Munkaügyi Szemle, 1931 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1931-01-01 / 1. szám

A társadalombiztosítások egyesítése a gyakorlatban Írta : Farkas Elek A Munkaügyi Szemle múlt évi novemberi számában Pfiszterer Lajos szerkesztő úr »A társadalombiztosítások egyesítése és egységesítése elmélet­ben és gyakorlatban« címen írt cikkével olyan részét helyezte előtérbe a tár­sadalombiztosításnak általában, de különösen a magyar társadalombiztosítás ügyének, amely mindazokat, akik a társadalombiztosítás kérdésével szeretet­tel és behatóan foglalkoznak, régóta nyugtalanítja. Fokozottabban főként azóta, amióta nálunk a többágazat­ú munkásbiztosítás életbe lépett. De nemcsak nálunk eldöntetlen az a kérdés, hogy váljon a munkásbizto­sítás vagy az abból fejlődött társadalombiztosítás intézménye célszerűbben és gazdaságosabban létesíthető és tartható-e fenn megosztott ügyvitellel és berendezkedéssel vagy egyesítve, sőt egységesítve, hanem külföldön is. Hozzám, aki ezeket a sorokat írom és aki érdeklődtem ugyan a lehető­ségig a társadalombiztosítás elméleti kérdéseivel is, közelebb áll az egész kér­désnek gyakorlati megvalósítása. Elsősorban úgy, amint az nálunk Magyar­­országban történik. Hiszen 1907 óta foglalkozom behatóan a mi munkásbiz­tosítási, illetőleg társadalombiztosítási kérdéseinkkel és ez alatt az idő alatt sok mindent volt alkalmam tapasztalni egyrészt az érdekelt munkaadók pana­szaival és véleményével kapcsolatban, másrészt pedig az önkormányzatban folytatott bizalmi tevékenységem folytán. Ezen a téren változatos múltra tekinthetek vissza az időközben lefolyt, nem egészen negyedszázad folyamán. Hiszen három éven át alelnöke voltam a háború előtt a budapesti kerületi betegsegítő pénztárnak és ebben a minőségemben részt vettem a kerü­leti pénztár önkormányzatának igazgatósági és elnökségi működésén kívül úgyszólván összes szakbizottsági munkálkodásaiban is. Ugyanakkor pedig tagja lévén az Országos Munkásbiztosító Pénztár közgyűlésének és igazgató­ságának, ennek a középponti szervnek működését is alkalmam volt megfigyelni úgy országos pénztári, mint kerületi pénztári vonatkozásban. Később pedig elnökségi tagjává választatván az Országos Munkásbiztosítónak, módomban volt közelebb jutni a baleseti ágazat adminisztrációjához és a budapesti pénz­tár keretein túlterjedőleg bepillantást nyerni — többszörös kiküldetések révén is — a vidéki kerületi pénztárak életébe. Most pedig az egészen átalakí­tott társadalombiztosítási intézmény keretén belül mint elnökségi tag és különböző szakbizottságok tagja kaptam módot arra, hogy a régi állapotot, amely csak bizonyos mértékig volt központosító, sőt ebben a központosításá­ban az országos pénztár és a munkásbiztosító hivatal révén kétfelé ágazó, a mostanival, a mereven központosított rendszerrel a gyakorlatban hason­líthassam össze. Kötelességemnek tartom annak bevallását, hogy meggyőződésem min­denkor a kevésbbé központosított intézmény felé vonzott, oda, ahol bizonyos központi ellenőrzés és felelősség mellett a helyi szervek a lehetőséghez képest önálló működést fejthetnek ki és ahol az egyes ágazatok nincsenek szoros együttélésben egymás között, hanem könnyebben mozoghatnak a saját külön­leges ügyeikben és csakis azokon a pontokon olvadnak össze, ahol az össze­olvadó ágazatok mindegyikének könnyebbséget jelent az ügyek közös inté­zése anélkül, hogy ebből az egyes ágazatok felelősségének kisebbedése, vagy az áttekintés romlása következnék be.

Next