Mult és Jelen, 1846 (6. évfolyam, 1-105. szám)

1846-09-27 / 78. szám

1 -Sz,ISz Mi :i* ország RRei a/.on kíván­ságát, nem sérelmét illeti, hogy a' királyi hi­vatalosok laistroma roscriptum­ mellett egy­szersmind a* tek. RK és RRkel közöl­tessék ([proi. diáét, am­i 18 | i — 13 pag. *309 suit­a) elfogadand­ónak vélem a’ kir. kormányszéknek ezen pontra lett észevételét (Htot. diáét, am­­i 1­8 i l -43 pag. 3d­—35) annyival inkább, minthogy az országgyűlési tagok (iszvehivá­sa a* végrehajtó hatalom körébe vág, a kir. (ökormányszéknek mint a végrehajtó hata­lom egyik I(»orgánumának, midőn az • 17 .) I -1 i f, 11—dik törvényczikk utasítása szerint a meg­hívó-leveleket * kibocsátja, hiteles lajstrommal kell bírni és a’ lajstromnak már i­e ország­gyűlése kezdetén késznek kell lenni, mivel a’ Comp. 5-ik­ Része 18-dik Fdi-dz. ezen szavai szerint ,,a’ straesidens urak a* catalogust el­olvastál vának az országgyűlés elnöke a* laj­­stromot felolvastatni ki.teles. 2-or. Alkotmánysértéssel vádoltatik a kormány, mivel igen sok regal­istákat kineve­zett légyen, mivel a' kir. hivatalosok száma k* municipalitások hol kinevezett , hol sza­badon választott; képviselőinél aránytalanu­l nagyobb. De lek. Kis, és i­ly! minden sére­lem lehetősége fel van tételezve fennálló vi­lágos törvénytől, melylyel a’ kormánynak el­lenkező rendelet­e szembe áll, létezni kell te­hát egy világos tör­vénynek , melyet a’ kor­mány a’ regalistáknak mostani számmal­ ki­né­vezteté­s­e által­­sértett, mert a’ sérelemnek csak igy lehet alkotmányos értelm­e. Ilyen tör­­vény pedig az emelt vád támogatására fel nem hozatt álván és nem is h­ozattal halván, én részemről nem járulhatok nyilvánításához egy oly sérelemnek , melynek m­­a­pj­álét szol­gálni kellett világos törvényt kimutatni kép­­pel nem vagyok. A­ regalisták számát illetiű­­leg két epochát kü­lömbüzt ethelni-m­eg, az 17­9­1 - beli esztendő előttit és az azutánit vagy ez innenit. Az 1791-beli 1­1-esi­k törvényezikk­­az országgyűlésnek jelen szerkezetét szentesit­vén és a' regalisták kinevezhetési jogát kirekesz­­tőleg ö Felségének tulajdonítván, csak is ezen törvényezikk értelmezésén, mint s­arkon, for­­dul­ meg az állítólagos alkotmány Sol­ti'S. De ezen szempont alatt kiemelendőnek vélem , nem az a’ kérdés, miként lehet ezen törvényt mostanában magyarázni és értelmezni,’hanem az a’ főkérdés : miként magyarázták és értel­mezték ezen törvényt az ország eln­éi akkor, mikor azt javaslanak és mikor ő Felsége azt megerösitette. Alkalmazzuk tehát ezen tö ö­­­vénymagyarázási elvet a’ regalistáknak mos­tani számmali kineveztetésökre. Midőn az 1791- beli 11-dik törvényczikk javasoltatott ás az ország Betöl ő Felsége elibe terjesztetett, a' törvényjavaslatba (Prot. diáét, anni 1790 — 1791 append, pag. 31) a’ regalisták mily szám­mal leendő kineveztetésére nézve ezen sza­vak iglatódtak ,,neque ultra módumn ange­­huntur“.­­ Felsége ezen szókat a’ megerősí­tett törvényből kihagyván, az ország ővei azt mostani alakjában elfogadják az 17­92-i országgyűlésen (Prot. diáét. 1792 pag. 228) a’ nélkül, hogy a regalistáknak akkori szá­mában, mely a' regalisták mostani számánál jóval nagyobb, alkotmánysértést láttak volna. Ugyan­is jelen voltak az 1791— 92-beli or­­szággyűlésen, midőn a’ kérdéses 1791-beli 11-dik törvényezikk javasoltatott 233 rega­listák; az 1792-­ i országgyűlésen, midőn ezen törvényezikk ő Felségétől megerősítve az or­szág Pv évtől elfogadtatott, 222 regalisták. — Ilyen számmal későbben is kineveztettek a* re­galisták, t. i. az 1794 — 1795 országgyűlésen 198 regalista, az 1809-dik országgyűlésen 108 regalista, az 1810—1­811-beli országgyű­lésen 114 regalista, az 1837-beli országgyű­lésen 152 regalista, az 18­4­1 — 43-béli ország­gyűlésen 150 regalista. — Már tek. KK és RPv! ha áll azon törvénymagyarázási elv, hogy azon országgyűlés és azon ország h­ei, akik egy bizonyos törvény alkotásába közvetle­nül befolynak, leginkább jogositvák azon tör­vénynek értelmezésére, úgy az 1790 — 91 -k­ és az 1792-beli ország Bgei nézetének a* regalisták számát illetőleg okvetetlenűil több nyomatékkal és érvényességgel kell hogy bír­jon a’ későbbi országgyűlések magyarázatá­nál, minthogy ezek a' kérdéses 1791-b­ 1­1-k törvényezikk kelésétől meszszebb állanak. U­­gyan­is az országgyűlési jegyzőkönyvek­ből és irományokból minden kétségen kivül bebizo­nyosodik, hogy egészen 1837-ig az ország ő­ei a­ regalisták mostani számát alkot­mánysértésnek soha sem tekintették; sőt be­bizonyításául annak, hogy a regalistáknak mos­tani számát alkotmánysértésnek venni nem le­het, szolgál az «1­7­9 1 — Q7»-beli országgyűlés­nek az­on határozata: „mivel a'regalisták szá­mának nevelése vagy leszállítása más alkal­matossággal tanácskozás alá fog vétetni , az­ért a­­mit ezen fágyban vagy megjobbítani, vagy újítani szükséges volna, annak megha­tározása másszon;» halászteleit.(K. az 1794 — 95-béli országgyűlési­­jegyzőkönyv 1 7-dik lapját . Már t. KK és RR! ha az »17­9­4 — 95-ki országgyűlés a’ regalistáknak 198 ‘egyénből álló számát alkotmánysértésnek nem nézte, hogy lehet már most a’ regalistáknak mostani jóval ki­sebb számát alkotmánysértésnek venni? ’s ezen állítólagos sérelem támogatásául ugyan azon 1­79 beli 1­l-dik törvényczikkre hivatkozni, melynek a’ mostani véleménytől merőben eltérő értelmet tu­­lajdonitottak az ország Hitei szakadatlanul 171­1 óta egészen 1837 ig. A’ fennálló törvények szem­pontjából tehát kiindulva, küldőim a regálisták mostani számában nem látnak alkotmánysér­tést, mert nem létezik világos törvény, melynek a’kor­mány által történt megsértését bebizonyítani le­hetne, ann­­yival kevésbé­, mivel köt döfni a regn­­■liátákat úgy tekintik mint relususat, mint marad­ványát azon hajdani ősi intézménynek, miszerint minden magyar nemes embernek joga vett, a’ Hír­­kos mezején országgyűlésen személyesen megje­lenni. — Az elösoroltaknál fogva küldőim nem is látnak sikert, nem reménytetek szélérést, ha a’ regálisták száma iránti kérdés továbbra is a gra­­vamenek mezején vitattatik, hanem úgy vagynak meggyőződve, hogy ezen kérdésnek át kell tétetni­­a’ törvényhozás mezejére ’s meg kell oldatnia az ország és fejedelem köztti kölcsönös egyezkedés úttján. Tek. KK és Hit! küldőim is alkotmányos kötelességeknek tartják minden Törvénysértés el­jen felszólalni, de a' j­el­en esetben nem létezvén világos törvény, mely a' kormány által megsérte­tett­, nem tarthatják alkotmányszerűn­ek, a’ kor­mányt törvénysértéssel vádolni. Hozzá járul az e­­lőrebocsátot­ta’khoz , hogy az országgyűlés a' re­galisták mostani számát ismételve tö6b-ben és 1842-ben sérelemnek nyilvánította, a’ kormány pe­dig ismételve leküldött kegyelmes leirataiban ki­fejezte, hogy sérelem nincs, ennél fogva küldő­im azt hiszik, hogy ezen kérdés, ha a’ törvény­­hozás mezejére át nem tétetik, hanem továbbra is a’ gravatninalis mezőn vktattatik­, szerencsés megoldáshoz jutni nem fog,­­ hanem inkább ma­radni fog in statn (ja®. 5-or. Sérelem, nem kívánat tijiostalatum) a­­lakjában — felhozatik s a 11 it tat­i­k, hogy az or­szág éHei csak azokat tekinthetik törvényes re­­galistákra, kiket a' kir. főkormányszék regalisták­nak ajánlott. Ezen sérelem alapittatik az 1842-ki august. 4-rőli feliratnak 5-dik pontjában (lásd az 1842-beli irományokat pag- 175) hasonlólag az 1791-beli t1-dik tör­vényezikkre. Ezen sérelem is tehát az idézett törvényezikk értelmezésén mint sarkon úgy fordul­ meg. Való ugyan, hogy az 1791-beli 11-dik törvényezikknek ezen szavai: „Regalistae audit® Regio Gubernio per Princi­­pem ,,denominanturi­a" kir. főkormányszéket fel­ruházzák azon joggal, miszerint regalistákat ki­nevezés végett ő Felségének ajánl, ő Felségénél maradván ezen ajánlásról határozni. A tömény i­­dézett szavai nem teszik azt, hogy­ ő Felsége csak a’ kir. gubernium által ajánlott egyéneket kinevez­­hetné regalistákul, —vagy másként formulázva; nem teszik azt, hogy ő Felsége a’ kir. guberni­­um által ajánlattakon kivöl, másokat regalistákul ki nem nevezhetne. Hogy ezen szókból ,,regalis­tae audito Gubernio per Principem denominan­­tur“ az állítólagos sérelem támogatására semmi következtetést vonni nem lehet, minden kétségen kívül kitetszik ugyan azon 17g1-beli törvényczikk egy párásért locusából, mely az országgyűlési hely­nek ő Felsége általi meghatározását tárgyazza. Azt mondja t. i. az idézett törvényczikk ,,locum vero Princeps audito Gubernio determinate Már pediglen senkinek is köztünk nem jutott e­­szibe ezen audito szónak azt az értelmet adni, hogy ö Felsége tartoznék azon városba, vagy hely­­re öszvehivni az országgyűlést, a’ hova a’ kir. gu­bernium azt öszvehivandónak javasolta, vagy, ha ö Felsége az országgyűlést nem a’ kir. guberni­um által javasolt helyre hirdetné, hogy az ország­­gyűlést törvényesnek ne néznék ’s azon megje­lenni nem akarnánk. —Küldőim tehát ezen front­hon sem látnak a’ kormány részéröli alkotmány­sértést, következőleg nem is látják a’ sérelem e­­setét fennforogni. /s­or. Mi a’ gubernialis seeretariusoknak re­­galistaságát illeti, azt sem tekinthetni sérelemnek, mert ezeket az ország­oket mind 1790 előtt, mind azután mindig minden ellenmondás nélkül regalistáknak tekintették egészen az 1837-dik or­­szággyűlésig. Felhozatik ugyan ezen állítólagos sérelem támogatására az 1791-beli l­­-dik tör­vény­ezikk, az állíttatván, hogy a' gubernialis secreta­­nusokat a’ guberniumhoz , mint az országgyű­lésnek egyik alkotó részéhez, törvény értelmében nem számíthatni. Tehát e’ sérelem alapjára nézve is az 1791-beli lt-dik törvényezikk értelmezésé­nek esete 'forog­ fenn. De ezen szempontból ki­­indúlva a’ gub. secretariusoknak regalistaságát sé­relemnek tekinteni nem lehet, mert azon ország­­gyűlés­ekei, kik az idézett tör­vényezők helyt al­kották, a’ gubernialis secretar­iusokat minden ki­vétel nélkül mindég törvényszer­inti regalistáknak nézték, a’ mint ezen állításomat az 1791, 1792, 1794—95, 1809, 181­0— 11 -béli országgyűlési jegy­zőkönyvek igazolják. Ezen törvényes szempont­hoz járul­t m­ég azon ügytárgyalási tekintet is, mi­szerint a’ kir főkormányszék éppen az 1791-beli 1 i­rlik törvényezikk világos utasítása nyomán a’ J. KK és Rilkei secret­arius­ai által corr­espondeál. Kötelesnek nyilvánítom tehát magamat, küldőim nézeteit tolmácsolva hivatkozni és ragaszkodni a­­zok­ nyilatkozathoz, mely a’ gub. secretariusok re­­galistaságát illetőleg a’ közelebb múlt országgyű­lésen 1841-ben nov. 25-én (I. a’ jegyzőkönyvet pag 36 — 51) és 1842-ben június 1-jején {jegyző­könyv pag. 315) a’ szász nemzet követei részéről e’ tárgyra nézve létetett. 5-ször. Serelmül hozalik­ fel kihagyása oly regalistáknak, kik elébbeni országgyűlésekre már «egyszer rega­listáknak kinevezte­­tek. Ezen sére­lemnek, ezen alk­mány sértési vádnak alapja a’ kitűnő többség azon méretében központosul, mi­­szeré­nt »' kocnván­­nak tör­vény­szerű­leg nem álla­­na hatalmában, nem­­lenne joga, oly regalistákat, kik általa már óvszer az országgyűlésre meghi­vattak, későbbi országgyűlésekből kihagyni. De t. KK és áll! minden sérelem, minden alkotmány­­sértési vád feltétele«!«I vén egyfelől világos tör­vény létezésétől, másfelől a’ kormánynak ezen vi­lágos törvény­nyel el­len­kező rendszabályától, küldő­im sérelem ’s alkotmánysértési vád esetét nem látják fennforogni, mert nem létez világos tör­vény, mely eltiltaná a’ k­orm­ányt, egy országgyű­lésre kinevezett regalistákat későbbi országgyű­lésre kinevezett regalisták lajstromából kihagyni. Ugyan­is az 1791-beli 11-dik törvényezik, minden országgyűlésre a regalistákat specialiter ő Fel­sége által kinevezendőknek rendelvén, az egy or­­szággyűlésre meghívott regalistákat életfolytáig való regalistáknak tekinteni nem lehet, mert az idézett törvény a’ regalisták kinevezését a’ Fel­ség reservált j­ogai közzé számitván, csakis ő Fel­ségére van törvényszerűség bizva rz­égi­tél­ni, va­­lyon ki légyen az 1791-beli 1 l-dik törvényczikk­­ben említett tulajdonokkal ,,experientia, morum integritate et in rebus agendis dexteritate“ felru­ház­a és ,,ad tractanda Pr­incipis ac Regni nego­­tia omni respectu idoneus.“ Jöhet ugyan idő, mely­ben a’ regalistákat kinevezési jog használtathatik egy oly országgyűlés alakítására, mely inkább a’ kormány nézeteit képviselné, mint az ország a­­karatját tolmácsolná, mely inkább a kormány kí­vánságai, mint az ország szükségei mellett emel­né szavát. Tek, RK és RR! küldőim távol van­nak attól, egy oly országgyűlést óhajtani, mely a­ kormány bármilyen kivánatainak csupán csak szük­­ségesített bit­nc­oja legyen, de szintén oly távol állanak az alkotmánysértési vád emelésétől akkor, midőn nem létezik világos törvény, melyre ily vádat építeni leh­et. Tek. KK. és RR ! külföldi események sajnosan tapasztaltatják velünk azon káros következményeket, melyeknek múlhatatla­nul hőállaniok kell, midőn egy népkép­viselői ka­mara többé nem tolmácsolja hiven az ország a­­karatját, kívánságait és szükségeit, hanem — úgy szólva — kirekesztőleg a’ kormánynak csak is szol­gai echoja. Nincsen senki e’ teremben, ki tagad­ná, hogy a’ regalisták nagy számmal kinevezhe­­tésének, valamint a’ már egyszer regalistákul ki­nevezettek későbbi kihagyhatása e’ kérdése rop­pant fontossággal bir 's alkotmányos létünk lé­­nyegébe a’ legmélyebben belé vág. De ezen po­litikai éltek ’s tekintetek, melyeket hozandó új törvény alkotásakor számításából a’ törvényhozó­nak kihagyni, vagy éppen merőben mellőzni nem lehet, nem bírhatnak engemet arra, hogy a’ fenn­forgó kérdésben a’ kormány ellen alkotmány­sér­tésre vádat emeljek, mert minden ily vádnak csak létező világos törvényen kell alapulnia. T. KK és RR! én is ez alkotmányos haza fia lévén, köteles­ségemnek tartom a’ kormány ellen felszólalni ak­kor, midőn rendszabályai által fennálló világos törvényt sért, mert alkotmányos jogaink szintúgy, mint a’ kormány létezése, ugyan azon egy alapon

Next