Munkásélet, 1969 (13. évfolyam, 624-662. szám)
1969-09-19 / 648. szám
MUNKÁSÉLET Be kell ismernem, hogy amikor első ízben láttam a „Sinterom" szót, fogalmam sem volt, hogy mit jelenthet. Gyanítottam, hogy valamilyen gyári termékről van szó, de nem tudtam, mi lehet: mosópor-e, vagy valamilyen másfajta vegyszer. „Sinterom... Sinterom...“ Egy országúti gépkocsiversenyen láttam ezt a nevet több gépkocsi oldalára festve, nyilván reklám-célzattal. Azután fokozatosan egyre megszokottabbá vált, s végül — méghozzá kiemelkedő helyen — rátaláltam Románia—1969 nemzetgazdasági kiállításon. Itt tudtam meg, hogy melyik gyárnak miféle termékéről van szó, s az, amit hallottam, romantikus, hősies kezdeti küzdelmekre emlékeztetett. Huszonegy évvel ezelőtt történt... Riport-témát kerestem. Megtudtam, hogy egyik cipőkrém-gyárunkban mezőgazdasági szerszámokat, kapákat, ásókat, csákányokat gyártanak. Abban az időben nagy szükség volt az ilyen szerszámokra. Megtaláltam a gyárat: a Kolozsvárról Dés felé vezető Budai Nagy Antal út mellett két csűrre bukkantam. A faépületekben néhány öreg esztergapadot és a cipőkrém gyártására szolgáló keverőgépet láttam. S rátaláltam egy csoport kommunistára is, akik szabad idejükben... gyújtógyertyák gyártásával foglalkoztak. Tudták-e, mit jelentett ez akkor ? A háborúból visszamaradt személy- és tehergépkocsik, autóbuszok már-már használhatatlanokká váltak, mert nem voltak gyújtógyertyáik. Ócskavas lett volna valamennyiből. Márpedig egy gyújtógyertya abban az időben vagyont érő ritkaság volt. De íme, abban a kapitalista gazdáitól cserben hagyott „gyárban" ezek a kommunisták a fejükbe vették, hogy ők, ha törik, ha szakad, de gyújtógyertyákat fognak gyártani. Sok kísérletezés és eredménytelen próbálkozás után végre megszületett az első pár tucat gyújtógyertya. Kipróbálásuk céljából embereink kölcsön kértek valahonnan egy motorkerékpárt és nekivágtak a feleki hegynek. Rossz szájak azt állítják, hogy amire felértek a hegytetőre, el is használták a tarisznyákba tömött gyújtógyertyákat. Akárhogy is volt, azonban a lényeg az, hogy a gyertyák működtek, ha talán nem is tartottak annyit, mint az eredeti. Jött az államosítás. A kis kommunista csoport a gyár gazdájává lett és tovább folytatta a munkát. A gyárnak mindenekelőtt gépekre, felszerelésre volt szüksége. Küldöttséget választottak maguk közül és néhány gyújtógyertya-mintával felszerelve bekopogtattak az akkori iparügyi minisztériumba. Teljes bizalmatlanság fogadta őket. „Még hogy mi gyártsunk gyújtógyertyákat ? Képtelenség !" Hosszas várakozás és előszobázás után a küldöttség berontott az egyik szobába, ahol éppen miniszteri értekezlet volt s a mintagyertyákat odaborították a tanácskozók elé. így akarták bizonyítani, hogy „mégis mozog a föld" és az, amit a szakemberek lehetetlennek tartanak, igenis lehetséges. Boldogan tértek haza. Engedélyt kaptak a minisztériumtól, hogy a galaci katonai műhelyek romjai közül néhány régi esztergapadot Kolozsvárra szállítsanak. Így jött létre akkor hazai iparunk új létesítménye, a „Triumf" — ma „Sinterom" — gyújtógyertyagyár. Évről évre figyelemmel kísértem a „Triumf" gyár dolgozóinak erőfeszítéseit. A legfőbb probléma az volt : hogyan helyettesítsék az eleinte használt csillám-szigetelést kerámia-(porcelán) szigeteléssel ? Hónapokig, sőt évekig tartott a kísérletezés, de végül ezt a problémát is megoldották. S elkészült a gyújtógyertyák szigetelő részeinek égetésére szolgáló első alagút-kemence. Hosszú, nehéz volt az út. De eredményes. Az első években még csak néhány ezer gyertya készült a kolozsvári gyárban — ma már milliókra rúg az évi termelés. S míg 1950-ben a gyár termelésének értéke 1,9 millió volt, 1969-ben imár meghaladta a 30 milliót. Ma a román gyártmányú autók és autóbuszok, a Carpaţi és Bucegi tehergépkocsik, a hazánkban gyártott traktorok „Sinterom" gyújtógyertyával működnek. Nemrég hagyták jóvá azt az új gyertya típust, amellyel a hazánkban gyártandó motorkerékpárokat fogják felszerelni. A feleki hegyen első ízben használt tarisznyányi gyújtógyertya előállítása óta a „Sinterom — Made in Romania" gyújtógyertyák több mint húsz ország piacát hódították meg. Az egykori csűrök helyén korszerű gyárépületek emelkednek, bennük a modern technika színvonalán álló gépek dolgoznak. S a mai üzem máris szűknek bizonyul a kereslethez képest. 1975-ig háromszorosára, 1980-ig több mint négyszeresére kell növelni a termelést. A gyújtógyertyákon kívül a „Triumf" gyár egész sor más alkatrészt is gyárt fiatal gépkocsiiparunk számára. A Szamos túlsó oldalán, Kolozsvár ipari negyedében már épülnek az új üzemcsarnokok, ahol porkohászat útján gyártják majd a legkülönbözőbb gépkocsi-alkatrészeket. Az új gyártási eljárás — a szinterizálás — adta a nevet a gyág védjegyének. Sinterom... Szeretném, ha mindazok, akik ezeket a sorokat olvassák, valahányszor egy Dacia személygépkocsit, egy „Carpaţi", vagy „Bucegi" teherautót látnak, visszaemlékeznének azokra, akik évtizedekkel ezelőtt, kommunista szívóssággal és kitartással igyekeztek létrehozni a hazai gyújtógyertya-gyártást. S akiknek — minden rosszakaratú jóslat dacára — sikerült megteremteniük hazai iparunk egyik nagy jövővel kecsegtető ágát. TEOFIL BUŞECAN 999999999999999999©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©© Az új erdőkitermelési évet tüzetes műszaki-gazdasági tervvel felkészülten várta a gyergyószentmiklósi Erdőgazdálkodási vállalat igazgató-bizottsága. Szem előtt tartva, hogy az 1990-es esztendő, ötéves tervünk utolsó éve, döntő jelentőségű a termelés zavartalan menete érdekében, elsődleges feladatnak tartották a szükségletnek megfelelő fatömegkészletek biztosítását úgy a 17 végtéren, mint a gyergyószentmiklósi és a ditrói feldolgozó egységeknél. E célkitűzés megvalósításánál figyelembe vették azt a fontos követelményt, hogy a közeledő téli időszakban a vágtereken az autóút mellett állandóan mintegy 20 000 köbméter fenyő gömbfa legyen tartalékban. Ez a mennyiség négyheti termelés folytonosságát biztosítja. Ezzel egy időben egy szakemberekből álló műszaki csoport,előzetes tanulmányok alapján hozzáfogott a sodronykötélpályák áthelyezéséhez. Számos vágtéren pedig mint pl. Aszódon, Nagymezőn, Buktán, Nyergesen, Péntek patakán új sodronykötélpályákat építenek. A vágtereken dolgozó fadöntők, eregetők és motorfürészesek számára új lakásokat építettek s a meglévőket kijavították, berendezték. A termelés és munka tudományos megszervezésére irányuló intézkedések gyakorlati megvalósítása érdekében a gyergyószentmiklósi és a ditrói fafeldolgozó egységeknél teljesen átszervezik a technológiai folyamatot, más sorrendben helyezik el a famegmunkáló gépeket. Ez az intézkedés kiküszöböli a fölösleges anyagmozgatást, hozzájárul a termelés megkönnyítéséhez, a munkatermelékenység növeléséhez, a termékek minőségének állandó javításához. Ugyancsak a termelés zavartalan menete érdekében megkötötték a szerződéseket azokkal a vállalatokkal, amelyek az Erdőgazdálkodási Vállalatot nyers- és segédanyagokkal látták el. Ezzel egy időben gondoskodtak a gépekhez szükséges cserealkatrészek beszerzéséről, elvégezték a gépek műszaki felülvizsgálását, a termelő csarnokokat központi fűtéssel látták el. . A foganatosított birtuskakiszervezési intézkedések hozzájárulnak az új erdőkitermelési évben a zökkenőmentes termeléshez, a tervfeladatok teljesítéséhez, újabb számottevő eredmények eléréséhez. THOMAN BÉLA IDÉNY KEZDET A VÁGTEREKEN AUTOMOTOR GÉPIPARI ( BRAVO, HARMANIUN UT 51 HAM , TELEFON Pr188,20 550 6*3 25 lllllllllllllllllll) JAVAT ÚJJÁALAKÍTÉNI.VILLAMOS VAGY HIDRAULIKUS MEGHAJTÁSÚ DIESEL-MOTOROKAT ( 550 LÓERŐIG) GYÁRT VILLAMOS VASÚTI VONAL ÉPÍTÉSÉHEZ ÉS PÁLYAFENTARTÁSHOZ SZÜKSÉGES JÁRMŰVEKET KÖZEPES ÉS NAGY SOROZATOKBAN GYÁRT VASÚTI JÁRMŰVEK MOTORJÁHOZ ÉS SŰRÍTETT LEVEGŐVEL MŰKÖDŐ FÉKBERENDEZÉSHEZ SZÜKSÉGES CSEREALKATRÉSZEKET — Ammóniák — Salétromsav (98 százalék) — Húgysav — Hidrazinhidrát és hidrazinszulfát — Technikai kénsav, akkumu-Iátor oleum — Technikai nátriumszulfit — Technikai formaldehid 29 és 37 százalékos — Technikai és gyógyszeripari hexametiléntetramin — Ureo-formaldehid alapú ragasztók a faipar számára — Módosított formaldehid gyanták — Trrelit IS — az üvegipar számára— Urenit HM és HE — a papíripar számára — Viopret TR — textiláru keményítésére — Ioncserélők — erősen savas kationit — Vionit CS — 3 — NITROCELLULÓZ FÉLÉK : színes nitrocellulóz lakkokhoz ; lágyított nitrocellulóz lakkokhoz ; fehérített nitrocellulóz celluloid számára ; etanollal átitatott nitrocellulóz (E.519, E.820, E.950) — Ampora — hő- és hegesztőszigetelő