Műszaki Közlöny, 1931 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1931-01-01 / 1. szám

UX I .ÍJUl-l.XI k .1. ^ MŰSZAKIKÖ Z LÖNy A Magyar Műszaki Szövetség hivatalos lapjai Amtsblatt des Verbandes Ungarischer Techniker Műszaki szerkesztő : szEBEHELy Győző Felelős szerkesztő: SZÁSZ BÉLA főmérnök, szövetségi alelnök. Magyar SIEMENS-SCHUCKERT VILLAMOSSÁGI R.-T. BUDAPEST, VI., TERÉZ­ KÖRÚT 36. 0 TELEFONSZÁM : Automata 207-39. 0 SIEMENS HEGESZTŐGÉP VILÁGMÁRKA. KÉRJEN PROSPEKTUST ÉS AJÁNLATOT. MŰVEK A szerkesztőbizottság elnöke: leányfalvi LINGEL KÁROly m. kir. kormányfőtal­ácsos, szövetségi elnök, a Magyar Műszaki Szövetség ügyvezetője. TECHNISCHE ZEITSCHRIFT ELEKTROTECHNIKAI-,GÉP , FÉM-, FA- ÉPITŐ- ÉS VEGYIPARI SZAKLAP FACHBLATT FÜR ELEKTROTECH­NISCHE-, MASCHINEN-, METALL-, BAU , HOLZ- UNÜ CHEMISCHE INDUSTRIE Megjelenik havonta. — Előfizetési ára : egész évre 24.— P. Levélcím : Budapest 62/4. M. kir. postatakarék 29.484. Szerkesztőség és kiadóhiv.: Budapest VI. Teréz-körút 43/a.­­ Telefon : Aul. 298—76.­­Lapbizottség : BODOR ALADÁR, a Nemzetközi Fém-és Vaskeresk Rt. igazgatója,KOTÁL HENRIK, építész, KLEIN JÓZSEF főmérnök, MOLNÁR JENŐ szövets. háznagy, PIAZZA GYŐZŐ, székesföv. biz. tag, építőmester, SEENGER BÉLA, keresk. tanácsos, vállalkozó, STOBBE KÁLMÁN, építő­mester, SZALKAY BÉLA gyáros, WEISINGER GYÖRGY, keresk. tanácsos, vállalk., ZÜSCHNER ERNŐ, a Rietschel és Henneberg rt. igazgatója. A főváros műszaki köz­­igazgatásának rendezése. A Városi Mérnökök Országos Szövetsége erős akciót kezdett, a főváros műszaki közigazgatásának, az új fővárosi törvény végrehajtá­sával kapcsolatos végleges átszer­vezése tárgyában. A főváros mű­szaki ügyeinek állandóan fejlődő, modern szellemben való igazgatá­sának továbbfejlesztése érdekében a szövetség memorandumot készí­tett, amelyet már el is juttatott az illetékes hatóságoknak. A memorandumban a szövetség azt javasolja, hogy a főváros köz­gyűlése mondja ki, hogy az új fő­városi törvény életbeléptetésével kapcsolatos tisztújításnál egy alpol­gármesternek és öt tanácsnoknak megválasztása előtt dönt a műszaki ügyek vitelének átszervezésére vo­natkozó főbb elvek tekintetében. A memorandumban kéri továbbá, hogy az összes műszaki ügyeknek egységes, központi és szakszerű irányítására a főváros közgyűlése műszaki alpolgármesteri állást léte­sítsen, akinek hatáskörébe tartoz­zon a főváros összes műszaki ügyei­nek, műszaki ügyosztályainak és műszaki üzemeinek irányítása is. Minden műszaki üg o. élére építészi V, mérnöki oklevéllel bíró műszaki tanácsnokot állítsanak, öt műszaki ügyosztályt létesítsenek, még­pedig magasépítési, út- és vízépítési, vá­rosrendezési és magánépítési, köz­lekedési, vegyi üzemi és gépészeti ügyosztályokat. A memorandum szerint mondja ki a közgyűlés, hogy szükségesnek tartja a műszaki igaz­gatás és tevékenység főbb elveinek egységes lefektetését, a mérnöki és műszaki személyzet létszámának a szükségesnek megfelelő felemelését és hogy a jövőben minden műszaki jellegű üzem élére okleveles mér­nököt állítsanak. A memorandumban lefektetett időszerű kívánságokat legjobban tá­mogatja az a körülmény, hogy a mai polgm. II. (középítési) ügyosz­tály személyzeti létszáma nagyobb mint a VI, VIL,X , XI. és XII. ügy­osztályoké együttesen, viszont a pm, III. (magánépítési és út-csatornaépí­­tési) ügyoszt. személyzeti létszáma nagyobb mint az V., VI, VII., VIli, X., XI. és Xll. ügyosztályok, tehát más hét ügyosztályé együttesen, míg a községi alap 1931. évi elő­irányzata dologi kiadásainak 47%-a, továbbá a legutóbb felvett 20 millió dolláros és az 1930. évi függő köl­csön 100%-a műszaki természetű beruházásokra fordíttatott. Azt hisszük ehhez nem kell kom­mentár és csak a legnagyobb öröm­mel üdvözölhetjük, ha az új köz­gyűlés magáévá teszi a főváros mérnök és műszaki karának me­morandumba foglalt, nemcsak jogos, de szerintünk túl szerény kíván­ságait. ■mirrrr ri’­’­frirffir'I­T SZÖVETSÉGI NAPTÁR: Klubnapok ; 7. 3., 1.10., 1.17., I. 24., I. 31. Okt mvk. megnyitása : I. 29. (munkás tant.) ,, ,, ,, II. 3 (techn. tant.) Választmányi ülés I. 30. Székest. és üzemi szakosztály II. 14. I0­imm­imiintF­ I A. E. G­UNIÓ MAGYAR VILLAMOSSÁGI R.­T. BUDAPEST Központi iroda: V. ker. Rudolf-tér 5. Telefon : Autóm. 112—79. Sürgönyeim : ELEKTRON. Gyár: VI., Tüzér­ utca 19. Telefon : Autom. 918—10. A.E.G. tekercselési és szi­getelési anyagok. Speciális gépgyári beren­dezések. Hegesztőgépek, darumeg­hajtások. Munkagépek, meghajtások. Világítási és erőátviteli szerelések. A LEGGYORSABB TURBOELEKTRO­­MOS HAJTÁSÚ HAJÓK. A turboelektromos hajóhajtás fejlődése újabb eredményeket ért el, dacára annak, hogy szakkörök eddig némi aggállyal visel­tettek a hajóhajtás e módjával szemben. Az amerikai „Dollar Line” két utasszállító­hajót állított szolgálatba, melyek közül az egyik, „Morro Castle” ez év augusztus 23-án indult első útjára Newyorkból Ha­vannába. Ez a hajó és testvérhajója, „Oriente” a világ leggy­orsabb turboelektro­mos hajtású utasszállító tengeri hajói ez idő szerint. Óránkénti 20 csomó sebessé­gükkel a Newyork—Havanna menetidőt 72 óráról 60 órára csökkentették. A 19.5 atm. nyomású, Babcock—Wilcox olajtüzelésű kazánokban termelt gőzt két 3150 perc­­fordulatú gőzturbinába vezetik, melyek közvetlenül vannak kapcsolva a 3000 V. feszültségű turbogenerátorokkal. A gene­rátorok felületi léghűtőkkel vannak ellátva. A hajócsavarokat két asynchron-motor hajtja, melyek mindegyike 6250 Le telje­sítményt ad 134 perc fordulat mellett.

Next