Múlt és Jövő, 2022 (33. évfolyam, 1-4. szám)

2022 / 2. szám

2022/2 • Louise 0. Vasvári • KÍSÉRT A MÚLT pest szegény zsidónegyedében, esztétaként és den­­diként fazonírozta újra magát, egy olyan, a deka­­dens századelő hagyományát követő modoros, mes­­terséges prózastílussal, amit életrajzírója, Réz Pál 1971 -ben „túl finnyásként” jellemzett.50 a lírai, zenei és festői elemek keverésével Szomory egy anakro­­nisztikus, lényegében későromantikus és túlcifrá­­zott zenei nyelvet kreált, amit cikornyákkal és ered­­cendókkal díszített agyon. Ennek fényében nem meglepő, hogy megbűvölte őt Jámbor posztroman­­tikus játékstílusa, és érdemes észrevenni, hogy mi­­lyen szenvedéllyel jelenítette meg az előadását: ér­­zéki leírást adott Jámbor kezéről, amit aztán úgy mutatott be, mint ami Jámbor fizikai szépségét kép­­viseli, mint ami már maga is egy műalkotás. Szo­­mory azt írja, hogy Jámbor mögött ült, ezért nem láthatta az arcát, de helyette a ״ kis aranyos” fürge ujjait figyelte, amelyek mindegyike külön életet élt, és arra volt predesztinálva, hogy „a legtisztább han­­gokat” hívja elő. Az ujjak varázslatos és boszorká­­nyos mivolta szebbé tette őket, mint bármely más ujjat, amelyet valaha zongorán látott. Mindegyik ujj annyira ügyes volt, mintha nem is emberi kézből let­­tek volna, hanem légies üvegből vagy édes marci­­pánból, amit egy mestercukrász készített. ״ Csak volna időm, kedvem és terem, hogy balzaci méretekben megrajzoljam, definiáljam és elemez­­zem ennek a tüneményes, ennek az úgyszólván szív­­hez és érzékekhez szóló női kéznek egész mágiáját és boszorkányságát. Valami olyan mozgási bája, olyan szuggesztív finomsága és varázsa van ennek a kéznek, hogy azt az öt rövid kis ujjat rajta, a maguk külön-külön karakterével, remegésével s ér­­zékenységével, szinte születéstől fogva predesztinál­­ja a legtisztább hangokra és zengésekre. Ezek külön-külön olyan okos ujjak, hogy úgyszólván fe­­lülmúlják egymást, szellemben, érzésben és tapin­­tásban.”61 Szomory dagályos stílusú cikkét fénykép kísérte, amelyen Jámbor volt látható, fiatalsága teljében, mögötte pedig mestere, Kodály Zoltán állt. (A fény­­képet Gyenes János készítette, akinek a története egy másik tanulmányom tárgyát képezi, ezért le­­gyen elég itt annyit mondanom, hogy az ő édesany­­ja is memoárt írt a túléléséről 1949-ben, Birimama deportálási emlékirata címmel, amit szintén csak 2021- ben adtak ki.) Susan Starnberg is azzal fejezi be a korábban már említett 1992-es NPR-interjút, hogy leírja, mi­­lyenek voltak Jámbor ujjai a koncert közben, amit Jámbor a baltimore-i lakásában adott: "a háta púpos, a csuklója feldagadt, de az ujjai olyanok, mint egy kislánynak". Fred Rasmussen a Jámbor­­ról írt 1997-es nekrológjában azt írja, Jámbor vég­telen kifinomultsággal és hihetetlen technikai ügyes­­séggel játszott, hozzátéve, hogy aprócska nő volt, pici kezekkel, ami egy zongorista esetén hátrányt jelentett. Jámbor azt mondta neki, hogy ezért „csal­­nia” is kellett — ez kreatív csalás volt, és a közönség sosem vette észre a különbséget —, és azt is, hogy sosem szerette azokat a zongoristákat, akik erősen verték a zongorát. Rasmussen azzal zárja a nekro­­lógot, hogy Jámbor még akkor is képes volt elmon­­dani dolgokat a játékával, amikor már öreg volt és szenilis, és a szerző nem tudja megmondani, vajon ezt hogyan csinálta. ’2 Amikor megosztottam a baltimore-i házi koncert­­ről készült Youtube-videót zongorista barátnőm­­mel, Angela Chonggal, aki szintén aprócska nő, és az ünnepelt férfizongoristák óriási kezéhez képest neki is kicsi a keze. Chong azt írta vissza, hogy sze­­rinte Jámbornak nem volt kifejezetten pici keze. Azt is elmagyarázta, hogy sok olyan nehéz darab van, ami arra kényszeríti a kis kezű nőket, hogy „csaljanak”, mivel az ujjaik nem tudnak akkora tá­­vokat átfogni, mint ami a kottában írva van. Ami a baltimore-i házi koncertet illeti, Chong dicsérte Jámbor Ági és Kodály Zoltán a Liszt Ferenc Zeneakadémián, Budapest, 1933 l Színházi Élet, 1933/50, 30. Gyenes János felvétele) TU •

Next