Munka, 1983 (33. évfolyam, 1-12. szám)

1983 / 1. szám

Kárpáti Sándor Ezzel a címmel rendezte meg so­ron levő nyílt vitáját a Művé­szeti Szakszervezetek Szövetsége és az MSZMP Budapesti Bizottsága Ok­tatási Igazgatósága. E hagyományos­sá vált rangos fórumon eddig nem volt olyan művészetpolitikai kérdés, amelynek megbeszélése közben ne ke­rült volna szóba a gazdaság. Érthe­tő ez, hiszen a kultúra, a művészet ezer szállal kötődik a gazdasághoz. Nem csoda tehát, ha élénk érdeklő­dés és aktív párbeszéd jellemezte a témakör tárgyalását. Az alaphangot Fukász György ad­ta meg azzal, hogy figyelmeztetett a címben szereplő kötőszó fontosságá­ra. Gazdaságról és művészetről beszé­lünk, nem pedig gazdaságról vagy művészetről. Az és kötőszó jelzi, hogy nem egyirányú utcáról van szó, hanem kölcsönös viszonyról. A gazdaság elsődlegességét senki sem von(hat)ja kétségbe, hiszen tud­juk: a gazdaság helyzetétől, terme­lési feladataink megoldásától függ döntően az oktatás fejlődése, a mű­velődés lehetősége, a kulturális ellá­tottság mértéke is. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a kultúra nem hat vissza a társadalmi fejlődés alap­ját képező gazdaságra. A képzettség, a tudás, a műveltség erejével, a „ki­művelt emberfők sokaságával” visz­­szahat a gazdaság állapotára; befo­lyásolja, formálja, segíti azt. Külö­nösen így van ez az emberi tényezők megnövekedett szerepének időszaká­ban, amikor hatványozottan szükség van a kezdeményezőkészségre, a fel­­készültséggel párosuló kockázatvál­lalásra, a rugalmasságra, az olyan ké­pességekre, készségekre, pozitív em­beri tulajdonságokra, amelyek kul­túra nélkül elképzelhetetlenek. A kultúra, az oktatás, a közműve­lődés, a művészet ugyanis nemcsak fogyaszt, hanem alkot, teremt is. Az, hogy milyen a munkaerő minősége, nagymértékben függ a kultúrától. Nem lehet közömbös számunkra, hogy milyen a munkakultúránk, szervezési és vezetési kultúránk, az emberi kapcsolatok kultúrája, ho­gyan alakul erkölcsünk, világnéze­tünk, gondolkodásunk és magatartá­sunk. Ki tagadhatná a kultúra és a demokrácia egymásba kapcsolódását, kölcsönös feltételezettségét; azt a szoros összefüggést, amely a munka­helyi demokrácia színvonalas érvé­nyesülése és a munkások általános műveltsége, politikai kultúrája, tá­jékozottsága között van? A kultúra tehát gazdasági tényező is. Ezért „ne csak azt kérdezzük, mennyi pénz kell a kultúrához — hangsúlyozta Vitányi Iván —, hanem azt is, mennyi kul­túra kell a pénzhez, a gazdasághoz?” S­aját tapasztalatunkból tudjuk, ismerjük a gazdaságtörténetből, a művészettörténetből is: a gazdaság és a kultúra viszonya sohasem volt felhőtlen. Akkor sem volt minden kérdés rendezett, amikor kevesebb gazdasági nehézségünk volt (a 60-as évek derekától a 70-es évek köze­péig). Napjainkban pedig — mutatott rá Kemenes Ernő — kiélezettebb a kapcsolata társadalmi életünk e két jelentős területének. Nem szubjektív okokból; ilyenek a­­­megváltozott) körülmények. A világgazdaság vál­ságjelenségei (inflációs folyamat, összekuszált hitelrendszer, stagnálás stb.) a mi népgazdaságunkra is ked­vezőtlenül hatnak. Az értékesítési nehézségek veszteségeket okoznak, ugyanakkor eleget kell tennünk nem­zetközi fizetési kötelezettségeinknek is. Ilyen gazdasági környezetbe kell átgondolni a művészet anyagi ellá­tottságát. Drecin József szerint a következő kihívások érték a művészeti terüle­tet: a társadalmi fejlődésből fakadó magasabb követelmények, a nehezeb­bé vált gazdasági helyzet, s az a kö­rülmény, hogy az életszínvonal nem nő (azoknál sem, akik fogékonyak a művészetre). Hogyan reagáljon, mit válaszoljon erre a művészet? Töké­letesíteni szükséges a kulturális élet mechanizmusát — adta meg a fele­letet —, amelyen azt értette, hogy engedni kell ésszerűen gazdálkodni a művészeti intézményeket és vállala­tokat, jobban érdekeltté kell tenni az alkotásban résztvevőket és módosíta­ni szükséges a bérezést oly módon, hogy növekedjék a mozgó jövedel­mek aránya. Mindezt úgy differen­ciálni a gyakorlatban, hogy érvényre jussanak az egyes művészeti ágak sajátosságai. A fenti elvek eredményes alkalma­zása a gyakorlatban nem könnyű, és nem veszélytelen. Ilyen veszély lehet — figyelmeztetett Körtvélyes Géza — a művészeti értékek háttérbeszo­­rulása, a kommercializálódás, a giccs terjedése. A bevétel hajszolása ugyanis engedményekre kényszerít­het, teret nyithat az olcsóságoknak, a silány produkcióknak. A feladat te­hát összetett: úgy kell hatékonyabb gazdálkodást folytatni, hogy a szocia­lista művészetpolitika céljai ne szen­vedjenek csorbát. Felszabadítani az energiákat, a vállalkozó kedvet, de elvi engedmények nélkül. Ehhez ter­mészetesen sok minden szükséges. A többi között az, hogy gyakorlatot sze­rezzünk a decentralizált döntési rend­szerben, megküzdjünk az értékek ki­választásáért és terjesztéséért, ne hagyjuk, hogy csökkenjen a kereslet a kulturális termékek iránt, ne en­gedjük apadni a kulturális aktivitást. A realitás az, hogy a művelődési tárcán belül az oktatás élvez prioritást. De jut pénz a művészet­nek is. Nincs olyan terv, amely sze­rint csökken a művészetnek nyújtott állami támogatás, s olyan elgondo­lástól sem kell tartanunk, amely a kultúrára, a művészetre nyomná rá a gazdasági élet problémáit. E tar­tósnak ígérkező nehézségeket azon­ban nem lehet figyelmen kívül hagy­ni. Belátható időn belül nem számít­hatunk jobb anyagi kondíciókra. Szerényebb lehetőségek, szigorúbb feltételek között kell biztosítani a művészi értékek megszületését és el­juttatását a dolgozó emberek leg­szélesebb rétegeihez. Gazdaság és művészet

Next