MunkaErő, 2001 (1. évfolyam, 1-3. szám)

2001-10-01 / 1. szám

A SZOCIÁLIS FORDULAT FÓRUMA 2001. OKTÓBER ^^Alkotmányos, jogi garanciák kellenek az érdekvédelemhez” A politikai és gazdasági rendszer­­váltással felértékelődni látszott a sza­badság mint alkotmányos alapelv. „Nyíltan véleményt lehet mondani, nem kell félni a pártkontrolltól.” Ez igen. Ez kell nekünk! „Lehet sztráj­kolni, szembeszállni a munkáltatóval. Nincs kiszolgáltatottság, nincs elnyo­más.” Ez a demokrácia! Az eltelt 11-12 év a felhőtlen sza­badságérzéssel szemben megmutatta az igazi arcát. Megjelent a munkanél­küliség, melynek hatására feléledt, sőt megsokszorozódott a félelem. Sza­badságról már szó sem esik e tekintet­ben. A létszámcsökkentéstől való fé­lelem, az egzisztenciális törés, a vesz­tesek példája megrettentette a munka­­vállalókat. Számtalan helyen szűnt meg a szakszervezet, mert „kilőtték” a szószólókat. A kollégák persze hagy­ták és lapítottak. Mert félni kifizető­dőbb, mint szervezkedni és szembe­szállni. „Mondja meg valaki!”­­ „De miért éppen én?” Kollégák! Hol van az összefogás? Hol van a hitünk abban, hogy együtt vagyunk csak erősek? Hol van az aka­ratunk arra, hogy ne legyünk kiszol­gáltatottak? Hol van a szabadságunk? A tőkeérdek, a magángazdaság ér­deke robog, mint a gőzhenger. Ha nem szállsz szembe, kapsz vala­mennyi asztalszélről lehulló morzsát. Ha szembeszállsz, követelsz, szervez­kedsz, erőt mutatsz, kelletlenül, de szóba állnak veled, és többet vehetsz el az asztalról. Ez már alkupozíció! Talán sokan értik mit is kéne tenni. De hát... A vasutasokról azt tartják, hogy ők odateszik magukat, ők megmondják, s ha kell, sztrájkolnak is. Aztán meg, amikor azt írják róluk, hogy 98000 Ft-ot keresnek (igaz, azt nem írták oda, hogy átlagban a vezérigazgatósá­gi bérekkel és közel átlag 10 órában, éjjel-nappal, szombat-vasárnap, egyre rosszabb körülmények között), akkor meg haragszanak rájuk. A szakszerve­zeti tagdíj le nem vonása, a munka­idő-kedvezmény megkurtítása, a tiszt­ségviselők „szemmel kísérése”, listák összeírása, mindennapos jelenség a házunk táján. Aki sztrájkolt vagy sztrájkot szer­vezett, nem kapott a differenciált bér­ből. Akinek „olyan” a beosztása, an­nak hátrány a szakszervezeti tagság. A szakszervezeti tisztségviselő helyben jár vagy „hátra lép az előmeneteli lis­tán.” Ez a szabadság? Ugye nem. A jelen hatalom nyíltan hadat üzent a munkavállalói képviseleteknek. Tud­juk, tapasztaljuk. A kérdés csak az, hogy egy Unióba törekvő, önbecsü­léssel rendelkező nép ezt meddig tűr­heti? Ha engedjük a szakszervezetek lefejezését, nem állunk ki egymásért, a munkavállalók igazáért, akkor kilá­tástalan helyzetbe kerülünk. A 2002-es országgyűlési választá­sokon tehát szociális fordulatot kell elérnünk. Azokat kell támogatni, akik valós érdekegyeztetést akarnak, akik partnernek tekintenek bennünket. A munkavállalók egységesebb fellépé­sével ki tudjuk kényszeríteni a valós szabadságot, a szervezkedés szabad­ságát a munkahelyeken. Érdemi part­nerek lehetünk, és osztozkodhatunk a kenyéren. Nem kell sorban állni a sze­génykonyhák előtt a lehulló morzsá­kért. Dr. Márkus Imre Egységes érdekvédelem az iparban? Bizonyos jelekből arra lehet követ­keztetni, hogy az Orbán-kormány masszívan munkavállaló-ellenes ma­gatartása a szakszervezeti pluralizmus maradék szerelmeseit is rádöbbentette arra, hogy szép-szép a függetlenség, de mit sem ér, ha a munkavállalók számára fontos dolgok tőlük „függet­lenül” dőlnek el. A konok tények mel­lett az Mt-módosítás elleni két tömeg­demonstráció hangulata is felerősítet­te a szakszervezeti egységet akarók pozícióját. Elvi nyilatkozatokban és lelkes nekikevülésekben persze ko­rábban sem volt hiány, de mindeddig nem sok történt. Most viszont fordu­latszerű változásoknak vagyunk tanúi. Október elején együttes elnökségi ülést tartottak a vasasok és az építők. A két tradicionális érdekképviselet vezérkara arról tárgyalt, hogy mi mó­don és milyen gyorsasággal egyesít­hető a két szervezet ereje, egészen a teljes összeolvadást jelentő fúzióig. Külföldi példák bőven akadnak, hi­szen Ausztriában, Németországban erről szólt a 90-es évek szakszerve­zet-története. Bányászok-építők­­vasasok, vagy vegyészek-papíripa­­riak-építők közösen szövetkeztek, de irányadó lehet a német IG-Metallba integrálódott textilesek tapasztalata is. A vasas vezetők úgy vélik, hogy szervezetüknek, amely még relatíve jó kondíciókkal rendelkezik, kezde­­ményezően kell fellépni az érdekvé­delem egyesítésében. Nem titkolt cél­juk egy olyan egységes ipari szakszer­vezet megteremtése, amely integrálni képes a megfogyatkozott taglétszámú hagyományos ágazatokat és a reál­szolgáltatásokat (pl. energiaellátás) végző szektorok munkavállalóit. Kö­zös szakértői és jogsegélyi hálózat, egységes informatikai rendszer, az oktatás és a PR-munka egyesítése sze­repel a tervek között - mint olyan lé­pések, amelyek a tagságnak közvetlen előnyöket kínálnak. A legfontosabb érv persze az, hogy egy komoly tag­létszámmal, sztrájkképes erővel ren­delkező ipari szakszervezet országos szinten nem csak elszenvedője, de be­folyásos alakítója lehet a gazdasági és munkaerő-piaci folyamatoknak. A va­sasok úgy látják, hogy az ipari mun­kavállalók egységbe tömörítésével az elmúlt 10-12 év védekező-reagáló taktikájából offenzívába mehetnek át, például az EU-szinthez való bérfel­zárkózás ügyében is. Az Építők-Vasas találkozón meg­egyeztek egy konkrét együttműködési megállapodás szövegében és abban is, hogy ez év végéig tisztázzák a szóba jöhető többi szakmai szakszervezet hozzáállását az együttműködés ügyé­hez. A Vasas szakszervezet elnöksége azt szeretné, ha 2003 nyaráig befejez­hető lenne az előkészület és megala­kulna az iparban foglalkoztatottak kö­zös érdekvédelmi szervezete. Vekni vagy morzsa? Erősebbek lesznek a szakszervezetek Beszélgetés Kiss Péterrel, a munka világa kabinet vezetőjével A 2002-es választásokra készülő Magyar Szocialista Párt a munkavállalók képviselőit, szakszervezeti vezetőket is bevont programjának kidolgozásába. Ebből is kitűnik, hogy a szocialisták esetleges kormányzati pozícióba ke­rülve számítanak a szakszervezetekre, erősítenék társa­dalmi szerepüket. Az előző kormány munkaügyi minisz­terével, Kiss Péterrel, az MSZP munka világa kabinetjé­nek vezetőjével egyebek között arról beszélgettünk, ho­gyan látja ma a munkavállalók helyzetét, emberek számára is kézzel foghatóbbá te­hették volna a gazdasági növekedés elő­nyeit. Ez hiba. Emiatt állt elő az a helyzet, hogy miközben a magyar nemzeti telje­sítmény az európai uniós fele, az egyes munkavállalók 300 órával többet dolgoz­nak egy évben, mint Nyugat-Európában, közben a bérük vásárlóereje nem éri el az uniós átlag egyhatodát sem. A lemaradá­sunk bérben és szociális ellátásban 1998 óta - szerintem gazdaságilag sem megin­­dokolhatóan - még Középkelet-Európa­. Volt munkaügyi miniszterként hogy látja az érdekegyeztetés mai rend­szerét, a munkaügyi kapcsolatokat, a bér- és foglalkoztatási helyzetet?­­ Más területeken is az vált jellemző­vé, hogy ahol baj volt, ott több lett a fe­szültség, ahol pedig kedvezőek voltak a feltételek, ott némi javulás érzékelhető. Ez a kormányzati politika nem javított, hanem rontott a munkában lévők esélye­in, azokat pedig kifejezetten hátrányosan érintette, akik munkát keresnek, támoga­tásra számítanak, a startvonalra álláshoz őket segítő munkaügyi politikában part­nerre számított a kormányban. Ehelyett egy megbélyegző kormányzati magatar­tás vált jellemzővé, amelyik azt hirdeti: vess magadra, ha nincs munkahelyed. Megszüntették a munkanélküli támogatás harmadik szakaszát, a jövedelempótló tá­mogatást, ami korábban sokak számára esélyt nyújtott arra, hogy megkapaszkod­janak, és ha összeszedik az erejüket, lehe­tőségeiket, akkor esetleg újra visszakerül­hessenek a munka világába. Ez a gondol­kodás általában is jellemző az Orbán-kor­mány munkaerőpiaci politikájára. Ugya­nez a munkában lévők körében azt jelen­tette, hogy relatíve kevesebb bérért kell többet dolgozniuk, növekedett a munka­helyi kiszolgáltatottságuk. A burkolt megfélemlítés a munka vilá­­gában a kormány és a szakszervezetek, a kormány és a munkavállalók ellenséges viszonyának következtében általánossá vált. Ez rossz üzenet, Európától eltérő irány. Ott az együttműködést fontosnak tartják a kormányok, azt demonstrálják, hogy számukra partner mindenki, aki a társadalmi béke, a közösen kialakított ter­vek megvalósulása érdekében lép fel. A hosszú távú, stabil gazdasági teljesítmény együttmőködést igényel a kormány, a munkaadók és a munkavállalók között. Nagy baj, hogy ez ma nem tapasztalható Magyarországon. ❖ Egyre feszítőbbek a hazai bérviszo­nyok. Miközben a munkavállalók úgy érzik, a gazdasági növekedés le­hetővé tenné körülményeik javítá­sát, késik a kormány bérfelzárkóz­tatási programja.­­ Probléma, hogy miközben 1997 óta jól érzékelhetően növekszik az ország gazdasági teljesítménye, ez az emberek zsebében nem érzékelhető. Továbbra is kettészakadóban van az ország. Akik sze­gények voltak, még szegényebbek lettek, a gazdagok pedig - arányukat 10-15 szá­zalékra becsülöm - még tehetősebbek let­tek. Ez pedig a kormány szociális és bér­politikájának a következménye, hiszen 4- 5,5 százalékos növekedés mellett a reál­bérek emelkedése az elmúlt években alig érte el a 1-1,5 százalékot. A felosztható javakból nem az emberek életkörülmé­nyei javultak, hanem sok más, általában feleslegesnek tartott dolgokra - tűzijáté­kokra, országimázsra - költötték a pénzt. A munka helyett cirkusz, a hatalomépítés finanszírozása történt meg, miközben az­hoz képest is nőtt. A legfrissebb statiszti­kák szerint már Horvátország és Szlová­kia is megelőz bennünket. ❖ Mivel magyarázza a kormány mun­kavállaló-ellenes magatartását? - Rövid távú versenyelőnyre törekszik a kormányzat, azt gondolja, ha sokoldalú­an támogatja a munkáltatókat a dolgozók rovására, azzal saját politikai partnerei­nek kedvez, és olyan többletre tud szert tenni, amit a saját céljaira fordít. Azokkal az emberekkel szemben kormányoz, akik hatalomra juttatták a mai pártokat, a kor­mánykoalíciót. A gazdasági növekedés többletét nem azok kapják, akik a legtöb­bet tettek a növekedésért és a rendszer­­váltás vesztesei voltak az elmúlt tizenkét évben. Az pedig azt gondolom, hogy ci­nizmus, a személyes felelősség megálla­pítását is igényli, hogy a tervezettnél több éve magasabb inflációval évente 2-300 (Folytatás a 4. oldalon:I­n Kiss Péter miniszterként megszemléli az (azóta megszüntetett) erdősítési közmunkaprogram egyik alföldi helyszínét (Archív felvételi Kötélhúzás a közszférában Most a közalkalmazottak következ­nek! - hangzott el a Magyar Köztiszt­viselők és Közalkalmazottak Szak­­szervezetének egy minapi fórumán, amelyen a Gazdasági Minisztérium je­len lévő főtisztviselőjének bőséggel akadt jegyzetelnivalója. Ráadásul a sok felszólaló közül egy sem volt hoz­zá kíméletes: szenvedélyes keserűség­gel sorolták, milyen megalázóan kevés a közalkalmazotti fizetésük, mennyire nem érzik, hogy keresetük az ígéretek szerint közelítene a gazdasági szférá­ban elérhető munkajövedelmekhez. Tudják ők jól - mondták többen, - hogy a versenyszférában a világon mindenütt többet lehet keresni, mint a közszolgálatban, de a mostani különb­ség túlzott. Arra csábítja a közigazga­tás, az egészségügy, a közoktatás, a közművelődés legjobb szakembereit, hogy továbbálljanak, otthagyják a ka­tedrát, a kórtermet, a polgármesteri hi­vatalt és egy kft.-nél, vagy egy Ma­gyarországon működő külföldi cégnél keressék a boldogulásukat. A tények sorolására a minisztériu­mi főember a mundér megszokott vé­delme helyett sűrűn bólogatott, aztán amikor megszólalt, azzal kezdte mindjárt, hogy igazuk van a panasz­­kodóknak. Teljesen jogos, hogy ke­veslik a pénzüket, hiszen az elmúlt tíz év folyamán a közszférában dolgozó­kat érte a legnagyobb keresetveszte­ség, s közülük is a közalkalmazottak­nál vannak a legnagyobb gondok, fe­szültségek. A teremben ülők nem is vártak más reagálást, hiszen sokuk bére az idei minimálbér-emeléssel jutott túl a 40 ezer forinton. Éppen ezért elég nehe­zen élték meg, amikor idén az Ország­­gyűlés elfogadta a köztisztviselői tör­vény módosítását, amelynek révén a köztisztviselők nagyon tisztes kere­setemelkedésre számíthatnak az idén és jövőre. A közalkalmazottak közül azok számíthatnak még az idén egy kis pluszpénzre, akik az év elején az általános 8,75 százalékos béremelés­nél nem kaptak többet. Ezt a kormány megígérte a közszolgálati szakszerve­zetek képviselőivel idén augusztusban lezajlott tárgyalásokon. De még hátra van a nehezebb dió: az egyezkedés ar­ról, hogy a kiegészítés csak egyszeri legyen, mint valami jutalom, vagy számítson bele a bérbe. A kormány az előbbit, a szakszervezet az utóbbit akarja. A másik vitatéma a jövő évi bér­emelés. A kétéves költségvetésben a kormány a reálisan várhatónál jóval alacsonyabb inflációval számolt, ezért csak 7,75 százalékos béremelést ter­vezett 2002-re a közszférában. Annyit, amennyire a szakemberek a jövő évi inflációt taksálják. A kor­mány azt mondja, a jövő évi költség­­vetés szent és módosíthatatlan. A szakszervezet meg azt, hogy a 7,75 el­fogadhatatlan. Következik tehát a szokásos kötélhúzás. A közszolgálatiak gyűjtik rá az erő­iket. Szathmári Gábor

Next