek­ből. Almáditól kezdve Balatonfüredig a Balaton partján száguld a vonat. Elhallgatott diákjaink nyakán a magyar nóta. Nem győztek betelni a Nagy- Víz szemléletével. De íme! Itt vagyunk Füreden! Vég­et mutat az óra! A fürdőtelep megtekintésére sorakozunk. Két és fél óra alatt megnéz­tük az egész telepet. Megtekintjük Jókai házát és szobrát, a Blaha Lujza­­házat, a fürdőtelep ízléses, katholikus kápolnáját, a gyógyépületet, az ivó­csarnokot. Megízleljük a gyógyforrás kellemes vizét. Hódolunk rövid meg­emlékezésben Kisfaludy Sándor szobra előtt a Himfy-dalok, Csobánc, Somló, Tátika regék szerzőjének is. Közelről látjuk Tagore fáját, végigsétálunk a telep széles, díszes sétányain, alkalmunk van gyönyörködni a viharzó Bala­ton festői képében. Engedélyt kapunk a yachtépítő-gyár megtekintésére. Látjuk a hajók építését és javítását. A vasat és fát megmunkáló gépek gyors és szép munkája pedig nagy érdeklődéssel köti le figyelmünket. Élénken vésődött be lelkünkbe a park virágszőnyege, mely Nagy-Magyar­­országot ábrázolja „Nem, nem, soha!“ felírással. De itt az ideje, hogy szállásunk után nézzünk! Az áll. polgári fiúiskola tornacsarnokában vagyunk elhelyezve. Barabás János igazgató szeretettel fogad bennünket. Vacsora előtt még megnézzük Balatonfü­red községet, az impozáns új katholikus templomot, a hősök szobrát. Majd ízletes vacsoránk