Műszaki Közlöny, 1931 (3. évfolyam, 1-12. szám)
1931-01-01 / 1. szám
UX I .ÍJUl-l.XI k .1. ^ MŰSZAKIKÖ Z LÖNy A Magyar Műszaki Szövetség hivatalos lapjai Amtsblatt des Verbandes Ungarischer Techniker Műszaki szerkesztő : szEBEHELy Győző Felelős szerkesztő: SZÁSZ BÉLA főmérnök, szövetségi alelnök. Magyar SIEMENS-SCHUCKERT VILLAMOSSÁGI R.-T. BUDAPEST, VI., TERÉZ KÖRÚT 36. 0 TELEFONSZÁM : Automata 207-39. 0 SIEMENS HEGESZTŐGÉP VILÁGMÁRKA. KÉRJEN PROSPEKTUST ÉS AJÁNLATOT. MŰVEK A szerkesztőbizottság elnöke: leányfalvi LINGEL KÁROly m. kir. kormányfőtalácsos, szövetségi elnök, a Magyar Műszaki Szövetség ügyvezetője. TECHNISCHE ZEITSCHRIFT ELEKTROTECHNIKAI-,GÉP , FÉM-, FA- ÉPITŐ- ÉS VEGYIPARI SZAKLAP FACHBLATT FÜR ELEKTROTECHNISCHE-, MASCHINEN-, METALL-, BAU , HOLZ- UNÜ CHEMISCHE INDUSTRIE Megjelenik havonta. — Előfizetési ára : egész évre 24.— P. Levélcím : Budapest 62/4. M. kir. postatakarék 29.484. Szerkesztőség és kiadóhiv.: Budapest VI. Teréz-körút 43/a. Telefon : Aul. 298—76.Lapbizottség : BODOR ALADÁR, a Nemzetközi Fém-és Vaskeresk Rt. igazgatója,KOTÁL HENRIK, építész, KLEIN JÓZSEF főmérnök, MOLNÁR JENŐ szövets. háznagy, PIAZZA GYŐZŐ, székesföv. biz. tag, építőmester, SEENGER BÉLA, keresk. tanácsos, vállalkozó, STOBBE KÁLMÁN, építőmester, SZALKAY BÉLA gyáros, WEISINGER GYÖRGY, keresk. tanácsos, vállalk., ZÜSCHNER ERNŐ, a Rietschel és Henneberg rt. igazgatója. A főváros műszaki közigazgatásának rendezése. A Városi Mérnökök Országos Szövetsége erős akciót kezdett, a főváros műszaki közigazgatásának, az új fővárosi törvény végrehajtásával kapcsolatos végleges átszervezése tárgyában. A főváros műszaki ügyeinek állandóan fejlődő, modern szellemben való igazgatásának továbbfejlesztése érdekében a szövetség memorandumot készített, amelyet már el is juttatott az illetékes hatóságoknak. A memorandumban a szövetség azt javasolja, hogy a főváros közgyűlése mondja ki, hogy az új fővárosi törvény életbeléptetésével kapcsolatos tisztújításnál egy alpolgármesternek és öt tanácsnoknak megválasztása előtt dönt a műszaki ügyek vitelének átszervezésére vonatkozó főbb elvek tekintetében. A memorandumban kéri továbbá, hogy az összes műszaki ügyeknek egységes, központi és szakszerű irányítására a főváros közgyűlése műszaki alpolgármesteri állást létesítsen, akinek hatáskörébe tartozzon a főváros összes műszaki ügyeinek, műszaki ügyosztályainak és műszaki üzemeinek irányítása is. Minden műszaki üg o. élére építészi V, mérnöki oklevéllel bíró műszaki tanácsnokot állítsanak, öt műszaki ügyosztályt létesítsenek, mégpedig magasépítési, út- és vízépítési, városrendezési és magánépítési, közlekedési, vegyi üzemi és gépészeti ügyosztályokat. A memorandum szerint mondja ki a közgyűlés, hogy szükségesnek tartja a műszaki igazgatás és tevékenység főbb elveinek egységes lefektetését, a mérnöki és műszaki személyzet létszámának a szükségesnek megfelelő felemelését és hogy a jövőben minden műszaki jellegű üzem élére okleveles mérnököt állítsanak. A memorandumban lefektetett időszerű kívánságokat legjobban támogatja az a körülmény, hogy a mai polgm. II. (középítési) ügyosztály személyzeti létszáma nagyobb mint a VI, VIL,X , XI. és XII. ügyosztályoké együttesen, viszont a pm, III. (magánépítési és út-csatornaépítési) ügyoszt. személyzeti létszáma nagyobb mint az V., VI, VII., VIli, X., XI. és Xll. ügyosztályok, tehát más hét ügyosztályé együttesen, míg a községi alap 1931. évi előirányzata dologi kiadásainak 47%-a, továbbá a legutóbb felvett 20 millió dolláros és az 1930. évi függő kölcsön 100%-a műszaki természetű beruházásokra fordíttatott. Azt hisszük ehhez nem kell kommentár és csak a legnagyobb örömmel üdvözölhetjük, ha az új közgyűlés magáévá teszi a főváros mérnök és műszaki karának memorandumba foglalt, nemcsak jogos, de szerintünk túl szerény kívánságait. ■mirrrr ri’’frirffir'IT SZÖVETSÉGI NAPTÁR: Klubnapok ; 7. 3., 1.10., 1.17., I. 24., I. 31. Okt mvk. megnyitása : I. 29. (munkás tant.) ,, ,, ,, II. 3 (techn. tant.) Választmányi ülés I. 30. Székest. és üzemi szakosztály II. 14. I0immimiintF I A. E. GUNIÓ MAGYAR VILLAMOSSÁGI R.T. BUDAPEST Központi iroda: V. ker. Rudolf-tér 5. Telefon : Autóm. 112—79. Sürgönyeim : ELEKTRON. Gyár: VI., Tüzér utca 19. Telefon : Autom. 918—10. A.E.G. tekercselési és szigetelési anyagok. Speciális gépgyári berendezések. Hegesztőgépek, darumeghajtások. Munkagépek, meghajtások. Világítási és erőátviteli szerelések. A LEGGYORSABB TURBOELEKTROMOS HAJTÁSÚ HAJÓK. A turboelektromos hajóhajtás fejlődése újabb eredményeket ért el, dacára annak, hogy szakkörök eddig némi aggállyal viseltettek a hajóhajtás e módjával szemben. Az amerikai „Dollar Line” két utasszállítóhajót állított szolgálatba, melyek közül az egyik, „Morro Castle” ez év augusztus 23-án indult első útjára Newyorkból Havannába. Ez a hajó és testvérhajója, „Oriente” a világ leggyorsabb turboelektromos hajtású utasszállító tengeri hajói ez idő szerint. Óránkénti 20 csomó sebességükkel a Newyork—Havanna menetidőt 72 óráról 60 órára csökkentették. A 19.5 atm. nyomású, Babcock—Wilcox olajtüzelésű kazánokban termelt gőzt két 3150 percfordulatú gőzturbinába vezetik, melyek közvetlenül vannak kapcsolva a 3000 V. feszültségű turbogenerátorokkal. A generátorok felületi léghűtőkkel vannak ellátva. A hajócsavarokat két asynchron-motor hajtja, melyek mindegyike 6250 Le teljesítményt ad 134 perc fordulat mellett.