Munca, ianuarie 1969 (Anul 25, nr. 6575-6599)

1969-01-14 / nr. 6584

Contractul colectiv de muncă pe anul 1969 Instrument de ridicare a eficienţei activităţii întreprinderilor Expresie definitorie a progresului multilateral înregistrat în ţara noastră în cel de-al treilea an al cincinalului, bilanţul realizărilor în toate domeniile activităţii economice şi socialculturale constituie un puternic stimulent, o însufleţitoare chemare a tuturor oamenilor muncii la îndeplinirea sarcinilor de plan pe 1969. Prin obiectivele sale, care prevăd creşterea în ritmuri susţinute a economiei şi promovarea progresului tehnic în toate ramurile producţiei materiale, sporirea eficienţei întregii noastre activităţi şi ridicarea în continuare a nivelului de trai material şi spiritual al oamenilor muncii — cel de-al patrulea an al cincinalului are o deosebită importanţă în realizarea Directivelor Congresului al IX-lea al partidului, în vederea înfăptuirii acestui vast program de perfecţionare şi progres, în toate domeniile de activitate în întreprinderile din întreaga economie sunt luate măsuri pregătitoare care să asigure realizarea exemplară a sarcinilor de plan. Instrument de atragere, mobilizare şi cointeresare a colectivelor la realizarea şi depăşirea planului de producţie, ca şi la îmbunătăţirea condiţiilor socialculturale ale salariaţilor, contractul colectiv îmbină în mod echitabil interesele economice ale întreprinderilor cu cele ale oamenilor muncii. Pentru ca cele două părţi semnatare să-şi poată onora exemplar obligaţiile pe care şi le vor asuma, contractul colectiv pe anul 1969 trebuie să includă măsuri de reală utilitate, izvorîte din cerinţele majore ale fiecărei întreprinderi, în acord deplin cu problemele reieşite din consultarea salariaţilor şi pe baza unei evaluări lucide a potenţelor materiale de realizare. Fără îndoială, aceste imperative general valabile, experienţa acumulată în decursul anilor, ca şi indicaţiile orientative date de Consiliul Central al Uniunii Generale a Sindicatelor, sunt premise ale prezentării în adunările generale ale salariaţilor a unor contracte colective bune. Preocuparea primordială a întreprinderilor şi organizaţiilor economice este îndreptată în acest an către îndeplinirea exemplară şi depăşirea prevederilor de plan. Corespunzător acestor obiective, contractul colectiv sintetizează în primul său capitol angajamentele pe care le va lua, pe de o parte comitetul de direcţie, în scopul creării tuturor condiţiilor tehnico-materiale de desfăşurare a procesului de producţie, în cadrul programului normal de lucru şi evitarea prestării de ore suplimentare, iar pe de altă parte cuprinde angajamentele salariaţilor de îndeplinire şi depăşire a tuturor indicatorilor, de îmbunătăţire a calităţii produselor, a planului de investiţii etc. Desigur, fiecare colectiv de muncă se va simţi interesat să-şi sporească eforturile, să adîncească investigaţiile pentru valorificarea în continuare a potenţialului tehnic şi uman existent, pentru reducerea cheltuielilor nerentabile şi închiderea căilor prin care se mai (Continuare în pag. 5-a) e însemnări pe marginea vizitelor delegaţiei Consiliului Central al U. G. S. R. în America Latină REALITĂŢI ŞI PERSPECTIVE LATINO-AMERICANE .■ Platforma de luptă pentru anul 1969 prezentată de Centrala Unică a oamenilor muncii din Chile în faţa Congresului, la care am participat, răspunde imperativelor vieţii chiliene. Alături de revendicări economice imediate cum ar fi: fixarea unui salariu minim pentru muncitori de 13 escudos pe zi (valoarea dietei alimentare minime), salariu lunar minim de 670 E, formarea unei comisii din care să facă parte şi reprezentanţi ai C.U.T.Ch., menită să stabilească la fiecare 6 luni remunerarea de bază pentru toate categoriile de oameni ai muncii şi crearea unui sistem de asigurări în caz de şomaj, figurează obiective sociale şi politice de interes naţional: construcţii masive de locuinţe, şcoli şi spitale, fixarea de către stat a unor preţuri de export a cuprului şi impozit la exportul de fier, stabilizarea monedei, naţionalizarea distribuirii produselor petroliere, participarea reprezentanţilor aleşi ai oamenilor muncii la activitatea tuturor întreprinderilor şi organismelor de stat etc. In perioada în care ne-am aflat în Argentina, Comitetul Central Confederal al Confederaţiei Generale a Muncii (cu sediul în Paseo Colon) a hotărît organizarea în întreaga ţară a unei săptămîni de protest cu acţiuni fulger, manifestaţii,marşuri sub lozinca majorării salariului cu 40 la sută, apărarea drepturilor de asigurări sociale, libertate deţinuţilor politici etc. întrevederea avută cu Leonidas Cordova, preşedintele Confederaţiei oamenilor muncii din Ecuador, în preajma celui de-al XI- lea Congres al sindicatelor lor a scos în evidenţă că centrala ecuadoriană va lupta şi în acest an pentru o serie de obiective ca: reformă agrară gratuită, construcţii de locuinţe populare, majorarea salariilor la minimum 40 la sută, naţionalizarea întreprinderilor străine, industrializarea ţării sub egida statului, ieşirea din ţară a misiunilor şi agenţiilor străine care lezează independenţa şi suveranitatea ţării, relaţii comerciale şi diplomatice cu ţările socialiste. Răspunzînd cerinţelor muncitoreşti şi populare, Centrala Unitară a oamenilor muncii din Venezuela şi-a înscris în platforma sa de luptă creşterea generală a salariilor, noi contracte de muncă, dispariţia. (Continuare în pag. 6-a) ION PREOTEASA secretar al Consiliului Central al U.G.S.R. Proletari din toate ţările, uni fi-va! ORGAN CENTRAL Al UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA Anul XXV nr. 6584 , marţi 14 I 1969 H 6 pagini 30 bani O nouă „șarjă caldă“ de anvelope produse de colectivul uzinei „Danubiana“ din Capitală Foto IP. COZIA Timonierii Aninei Coboram pentru întîia oară în mină, şi evenimentul răspîndise în mine o ceată de fiori. Emoţii fireşti născute de goana uşor legănată a cabinei prin rocă şi prin păduri împietrite. Mă uimea calmul însoţitorului meu, dar mai ales toleranţele mici prezente la „aterizare“. Ca la un semn, colivia şi-a încetinit mersul drăcesc, şi s-a oprit calm o secundă la vreo 10 centimetri deasupra punctului fix, revenind imediat, milimetric în locul unde o aşteptau rînduite vagonetele încărcate. Un om ne-a întîmpinat acolo, jos, la gura puţului. Un semnalist, cum i se spune în terminologia adecvată locurilor. La orice nivel, și în orice schimb, un astfel de om se ocupă de transportul tonelor și oamenilor. M. IONESCU (Continuare în pag. 3-a) TELEGRAMĂ Excelenței Sale Domnului NICOLAE CEAUȘESCU Secretar-general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Excelenței Sale Domnului ION CHEORCHE MAURER preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România Excelenței Sale Domnului ŞTEFAN VOITEC preşedintele Marii Adunări Naţionale a Republicii Socialiste România BUCUREŞTI In numele poporului sud-vietnamez, Comitetul Central al Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud şi al meu personal, vă mulțumesc sincer Dumneavoastră, Partidului Comunist Român, Marii Adunări Naţionale, guvernului şi poporului român pentru urările calde adresate cu ocazia celei de-a 8-a aniversări a creării Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud. Toate acestea ne considerăm ca sprijin şi ajutor preţios pentru armata şi poporul din Vietnamul de Sud care sînt hotărîţi să învingă în războiul de agresiune al imperialiştilor americani pentru eliberarea sudului, apărarea nordului, spre reunificarea paşnică a patriei. Fie ca prietenia şi solidaritatea de luptă dintre poporul din Vietnamul de sud şi poporul român să se întărească continuu. NGUYEN HUU THO Preşedintele Prezidiului Comitetului Central al Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud PENTRU ALEGERILE DE LA 2 MARTIE INTR-O ATMOSFERA DE PUTERNIC ENTUZIASM AU FOST PROPUŞI PRIMII CANDIDAŢI AI FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE Ieri, într-o atmosferă de puternic entuziasm, au început în întreaga ţară propunerile de candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste în alegerile pentru Marea Adunare Naţională, marcînd deschiderea campaniei electorale pentru alegerea deputaţilor în forul suprem al ţării, precum şi în organele locale ale puterii de stat. Ca o expresie a încrederii neabătute a întregului popor faţă de conducătorul său încercat în opera de construcţie socialistă, Partidul Comunist Român, printre primii candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste, propuşi în însufleţitele adunări ale oamenilor muncii din diferite circumscripţii electorale, se află membrii Prezidiului Permanent, ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. şi alţi conducători ai partidului şi statului nostru. Totodată, participanţii la adunări au propus drept candidaţi numeroşi muncitori, ţărani, intelectuali, oameni ai muncii din rîndurile naţionalităţilor conlocuitoare, bucurîndu-se de binemeritat prestigiu pentru aportul lor la construcţia socialistă, la înfăptuirea sarcinilor trasate de partid. În cadrul adunărilor de propunere a candidaţilor în diferitele circumscripţii electorale, adunări care s-au ţinut în mari întreprinderi industriale, în unităţi socialiste din agricultură, în instituţii, numeroşi participanţi au relevat că perioada ultimilor patru ani a fost o perioadă de rodnice realizări, de progres în toate sectoarele construcţiei socialiste, subliniind că toate marile înfăptuiri care au făcut ca România să ofere imaginea unei ţări în plin proces de dezvoltare materială şi spirituală dint rodul conducerii de către partid a poporului nostru pe calea construcţiei socialiste, al unităţii moral-politice a poporului în jurul Partidului Comunist Român. Zecile de mii de participanţi la aceste adunări au dat glas voinţei ferme a întregului popor de a-şi consacra capacitatea de muncă şi creaţie realizării măreţelor obiective stabilite de Congresul al IX-lea şi Conferinţa Naţională a P.C.R., de a sprijini cu toate forţele înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului, pusă în slujba înfloririi României socialiste, apărării intereselor vitale ale poporului român, triumfului cauzei socialismului și păcii în lume. TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU propus candidat în circumscripţia electorală nr. 1 din Capitală Adunarea de la uzinele „23 August“ Una din cele mai mari citadele ale metalurgiei româneşti, uzinele „23 August“ din Capitală, pentru care ultimul sfert de veac a însemnat o impetuoasă şi multilaterală dezvoltare, a cunoscut ieri după-amiază însufleţirea proprie marilor întruniri populare. Aproximativ 5 000 de cetăţeni din circumscripţia electorală nr. 1. „23 August“ s-au întrunit aici pentru a propune candidatul Frontului Unităţii Socialiste în alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională. In noua şi imensa hală de prelucrări mecanice, animată de o atmosferă de puternic entuziasm, erau prezenţi metalurgişti de la uzinele „23 August“, „Republica“, Fabrica de maşini-unelte şi agregate, muncitori, ingineri şi tehnicieni din întreprinderi chimice, electrotehnice şi de industrie uşoară, săteni din comunele Pantelimon şi Dobroieşti, cercetători ştiinţifici, medici şi profesori, pensionari, gospodine. In cadrul adunării a luat cuvîntul tovarăşul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., membru al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste. Subliniind că alegerile constituie un prilej de adîncă reflecţie asupra realizărilor obţinute pînă acum în făurirea noii orînduiri, asupra sarcinilor care stau în faţa poporului nostru pentru înfăptuirea în continuare a programului înfloririi României socialiste, vorbitorul a spus printre altele: Sîntem mîndri de succesele pe care le-am obţintut sub conducerea partidului comunist, de faptul că am reuşit, cu braţele şi mintea noastră, să punem temelii solide progresului multilateral al ţării, să sporim avuţia poporului, să asigurăm creşterea permanentă a bunăstării celor ce muncesc, să întărim independenţa şi suveranitatea patriei noastre. După ce s-a referit la grija permanentă pe care partidul o poartă ridicării bunăstării poporului, la prestigiul crescînd de care România se bucură peste hotare, ca factor activ în lupta pentru progresul şi pacea umanităţii, vorbitorul a spus : Apropiatele alegeri pentru Marea Adunare Naţională şi consiliile populare sunt întâmpinate cu entuziasm de întregul nostru popor, îmi revine cinstea deosebită ca, în numele Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, să propun drept candidat în circumscripţia dv. pentru alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională pe tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, preşedintele Consiliului Naţional al Frontului UnităţiiSocialiste. Propunerea a fost primită de cei prezenţi cu deosebită bucurie. Minute în şir, în ţuriaşa hală au răsunat puternice aplauze şi ovaţiipentru conducătorul încercat al poporului — PartidulComunist Român, pentru tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Cu emoţie, cu bucurie şi mîndrie, vorbitorii au susţinut călduros candidadatura tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Ei au relevat în cuvinte calde, personalitatea secretarului general al C.C. al P.C.R., viaţa şi munca sa închinate, fără precupeţire, prosperităţii patriei şi poporului, înalta sa pildă de abnegaţie şi devotament pentru cauza socialismului şi comunismului, pentru cauza păcii şi prieteniei între popoarele lumii. Vorbitorii au subliniat că entuziasmul sub semnul căruia este întîmpinat evenimentul de la 2 martie de oamenii muncii de la oraşe şi sate îşi află rădăcina in faptul că întregul popor, strîns unit în jurul partidului, este angajat cu toate forţele la realizarea amplului program,de dezvoltare a economiei naţionale, de perfecţionare a relaţiilor socialiste, de transpunere in fapt a hotărîrilor luate de Congresul al IX-lea şi de Conferinţa Naţională a Partidului Comunist Român, Cicerone Gorunescu, directorul general al uzinelor „23 August“, Ion Badea, laminorist la uzina „Republica“, Ion Dragu, secretarul Comitetului U.T.C. de la F.M.U.A.B., Dumitru Săvulescu, maistru la Fabrica de încălțăminte „Progresul“, Marius Stoicovici, strungar la F.M.U.A.B., şi Moise Tudor, turnător la uzinele „23 August“, au relevat importantele succese obţinute în ultimii ani în întreprinderile lor, însufleţirea cu care colectivele de muncitori, tehnicieni şi ingineri, au răspuns chemării organizaţiei de partid a municipiului Bucureşti pentru realizarea şi depăşirea planului de dezvoltare a economiei naţionale pe 1969, an hotărîtor al cincinalului. Profesoara Aurelia Sasu de la Liceul nr. 29, pensionarul Gheorghe Georgescu, Ion Roman, directorul Institutului de cercetări tehnologice pentru , construcţii de maşini şi Tiberiu Cioroianu, medic primar la spitalul T.B.C. Pantelimon, au subliniat că dezvoltînd necontenit economia, sporind acumulările socialiste, politica partidului urmăreşte crearea condiţiilor materiale tot mai bune pentru creşterea nivelului de trai al poporului, pentru dezvoltarea ştiinţei şi culturii, pentru afirmarea deplină a personalităţii omului epocii socialiste. Pentru prezentul fericit, pentru viitorul luminos, toţi vorbitorii şi-au exprimat hotărîrea de a susţine din toată inima candidatura tovarăşului Nicolae Ceauşescu în alegerile pentru Marea Adunare Naţională. In încheierea adunării, miile de participanţi au adoptat o scrisoare prin care tovarăşul Nicolae Ceauşescu este rugat să accepte propunerea de a fi candidat al Frontului Unităţii Socialiste în circumscripţia electorală nr. 1 „23 August“. In scrisoare se exprimă încrederea deplină în politica partidului, care corespunde întrutotul intereselor naţiunii noastre socialiste, hotărîrea de a munci cu şi mai mult elan şi abnegaţie pentru realizarea şi depăşirea planului de stat pe anul 1969, a angajamentelor asumate în cinstea celei de-a 25-a aniversări a eliberării patriei de sub jugul fascist și în întîmpinarea Congresului al X-lea al partidului, pentru înfăptuirea exemplară a sarcinilor ce le revin în opera de edificare a României socialiste. Adunarea a luat sfirşit într-o atmosferă de entuziasm general. Asistenţa a ovaţionat îndelung pentru Partidul Comunist Român, pentru patria noastră socialistă. La adunarea din circumscripţia electorală nr. 1 din Capitală Tovarăşi din conducerea de partid şi de stat propuşi candidaţi în alegerile de deputaţi pentru Marea Adunare Naţională Numeroşi muncitori, ingineri, tehnicieni, cadre didactice, cercetători ştiinţifici au luat parte la marea adunare din frumoasa Sală a sporturilor din Cluj în cadrul căreia, într-o atmosferă de puternică însufleţire, tovarăşul ION GHEORGHE MAURER, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Miniştri, a fost desemnat candidat al Frontului Unităţii Socialiste în circumscripţia electorală nr. 1 „Universităţii“ Cluj în alegerile de deputaţi pentru Marea Adunare Naţională. In cuvîntul lor, prin care au sprijinit cu căldură propunerea făcută de tovarăşul Aurel Duca, primsecretar al comitetului judeţean de partid, preşedintele Consiliului judeţean al Frontului Unităţii Socialiste, prof. dr. docent Octavian Fodor, membru corespondent al Academiei, rectorul Institutului de medicină şi farmacie, prof. dr. docent Victor Preda, membru corespondent al Academiei, secretarul filialei Cluj a Academiei, muncitoarea Kiss Rozalia de la fabrica „Someşul“ au evocat bogatul bilanţ de realizări cu care oamenii muncii din judeţul Cluj întîmpină alegerile. Ritmul mediu anual de creştere a producţiei industriale este de circa 14 la sută, produse ale întreprinderilor clujene sunt exportate în 50 de ţări. Instituţiile de învăţămînt de toate gradele cuprind peste 140 000 de elevi şi studenţi. Se află în construcţie un complex şcolar şi un al doilea orăşel studenţesc. In unităţile de cercetare ştiinţifică ale Filialei Academiei, institutele departamentale şi laboratoarele uzinale lucrează peste 500 de cercetători. Justeţea politicii marxistleniniste a partidului, confirmată de întreaga dezvoltare social-economică a României, a fost subliniată pregnant de prof. dr. docent Ştefan Pascu, membru corespondent al Academiei, rectorul Universităţii „Babeş-Bolyai“, conf. univ. Kovács Iosif, Szász Karol, directorul Liceului nr. 3, care s-au referit la însemnătatea vastului ansamblu de măsuri iniţiat de Congresul al IX-lea al P.C.R. privind perfecţionarea conducerii întregii activităţi economice şi sociale, dezvoltarea democraţiei socialiste, la continua întărire a prieteniei frăţeşti dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare, bazată pe deplina egalitate în drepturi a oamenilor muncii, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi. Alţi vorbitori, printre care Liviu Archindean, directorul întreprinderii comerciale „Metalophimica“, ,şi studenta Maria Negru, au evocat fapte şi date sugestive, reflectînd progresele obţinute în îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale oamenilor muncii de la oraşe şi sate, perseverenţa cu care partidul asigură — printr-un ritm rapid de dezvoltare a economiei naţionale — o bază trainică progresului multilateral al ţării, creşterii bunăstării populaţiei. Vorbitorii au evocat personalitatea tovarăşului Ion Gheorghe Maurer, munca sa neobosită în conducerea partidului şi a statului, susţinînd cu căldură candidatura sa în Marea Adunare Naţională. Adunarea cetăţenească din circumscripţia electorală nr. 1 „Universităţii“ Cluj a constituit o manifestare entuziastă a hotărârii populaţiei clujene de a-şi înzeci eforturile pentru a da viaţă politicii înţelepte a partidului, urmărind ridicarea României pe cele mai înalte culmi ale civilizaţiei socialiste. (Continuare în pag. 2-a)