Munca, septembrie 1964 (Anul 20, nr. 5231-5256)

1964-09-16 / nr. 5244

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R.P.R. Anul XX nr. 5244 Miercuri 16 septembrie 1964 4 pagini 20 bani O imagine din uriaşa hală de montaj a vagoanelor de marfă din cadrul Uzinelor de vagoane din Arad. Foto : EM. SIRZEA Ridicarea calităţii produselor, o preocupare de seamă a comitetului sindicatului Organizînd întrecerea socialistă pe baza Directivelor C.C. al P.M.R., comitetul sindicatului de la Întreprinderea „Flacăra Roşie“-Bucureşti a mobilizat întregul colectiv la realizarea unor articole de marochinărie şi încălţăminte cu indici calitativi înalţi, frumos finisate şi ieftine. „Ai o mare satisfacţie — ne-a declarat tovarăşul Ion Petre, preşedintele comitetului sindicatului — cînd produsele purtînd marca fabricii tale sunt solicitate de cumpărători“. Este adevărat că muncitorii, inginerii şi tehnicienii întreprinderii au motive să se mîndrească cu produsele lor. De la un an la altul marca „Flacăra Roşie" a devenit mai cunoscută, mai apreciată. O dovadă în acest sens o constituie şi remarcile pozitive care se aud tot mai des la adresa exponatelor întreprinderii în cadrul „Expoziţiei realizărilor economiei naţionale a R. P. Române“, unde întreprinderea „Flacăra Roşie“ participă cu un bogat sortiment de articole, întrecîndu-se cu alte fabrici din sectorul pielărie şi încălţăminte în a reţine atenţia vizitatorilor, încălţămintea bărbătească cu talpă din material translucid, pantofii din box cu talpă naturală, ca şi sandalele pentru tineret, se bucură de aprecierea majorităţii vizitatorilor, care-şi manifestă dorinţa ca noile modele să apară cit mai curînd în vitrinele magazinelor. Făcînd bilanţul realizărilor obţinute în întrecerea socialistă în primele opt luni ale acestui an, colectivul de aici a consemnat ridicarea indicilor de calitate cu peste 3 procente faţă de prevederi la pieile tăbăcite, iar la încălţăminte de la 08 la 98,34 la sută. Realizările sunt cu atît mai semnificative, cu cit au fost obţinute în condiţiile creşterii productivităţii muncii cu 2,76 procente peste plan, a depăşirii planului producţiei marfă cu 3,99 la sută. La aceste succese comitetul sindicatului, sub conducerea organizaţiei de partid, şi-a adus o preţioasă contribuţie. Iată cîteva dintre acţiunile întreprinse de organul sindical în sprijinul realizării angajamentelor: încă de la începutul anului, comitetul sindicatului a acordat cea mai mare atenţie felului în care sunt organizate cursurile de ridicare a calificării muncitorilor. Pe baza unor studii şi analize efectuate de comisia economică şi de comisia inginerilor şi tehnicienilor, comitetul sindicatului a fost în măsură să ajute conducerea tehnico-administrativă în cuprinderea marii majorităţi a muncitorilor în forme adecvate de ridicare a calificării profesionale, în constituirea acestora pe specialităţi şi chiar faze de lucru, ţinînd seama de gradul de cunoştinţe al fiecărui cursant. In acest fel, s-au putut adinei mai mult aspectele legate de realizarea unor produse superioare, iar muncitorii au putut asimila mai uşor noile cunoştinţe. Lectorii, recrutaţi din rîndul cadrelor tehnice bine pregătite, au fost ajutaţi la întocmirea lecţiilor, astfel încît expunerile să redea tehnica nouă într-un limbaj cit mai accesibil. Programa analitică s-a referit la cele mai moderne maşini şi tehnologii cunoscute în ţara noastră şi pe plan mondial. Şi este firesc să fie aşa. La această întreprindere au intrat în funcţiune 4 linii de fabricaţie dotate cu utilaje moderne după ultimul cuvînt al tehnicii, care cer cunoştinţe superioare. Deosebit de eficiente s-au dovedit a fi demonstraţiile practice care au însoţit aproape toate expunerile. Comitetul sindicatului a îndrumat şi controlat modul în care ingineri şi maiştri au arătat cursanţilor cum trebuie lucrat în spiritul normelor de tehnica securităţii muncii, astfel încît maşinile şi agregatele respective să poată fi utilizate cu maximum de eficienţă şi fără accidente. Pentru ca performanţele noilor utilaje să fie cît mai repede cunoscute, comitetul sindicatului, prin comisia inginerilor şi tehnicienilor, a ajutat la traducerea cărţilor şi a cataloagelor însoţitoare, ceea ce a făcut ca maşinile să intre grabnic în funcţiune şi să fie folosite, încă de la început, cu indici ridicaţi. Asistenţa tehnică acordată la fiecare loc de muncă şi în fiecare schimb s-a dovedit de asemenea de mare utilitate în execuţia cît mai corectă a fiecărei faze şi operaţii şi în final în realizarea de produse de calitate superioară. Aşa a fost posibil să dispară de la încălţăminte unele abateri de la modelul omologat, aparent neînsemnate, care erau lăsate de multe ori pentru remediere pe banda de finisare, unde orice intervenţie se dovedea tardivă. Conferinţele tehnice ţinute la club pe teme cum sunt: „Metode moderne de tăbăcire a pieilor“, „Tehnologii noi de confecţionare a încălţămintei“, „Mecanizarea operaţiilor de ştanţare“ etc. s-au dovedit de asemenea mijloace eficiente de informare a muncitorilor, inginerilor şi maiştrilor asupra celor mai recente realizări în tehnica pielăriei. Pe linia îmbogăţirii cunoştinţelor de specialitate a cadrelor tehnice, cît şi a unor inovatori şi muncitori fruntaşi se înscrie şi sesiunea teh- P. IANCULESCU (Continuare in pag. 3-a) Din cuprinsul ziarului: — Din activitatea birourilor grupelor sindicale : O experienţă valoroasă. (în pag. 2-a) — Contractul colectiv în viaţă : Realizarea angajamentelor în atenţia comitetului sindicatului şi a conducerii întreprinderii. (în pag. 2-a) — Lucrările şedinţei plenare lărgite a secţiei gospodăriilor agricole de stat din cadrul Consiliului Superior al Agriculturii. (In pag. 3-a) Cm planul pe 9 Suni ÎNDEPLINIT DEVA. — Colectivul secţiei II de furnale de la Combinatul siderurgic Hunedoara a anunţat îndeplinirea planului de producţie pe primele trei trimestre. Utilizînd mai productiv capacitatea de producţie a agregatelor, furnaliştii din această secţie au elaborat peste prevederi în primele 8 luni ale anului o cantitate de fontă echivalentă cu metalul necesar pentru fabricarea a peste 6 360 tractoare. Ridicarea temperaturii aerului cald folosit în procesul de elaborare a fontei, mărirea intensităţii de topire a minereului şi folosirea altor metode avansate de lucru au permis să se realizeze anul acesta în medie pe fiecare mc volum util de furnal şi zi calendaristică cu peste 38 la sută mai mult metal faţă de realizările anului premergător desenatului. Concomitent cu sporirea producţiei de fontă, muncitorii, tehnicienii şi inginerii care deservesc furnalele automatizate au redus consumurile specifice şi celelalte cheltuieli de producţie. Ei au realizat astfel de la începutul anului economii suplimentare în valoare de peste 11 milioane lei. Planul producţiei pe 9 luni a fost îndeplinit şi de colectivul oţelăriei electrice al marelui combinat hunedorean. (Agerpres) ★ Zileleacestea, harnicul colectiv al întreprinderii de produse refractare din Pleaşa, regiunea Ploieşti, a obţinut un frumos succes : planul producţiei globale şi marfă pe nouă luni a fost îndeplinit cu 20 de zile înainte de termen. în perioada respectivă, muncitorii, tehnicienii şi inginerii fabricii şi-au însuşit tehnologia fabricării cărămizilor refractare speciale, producând blocuri superaluminoase cu caracteristici tehnice superioare pentru vatra furnalelor de 1 000 mc de la Combinatul siderurgic Hunedoara, produse termoizolante etc. (Coresp. „Munca“) Pe şantierele Trustului regional de construcţii Bacău ritmul lucrărilor s-a intensificat în ultima vreme. Multe din obiectivele ridicate au fost terminate într-un timp mai scurt faţă de graficele întocmite. O dată cu încheierea primei decade a lunii septembrie, constructorii băcăoani au anunţat îndeplinirea planului de producţie pe nouă luni. In perioada ce a trecut din acest an ei au terminat şi dat în folosinţă 784 apartamente, opt localuri de şcoală cu 76 săli de clasă, maternitatea, restaurantul „Parc“ şi două complexe comerciale cu 13 unităţi din Bacău, alimentarea cu apă a oraşului Roman şi alte obiective. La preţul de cost s-au realizat, în şapte luni, economii peste plan în valoare de 746 000 lei. (Coresp. ,»Munca“) ÎNCEPUT de an şcolar ■ „ Mulţumim din inim ...Bucurie, entuziasm, cunoştinţe noi, forfotă, şorţuri albastre, pepite, fundiţe, cravate roşii de pionier purtate cu mîndrie şi tinereţe, multă, multă tinereţe. Dimineaţă limpede şi plină de lumină, scăldată de razele soarelui acestui început de toamnă bogată. 15 septembrie 1964. Început de an şcolar. In curtea şcolii generale de 8 ani nr. 87 din cartierul Dristor, raionul Tudor Vladimirescu din Capitală, animaţia a cuprins pe toţi deopotrivă, încă de dimineaţă. Aici se sărbătoreşte un dublu eveniment: începutul anului şcolar 1964—1965 şi inaugurarea noii şcoli... Noul edificiu s-a ridicat în acest an, măreţ, spre bucuria tuturor celor de aici, durat din tării de piatră şi oţel, din bucurii nestăvilite şi dragoste multă, dar al partidului nostru drag, al poporului, pentru tînăra generaţie a cartierului. Aici, cele 24 săli de clasă ale şcolii noi, oferă vizitatorului o privelişte de neuitat: cărţi noi, multe, pe fiecare bancă, darul partidului şi statului nostru, acordate gratuit copiilor din clasele l-a pînă la a Vlll-a şi flori, nenumărate flori. Laboratoarele de fizică, de chimie au fost dotate cu tot materialul necesar învăţămîntului, şi totul aşteaptă parcă acum momentul solemn. Priveşti în jur, totul este frumos. Şcoala, un adevărat palat sclipind argintiu, cheamă copiii ce se îndreaptă spre ea cu emoţie. în curte se formează careul. Cei mici, „bobocii“ dintr-a-ntîia, sfioşi, curioşi, emoţionaţi întorc capetele parcă cerînd ajutor părinţilor stăpiuiţi şi ei de aceeaşi emoţie firească. Trebuie să fac cunoştinţă cu cei mici. Se întind minute şi ne recomandăm : — Francisc Ion. — Manea Ionel. — Zestran Elena... Vîrsta... o ştiţi. Au ochii mari. C. ANDREI (Continuare în pag. 3-a) Revederea dintre învăţătoare şi elevi este entuziastă şi cu multe, multe flori. — Aspect de la Şcoala generală de 8 ani nr. 5 din raionul „30 Decembrie“ din Capitală (stingă). Intîlnire între „veterani" şi „boboci". — La Şcoala medie „Aurel Vlaicu" din raionul „Griviţa Roşie“ (sus). Foto : R. COMAN Al lll-lea Concurs şi Festival internaţional „George Enescu“ Luni s-a încheiat etapa a doua a concursului la secţia de canto. Au fost admişi pentru etapa a IlI-a în ordinea prezentării lor în faţa juriului : Agatha Druzescu (R. P. Romînă), Marina Krilovici (R. P. Romînă), Evelina Gheorghieva Stoițeva (R. P. Bulgaria), Ion Buzea (R. P. Romînă), Mugur Bogdan (R. P. Romînă), Viorica Cortez Guguianu (R. P. Romînă), Beatriz Parra de Gil (Ecuador), Borislav Stefanov Alexandrov (R. P. Bulgaria), Agnes Bartza (Grecia), Evgheni Nikolaevici Ivanov (U.R.S.S.), Denis Alexandrovici Korolev (U.R.S.S.), Nadejda Pavlovna Rudelia (U.R.S.S.), Ludovic Spiess (R. P. Romînă), Milka Nistor (R. P. Romînă), Marius Rintzler (R. P. Romînă), György Kummer Korondy (R. P. Ungară). ★ Marţi s-a încheiat etapa a doua a concursului la secţiile de vioară şi pian. In ultima serie a etapei, în sala mică a Palatului R.P.R., juriul secţiei de vioară a audiat următorii concurenţi : Patrice Fontanarosa (Franţa), Heinz Schunk (R. D. Germană), Josef Kroft (R. S. Cehoslovacă), György Homoky (R. P. Ungară). In faţa juriului secţiei de pian în sala Ateneului R. P. Romíno s-au prezentat următorii concurenţi : André Gorog (Franţa), Jorge Gomez Labrana (Cuba), Jean Fassina (Franţa), Iuliana Moneva Markova (R.P. Bulgaria). In etapa a IlI-a au fost admişi în ordinea prezentării lor în faţa juriilor . La secţia pian : Sylvie Carbonel (Franţa), Gabriel Amiraş (R. P. Română), Elisabeta Ilinkina Leonskaia (U.R.S.S.), Li Chi-fang (R. P. Chineză), Li Chi (R. P. Chineză), Olga Viliamovna Kim (U.R.S.S.), André Gorog (Franţa), Iuliana Moneva Markova (R. P. Bulgaria). ★ La amiază membrii ansamblului baletului Teatrului Mare Academic de Stat din Moscova s-au întîlnit la Teatrul de Operă și Balet al R. P. Romíne cu artiștii români. * Sala mică a Palatului R. P. Romíne a găzduit marți după-amiază un concert de muzică de cameră. ★ Seara, în sala mare a Palatului R. P. Române a avut loc concertul Orchestrei Filarmonicii din Viena, sub conducerea renumitului dirijor Herbert von Karajan. Programul concertului a cuprins Simfonia nr. 40 în sol minor K. V. 550 de Mozart, „Don Juan" de Richard Strauss și Simfonia I în do minor de Brahms. ★ La Teatrul de Operă şi Balet al R.P.R., membri ai corpului de balet al Teatrului Mare Academic de Stat din Moscova au susţinut un recital. (Agerpres) Remorcă dormitor modernizată Colectivul uzinei metalurgice „Ceahlăul“ din Piatra Neamţ a realizat de curînd o remorcă dormitor modernizată, cu 8 paturi, destinată mecanizatorilor de pe ogoare sau altor muncitori care lucrează pe diferite șantiere. Prin unele modificări interioare, remorca poate servi şi ca birou, bucătărie, cantină sau club. Perfecţionările aduse, au făcut ca noua remorcă să fie mai uşoară decît vechiul tip cu aproximativ 1 500 de kg. De asemenea, ea poate fi repede deplasată. (Agerpres) Complex de deservire la romaneşti La Comăneşti a fost dat de curînd în folosinţă noul local al complexului de deservire a populaţiei. El cuprinde secţii de croitorie damă şi bărbaţi, încălţăminte comandă, frizerie-coafură, un studio fotografic, precum şi un magazin de artizanat. Complexul este dotat cu mobilier nou şi instalaţii moderne de deservire. Acesta este al doilea complex al cooperaţiei meşteşugăreşti deschis în raionul Moineşti în ultimul timp. I. BÎRZAN electrician Lucrări pentru protecţia muncii De la începutul anului, în regiunea Maramureş au fost cheltuite pentru protecţia muncii fonduri a căror valoare depăşeşte 350 milioane lei. O bună parte din acestea au fost destinate industriei miniere şi chimico-metalurgice. In exploatările miniere Baia Sprie, Cavnic, Baia Borşa au fost puse în funcţiune noi staţii de ventilare de mare capacitate, pentru îmbunătăţirea aerajului în subteran. La Combinatul chimico-metalurgic şi la Uzina „1 Mai“ din Baia Mare au fost date în funcţiune instalaţii pentru captarea prafului şi a gazelor. (Agerpres) Recoltează porumbul De cîteva zile pe ogoarele raionului Timişoara a început recoltatul porumbului pentru boabe. Colectiviştii din comuna Cărpiniş au şi recoltat 80 de ha din cele 600 cultivate cu porumb. De pe suprafeţe mari au strîns porumbul şi colectiviştii din Recaş, Ianova, Pădure şi alte comune. Paralel se desfăşoară din plin şi lucrările de recoltare a florii soarelui şi sfeclei de zahăr. Colectiviştii din Cărpiniş, Stamora Romînă, Rudna şi Beregăul Mare au şi terminat recoltatul florii soarelui. (Coresp. „Munca") * * Centrala electrică de termoficare Piteşti, regiunea Argeş, intrată de curînd parţial în producţie Foto : AGERPRES în drum spre Moscova Primul ministru al Republicii Arabe Unite, Aly Sabry, a făcut o escală la Bucureşti La 15 septembrie, primul ministru al Republicii Arabe Unite, Aly Sabry, însoţit de Abdel Mohsen Abu El Nor, vicepremier, a făcut o escală la Bucureşti, în drum spre Moscova. Cu acelaşi avion călătoreşte ambasadorul U.R.S.S. la Cairo, V. Erofeev, înalţii oaspeţi au fost salutaţi la aeroport de Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Consiliului de Miniştri, Gheorghe Gaston Marin şi Gogu Rădulescu, vicepreşedinţi ai Consiliului de Miniştri, Victor Ionescu, ministrul comerţului exterior, Gheorghe Rădoi, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Mircea Maliţa, adjunct al ministrului afacerilor externe, de membri ai conducerii unor ministere, precum şi de alte persoane oficiale. Au fost, de asemenea, de faţă dr. Sedky Aziz, vicepremier al R.A.U., conducătorul delegaţiei guvernamentale care s-a aflat într-o vizită în ţara noastră, precum şi Mohamed Fahmy Hamad, ambasadorul R.A.U. la Bucureşti, şi membri ai ambasadei. Intre preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. Române, Ion Gheorghe Maurer, şi primul ministru al R.A.U., Aly Sabry, a avut loc o convorbire care a decurs într-o atmosferă cordială. Cu acelaşi avion au plecat din ţara noastră şi membrii delegaţiei guvernamentale a R.A.U., care a încheiat acordul de colaborare economică şi tehnică între R. P. Romînă şi R.A.U. (Agerpres) * De la bordul avionului, primul ministru al Republicii Arabe Unite, Aly Sabry, a adresat preşedintelui Consiliului de Miniştri al R. P. Romíno, Ion Gheorghe Maurer, o telegramă, prin care exprimă călduroase mulţumiri pentru primirea cordială ce i s-a făcut cu prilejul trecerii sale prin țara noastră.