Mult és Jelen, 1845 (5. évfolyam, 1-104. szám)

1845-05-30 / 43. szám

egy pesti koresmáros a­ napokban tetemes pénzöszveggel éjfél felé közelítvén Pesthez, nem m­eszsze a­ váczi sorompótól rablók ál­tal megtámadtatott, kik kocsisát megölték, ’s magát is súlyosan megsebesiték, a’ pénzzel pedig melyről hírlik hogy 40,000 IV. volt, odébb állottak. I­llír szerint a’budai színkör­ben minap rettentő előadás volt. Egy néző eszmélet nélkül vért tajlékozva adá­ ki lelkét, ’s némely ármányosok ezt kizárólag a nagy szinihatásnak tulajdonítják, mert a’ sirásó a’ színpadon éppen akkor végezte dalát, midőn a’ haldokló körül egész karzat zúgott. A „Széchenyi“ gőzösön három futólegény halt­­meg,­­s az egyik erőmű­vész hihetőleg követ­ni fogja őket, a­ másik életének megtartha­­tását még reményük , noha annyira öszveé­­gett, hogy tulajdon neje sem tuda rá ismer­ni. Az utasok közzü­l tetemesen egy sincs megsérülve. Az egész szerencsétlenséget az erőmüvek gyengeségéből következettnek tu­lajdonítják. A' N. V. szerint „Széchenyi“ gő­zösön szétpattant erőmüvet a’ társaság nem fogja a’ készítőnek megfizetni, mert a' tör­tént szerencsétlenséget leginkább annak ha­nyag készítése okozta. — A. B. H. egy köze­lebbről a’ budai temetőben történt borzasztó temetést ir­ le. Délután négy óra felé számos hölgy, gyermek és néhány férfi volt a’ sir­­kertben, midőn ott egy fekete ládás kocsi jelent­ meg. A’ hölgyek szánakozó tekintettel fordultak az egyszerű temetés felé , imádkoz­ni akarván a' szegény felett, kit nyomom sorsától a' halál megszabadított; de mi tör­tént? Egy vaskos ember megnyitá a fekete ládát, 's egy meztelen férfit rántott­ ki belő­le üstökénél lógva ’s a’ közel sirhoz vonczol­­ván, belé dobta, hogy a' sirból a' víz, mely­­­­vel az félig vala telve, magasra leescsent­­fel. Ezután ismét a* ládába nyult ’s egy ha­sonlókig mezítelen némbert rántott­ ki belőle, kit karon fogva és derekát átölelve, mintha tánczra vinné, vezetett a* vizes sirba, és ezt még két meztelen férfi követte , mire azután a'sirba egy kis földet hányt.—A’ P. N­. sze­rint a' Dunából minap egy holttestet húz­­tak­ ki; csinos öltönyéről ítélve, a' szerencsét­len fiatal , nem alsó osztálybeli lehetett.— A' Hírnök írja, hogy a' pozsonyi izraeliták korodájában egy szerencsétlen ifjú thalmudis­­ta van, ki az élet becsét elfeledve, fogadást tett , miszerint akár él akár hal , tiz napig semmit sem eszik. Fogadását bámulandó áll­hatatossággal kézié végrehajtani; de meré­­nyét hitsorsos , észrevévén, őt már egészen elgyengült állapotban a’ kórházba vivék, hol sem szép szóval , sem fenyegetésekkel nem birhaták őt vétkes fogadásáróli lemondásra, ’s csak vassal erőszakosan nyilván­ fel fogait, naponként kevés levet töltögettek beléje. Ez alatt szava a­ gyengeség miatt ellátott ’s fo­gadását is csak ivás által tudatta­ meg. Végse tizedik nap késő est­éjén kezdett egy keve­set enni, tizennegyedik nap ismét keveset. Ez észbeteg, kórágyán, felfelé szegzett mere­ven szemekkel, halálsápadtan ’s várképp el­ső­vány­odva hanyatt fekszik. Okát meggondo­latlan feltételének senki sem tudja.------Nyí­tra megyének Felsőzéla nevű­ falujában május 1-je napján huszonkét ház hamvadt­ el és sze­gény lakosai az által véginségre jutottak. KÜLFÖLD. Francziaország. A' jezsuiták el­leni harcz a’ követek kamarájában a’ régi törvényeket idézvén­ elő , a' vitatás folyamá­ban május harmadikán Berryer megmutat­ni igyekezett , hogy azon törvények nem ál­lanak­­ fenn,­­s nem is állhatnak­­ fenn, mert ha valósággal fennállanának, úgy azokat vég­re kellene hajtani. Harmincz év óta, mond szónak , a­ politikának, vallásnak és szabad­ságnak sok kérdéseit fejtegette ,s azokról tör­vényszék előtt és a­ kamarában hangosan be­szélt, de sem akkor midőn a’ vérpadtól ál­dozatot akart megmenteni, sem itélő­szék e­­lőtt, hogy az lelkiismeretesen ítéljen, sem a’ kamara szónokszékében hol jelenleg tanács­koznak , egykor sem történt hogy egyebet mondott volna, mit jelenleg mondani és mi iránt ö őszinteséggel fog nyilatkozni. A gal­­licana anyaszentegyház szabadságairól , ren­del­leniségekre hozott státustanácsi határoza­tokról , oktatás­ szabadságáról volt szó, de tu­lajdonképpen a vallási congregatiók létezése forog­ fenn, vagy­is a­ közigazgatásnak azon kötelessége , melynél fogva státus engedelme nélkül fennálló congregáliókat szétoszlatni tartozik. Diában kisérlelték­ meg több szóno­kok e­ kérdést szűkebb határok közzé szorit­­ni, azt részletes egyes és csak nem szemé­lyes kérdéssé tenni. Anglia is megemlltetett. De hát Anglia mindenben Francziaország ve­­télytársa legyen-e? Meg kell tekinteni, mi tör­ténik a’ csatorna két partján, mit tett egy nagy státus férfi , első minisztere egy olyan országnak , hol status vagy uralkodó anya­szentegyház létez, hol a’ politikai rend egy­házi reformatzióra alapu­latott, hol a' szabad­ságot ugy értik, a­­mint azt Francziaország­­ban is érteni kellene. Peel segedelmet, jöve­­delemszaporitást kívánt—mi czélra? Egy ka­­tholikus intézet számára, hogy a' katholikus közoktatás terjesztését segítse. Ez ám a' sza­badság teljes erejében, ez ám a' kormány egész élelmességében. (Thiers közbe szól: „ez eszköz lenne dissidensek anyaszent­­egyháza felállítására, mi merőben ellenkezik azzal mit kívánunk!) mindenek felett legyen szabad kimondania —• folytatja tovább Ber­ryer— hogy a* congregatiók kérdése a' ka­tolikusokra nézve a' lelkiismeret szabadsá­gával­­s a’ kath­olika hitnek szabad vallomá­sával nagy mértékben öszvekapcsolt kérdés. Az 1790-k. évi februariusban hozott törvény szerint, a' congregatiók vagy is vallási közsé­geknek nyilvános, törvényes és státus által megismert létezése megszűnt, de azon jog melynél fogva községben szabadon együtt él­hessenek, ugyan azon egy szabály követésé­re egyesülhessenek, együtt imádkozhassanak és munkálhassanak — ezen jog az emlitett törvény által, nem különben a’ későbbi oc­­toberi törvény által sem támadtatott­ meg. — Berryer itt a' törvény 1-ső czikkét felolvas­ta, miszerint „a­ birodalom alkotmányi tör­vénye semmi innepélyes szerzed fogadásokat mind két nemre nézve többé nem ismer­ meg, a’ szerzetek melyekben ilyetén fogadások lé­tetnek ennél fogva eltöröltetnek . . . (Thiers közbeszólva: olvassa csak ön a' czikk végét) a’ nélkül hogy olyatén szerzetek jövendőben viszszaállittathassanak.“ (Thiers: Fia akarja ön hogy e’ végzést megfejtsem...) Oh nem! — viszonzá Berryer ugyan azon törvénynek má­sodik czikkét olvasván­ fel: „A’ klastromok­­ban vagy szerzed házakban élő személyek, azokat elhagyhatják. Jeleltessenek­ ki olyan há­zak, hová azon szerzetesek magukat megvon­ják, kik az első czikkben foglalt határoza­tot használni nem akarják.“ Az 1790-k évi octoberi törvény által —folytatá beszéde! Ber­ryer — e’ házak megneveztettek, jövedelmeik szabályozhattak ’s megállittatott hogy minden szerzetes az ötét megillető öltözetet viselje. Mi tehát e’ törvények értelme? Semmi más, mint az, hogy a’ státus semmi szerzesi foga­dást meg nem ismer, hogy olyan egyének, kik szerzeli kötelességeket vállalni akarnak, a’ státus szemei elött nem bírnak nyilvános jellemmel, nem alkotnak nyilvános községet ’s nem polgári személyek a’ státusban, ha­nem önmaguk által választott házban, önma­guk által meghatározott rendszabályok szerint, mint egyesek együtt élhetnek, a’ nélkül hogy ezen czim alatt, valamely köz­jogot, kijelelést, kiváltságot felmentesitést követelhessenek. E’ törvény után az egyházi alku (concordata) következett­ bé; szónok nem tagadja — mint sokan azon gallicanusok közzü­l, kik az 1682-k évi három utolsó pont túlzásában erősiték, hogy a’ pápának nem volt joga egyházi te­kintély ellenére az egyházi megyék határait megváltoztatnia, egyházi javak elfoglalását és eladását helyben­­ hagynia. Szónok azon egyházi alkut Frantziaországra i­­­ve nagy politikai cselekménynek, jótéteménynek tek­ind. A’ belszerkezeti törvények a’ concordiaiak vég­rehajtására nézve javítást kívánhatnak ugyan, ’s azokban történtek is némi változtatások, de szónok ez úttal a’ kérdést annyiban hagyja, s csak azt jegyzi­ meg, hogy az, a’ netalán a­ con­­gregatiók ellen felhozható végzésekben is vég­­rehajtalik, p. o. a'9-k czikk ezeket mondván: A­ katholikus cultus gyakoroltalik az érsekek és püspökök egyenes felvigyázata alatt azok­nak egyházi megyéikben, és a’ papoké alatt azoknak megyéjükben. Minden kiváltság, mely az ordinariatus tulajdonságait csonkája, el van tö­rölve.“ Szónok tagadja, hogy Francziaországban katholikus pap legyen, ki hivatalát a’ megyés püspök engedelme nélkül gyakorolja és ezen alárendelt állapotban él nem csak a’ pap­ság, hanem a' congregalioknak minden tag­ja. A’ jezsuiták is a' közjog alá tartoznak. Kifogás létetik ugyan ellenük, hogy már egy­szer száműzöttek legyen , és most csak az ő­­ket kárhoztató ítéletet kellene végrehajtani. Hogyan? kiáll­ fel Berryer 80 év eltelése után térjenek-e viszsza ama parlamenti végzésekhez, mint írott józan okossághoz. Egy oly ország, mely oly sok változásokat szenvedett , még most is azon kinos helyzetben legyen-é, hogy a’ mult és jelen között eltévedjen egy elv és részrehajlatlan józan ítélet kérdésénél, egy hatalmas szózat igy szólhatna a’ francziákhoz: hogyan, ti még ma is mint józan okosság ítéletére úgy hivatkoztok olyan bírák ítéleté­re, kik ugyan azon évben Galast , mivel ka­­tholikussá lett fiját meggyilkolá, kerékre hu­­zaták , ti megismeritek olyan parlamentek te­kintélyét, melyek ugyan azon egy időben midőn a’ jezsuitákra a’ száműzést kimondot­ták „Emirét“ hakókéz általi elégetésre itél­ték. Minden kornak megvannak saját gyenge­ségei, minden becsületes törekvés mellett is bal ítéletek és szenvedélyek gyakran a’ lege­rősebb lelkeket is ködbe borítják. Szónok nem akarja a’ régieket ezért szidalmazni , de törvényes tekintélyét nem ismerheti­­ meg an­nak mi közönséges elfogultság és gyülölség, csalódások, tévedések, bölcsészek elméletei, felekezetük ellenségeskedései közepette történt, melyeknek béfolyása a’ különben igazságos és becsületes hatóságok teljes részrehajlathiúsá­ga iránt Francziaországban méltán kétséget támasztnak. (Dupin közbe szólva : És egész Európában!) Igen is, egész Európában. Amaz írott­ józan okosságra akarnak-e hivatkozni, mint akkor, midőn 1762-ben Lissabonban egy hetven­hét éves öreg, Mulagrida, állító­lag bűvölés bűnéért máglyára küldetett? F­y szózat: Mint király elleni öszveeskütvök és mérgezés megkísérléséért száműzettek a’ je­zsuiták Portugáliából.) Ez legyen az írott jó­, tan okosság, melyet máglya rangja világit. Nem rágalmazni és szitkozódni, hanem egy jobb idő korszelleme szerint kell ítélni. Most az igazság, szabadság és egyenlőség uralko­dása alatt él Francziaország, ’s váljon most megengedhetnn­é, hogy Francziaországban egy hatalom létezzen, mely azt mondhassa, hogy francziák kénszerűttessenek saját házaikból ki­­takarodni, hol ordinariatus védelme alatt egy olyan hitben együtt élnek, mely a’ francziák többsége vallása? Szónok nem kiván büntet­lenséget senki számára, sem jogot arra hogy szív és lelkiismeret megrontassék , ’s a’ hí­vők nyugalma megzavartassék. Csak igazságot szabadságot kiván! Ugy de a’ jezsuiták ide­gen uralkodónak engedelmeskednek, a’ fran­cziák is mint katholikusok mindnyájan ezt te­szik , mert a’ lelki ügyekben a’ pápát isme­rik főnek. De ez­ nem idegen uralkodó. Szó­nok kijelenti, mily mélyen fájlalja, hogy ál-

Next