Munka, 1979 (29. évfolyam, 1-12. szám)

1979 / 1. szám

szakmai szakszervezetek nem támogathatják a sirá­mokat, az aggályokat. A tavalyi tapasztalatok miatt az idén a tervezett ke­retek között tartják a felhalmozási eszközfelhasználást. 1978-ban a terven felül képzett beruházási vásárlóerő ellentmondást szült a kivitelező, az építőipari és ehhez kapcsolódó tervező, szerelőipari munkában. Az 1979-es terv ezért előírja, hogy a felhalmozás 1—2 százalékkal haladhatja csak meg az előző évi színvonalat, az 1978. évi 15—16 százalék helyett 12 százalékos növekedés va­lósulhat meg. Új állami beruházás nem kezdődhet. A vállalatok a kötelező tartalékalapokat az eddigi 15 szá­zalékról 25 százalékra emelik, amely a beruházások ter­vezett keretek között tartását és nem a nyereség eset­leges csökkenésének ellensúlyozását szolgálja. A válla­latok új beruházásokba csak akkor kezdhetnek, ha a folyamatban levő finanszírozásra fedezet van. Mind­ezek az intézkedések kifejezésre juttatják a törekvés és érdekeltség alapvető irányát, a már folyamatban levő beruházások gyorsabb befejezését. Emellett különösen nagy feladat lesz felére csökken­teni a készletfelhalmozást. Az indokolatlan készleteket a vállalatok fejlesztési alapjukból kötelesek finanszí­rozni, ez tehát az érdekelt vállalatoknál az elosztható nyereséget terheli. A felügyeleti szervek megvizsgálják azokat a vállalatokat, amelyek a készleteiket 1978-ban nagymértékben növelték. A partner szakszervezeti szer­vezetek kapcsolódjanak be e munkákba, segítsék az in­dokolatlan készlet­képződés megakadályozását szolgáló intézkedések meghozatalát és végrehajtását. Ésszerűbb munkaerő- és bérgazdálkodás A gazdálkodásban a minőségi változást elősegíti az ésszerűbb munkaerő- és bérgazdálkodás is. A szakszer­vezetek egyetértése szükséges ahhoz, hogy minden gaz­dálkodó szervezetben rendezzék a munkaerő, a lét­szám vállalaton belüli és vállalatok közötti átcsoporto­sítását, vagy adott munkahelyeken dolgozók munkakö­rének megváltozását. A szakszervezetek sürgessék a gazdasági vezetőktől a végrehajtást segítő szervezeti intézkedéseket. Az eddigi teljesítményhez kötött bérszabályozást al­kalmazó vállalatoknál — néhány kivételtől eltekintve, például a kereskedelem — megszűnik a követelmény nélküli bérfejlesztés. A központi bérszabályozást alkal­mazó vállalatoknál 4 százalékra csökken az adómentes béremelés mértéke. A vállalati bértartalékok csak ak­kor használhatók fel, ha a bérfejlesztési lehetőség a 3 százalékot nem éri el. A nagyobb teljesítmény ösztön­zése érdekében mérséklődik a 6—8 százalék közötti bér­­fejlesztés adóterhe, amennyiben a vállalat az 1979. évi bérgazdálkodással megteremti annak bérfedezetét. Arra van most szükség, hogy az említett feladatokat a vállalatoknál aktív végrehajtó munka kövesse. Olyan vállalati terveket készítsenek és tárgyaljanak a vszt-bi­­zalmi együttes üléseken, amelyekből kitűnik, hogy a vállalat a maga területén mit kíván tenni a végrehajtás érdekében. El kell érni, hogy a munkaverseny-mozga­­lom is e tennivalókat szolgálja. Nem fordulhat elő, hogy a tervek ismerete nélkül szervezzék a mozgalmat. Az 1979. évi célkitűzések és feladatok egész társadal­munktól fokozott erőfeszítéseket igényelnek. Céljaink reálisak, a kitűzött feladatok megvalósíthatók. Erre ren­delkezésre állnak, illetve megteremthetők a szükséges feltételek, erőforrások. 1979. évi feladataink sikeres tel­jesítésével szolgálhatjuk országunk szocialista fejlődé­sét. A célokért az egész szakszervezeti mozgalom erejét kívánjuk mozgósítani, amely egyben munkásosztályunk, alkotó értelmiségünk, szakembereink és vezetőink ké­pességeiben, tudásában, tapasztalataiban rejlő jelentős erőforrások kiaknázását és kezdeményezéseik fokozott hasznosságát igénylik.­ ­ Dr. Füzi István, az Orvos-Egészségügyi Dolgozók Szakszervezete főtitkára a plénum napirendjén. Az egészségügy jelene és holnapja ilyen átfogóan és elemzően első ízben szerepelt az egészségügy a SZOT plénuma előtt. Éreztük is a felelős­séget. Az Egészségügyi Minisztérium előterjesztését megtárgyalta szakszervezetünk titkársága, elnöksége és központi vezetősége, megismertük több megyebizottsá­gunk véleményét. Vitát folytattunk a megyék, a terület képviselőivel. Lehetőségünk nyílt kifejteni álláspontun­kat a kormány ülésén, a parlamentben az egészségügyi és a tervbizottság közös tanácskozásán, a jelentés terv­hivatali vitáján. Kettős érdekvédelmi feladatunknak tet­tünk eleget, amikor az összlakosság és az egészségügyi dolgozók érdekében elmondtuk véleményüket. A plénum elé került beszámoló visszatükrözte az el­múlt 33 évben elért nagyszerű eredményeket a lakosság egészségi állapotának alakulásában, a halálozás csök­kentésében, az egészségügyi ellátás színvonalának, mi­nőségének javításában. Ugyanakkor őszintén feltárta azt is, hogy a szükségletekkel nem emelkedett arányosan az egészségügyi ellátás színvonala, anyagi, személyi hátte­re, szervezettsége, vezetésének színvonala. Nagyrészt éppen ezen okok következtében a lakosság egészségi állapotát jelző egyes mutatók az utóbbi időben kevésbé javulnak, vagy éppen romlanak. Számottevő eredmények, égető gondok Az egészségügyi dolgozók áldozatvállalása sokszor na­gyobb anyagiak nélkül is számottevő eredményeket ho­zott. A társadalombiztosítás általános bevezetése, az egészségügy államosítása, a népesedéspolitikai határo­zatból eredő feladatok, az egészségügyi ellátás állam­­polgári jogon­­ kiemelkedő állomásai az egészségügy fejlődésének. Az elmúlt időszakban jelentősen nőtt az egészségügyi dolgozók anyagi-erkölcsi megbecsülése. Ezt bizonyítja az 1977—78-as bérrendezés, amely elősegíti elsősorban a munkaerőgondok csökkentését. Ma, amikor olyan újabb nagy feladatok vannak, mint a lelassult fejlődésű állapotmutatók további javítása, a megelőzés, gondozás széles körű elterjesztése, már keve­sebb eredmény várható jelentősebb anyagi befektetés és nagyobb társadalmi összefogás nélkül. De tegyük mind­járt hozzá: gond az is, hogy a meglevő eszközökkel sem tudtunk mindig hatékonyan gazdálkodni. Az ellátás fel­tételeit illetően óriásiak az aránytalanságok egyes föld­

Next