Munkás, 1898 (1. évfolyam, 1-31. szám)

1898-09-11 / 16. szám

I. évfolyam. Pécs, 1898. szeptember hó 11-én. Világ összes proletárjai egyesüljetek! Marx. A munkásság azon szikla, melyen a jövő temploma épül! Las­sale. Sajoczi áldemokrata társadalmi és köasír lab­dasági hetilap* 16. szám. Megjelenik minden vasárnapon, s ipari­­, munk­ások küzlfilljl. Szerkesztőség és kiadóhivatal: lé 1 Stixentea5­jai.S .« : __—— Puturla­ntcza 66. szám. Egész évre 4 korona, félévre 2 kor., 1 Felelős szerkesztő: Schmira Károly. A szerkesztővel értekezni lehet mindennap negyedévre 1 kor., egy hóra 34 fillér. _T, _ este 8 órától 10 óráig, vasárnap délelőtt Egyes szám­ára 8 fillér. Kiadótulajdonos: Vég József. 16 órakor. Jó minden munkás tehetsége szerint támogassa a pártot ! Béke! Korunk fejlődése gondolkozóvá tette a népet, amely beláthatatlan sorokban vonul fel a harczra, hogy egy egészséges, igaz társadalmat alapítson. Nem hallatszik a dob és kürtjei, mely sorako­­zásra hívja fel a tömeget; nem toborzanak hamis jeligék alatt s mégis a csapat, mely eddig kicsiny volt, nagy sereggé vált s éles, de nem gyilkoló fegyverével már a győzelem kapuját éri el. A kiváltságos osztály balhiedelme, hogy a szocziáldemokráczia nem harczképes, nem bizonyult igaznak, és ez rettenti meg őket, mert hova lesznek ők, ha hatalmukat elveszítik. — Egyszerű s hasznos polgárai a társadalomnak nem akarnak lenni, mert csak a parancsoláshoz vannak szokva és a henyélésben érzik magukat jól. De ép korunk nagy kérdése oda terel­i őket, hogy ha hatalmukat, a­melylyel az em­beriség millióit folytonos kínzásban, éhségben és jogtalanságban tartják,fenn akarják továbbra is tartani, gyógyítani kell azon kérdéseket, a­melyet e társadalom halálos nyögése eléje állít. Mert bármint takargatják e társadalom gaz-nö­véseit, oda lyukad ki a dolog, hogy a szociális kérdést holmi badarsággal el nem lehet némitani s meg népi fékezhetik. Szembetűnő az, hogy a felső tízezrek s azok csatlósaiban alig találunk egy egyént, ki férfiasan odaállana s nyíltan kimondaná a hatalmi osztálynak, hogy elég volt már abból a sok kicsépelt szószátyárkodásból, lépjetek már egy­szer a cselekvés terére, mert vagy előbb vagy utóbb a társadalmi átmenetnek szabad utat kel engedni. És ez a gondolatszabadság, a szólásszabadság és a cselekvés sza­badság, mert ezek ma messze száguldó fo­galmak, mert a gondolatszabadság megszűnt ma, megszűnt akkor, midőn egy jobb társada­lomért küzdő férfiú gondolatait erőszakos ha­talmukkal meglopják s elitélik. A szólásszabad­ság megszűnt, mert a gyűlési szónok mögé a hatalom bérenczei állanak utmutatáskép, hogy azt szabad csak mondani, mi nekik tetszik. A cselekvésszabadság meg annyira meg van nyir­bálva, hogy egyes küzdő férfiak minden léptét­­nyomát, kézmozdulatát szemmel kisérik s leg­nemesebb cselekedet börtönbüntetéssel sújtják. Pedig minden erőlködésük hiába, mert a leg­nagyobb üldöztetések daczára a szocziáldemo­kráczia tábora rohamosan növekszik, a­mely elsöpréssel fenyegeti a jelenlegi kizsákmányoló rendszert. De a gondolkodás a hatalmasok részéről így marad legalább egy időre; összerettennek, fűhoz­­óhoz kapkodnak s várják a Messiást, a­ki őket a sülyedéstől megmenti. S az ég meg­nyílik és olajfaággal kezében megjelen a meg­­m­­inta, előad egy nagy kérdést, mely számításuk szerint egy időre a rendes kerékvágásba tereli a társadalmat. Csakhogy azonban jó megfigyelés után arra jövünk rá, hogy ezen új előállított kérdésnek az a csodálatos jelentősége van, hogy a végén kezdik s igy az egész nem más, mint egy nagy hűhó, hogy tenni kell valamit, de azért semmi JV munkások ! Elvtársak! Olvassátok és terjesszétek a pártlapokat!­ ­

Next