Művelődés, 1975 (28. évfolyam, 1-12. szám)

1975-10-01 / 10. szám

„Vajon lehetséges-e elemezni ennek­­ az általános betegség-szindrómának a­­ mechanizmusát, sőt talán még gyógy-­­ szereket is találni, amelyek szembeszáll- I nak a betegség nem­ fajlagos tényezői- r vel ?“ A felismerés után 16 év telt el, most­­ már célszerű, módszeres kutatómunká­­i­­­val, számos kísérlettel buktatókkal és g­­ sikerekkel ; csak ekkor lett az 1925-ben­­ felbukkant megsejtés tudományos igaz-­­ sággá. A regényes életrajzok bármily olvas- t mányosak is, joggal kelthetik fel ben-­­ müink a kételkedést. Selye János vallo-­­­mása úgy nélkülözi az „érdekességeket“ э és a „rejtelmeket“, hogy egyetlen sora г sem unalmas. A napi időbeosztása­­ (amit naplójegyzetei alapján ír le) be- s­­ látást enged egy kiegyensúlyozott életű, э egészséges, sem gyermekeit, sem szép­­i irodalmi művelődését el nem hanyagoló , tevékeny XX. századi tudós mindenna­­j­­i életébe. PUSKÁS ATTILA PALOCSAY ZSIGMOND: LEPKESZÁRNYON Bábjátékok Bukarest, Ion Creanga Könyvkiadó, 1974. 157 p. A műkedvelő, de a hivatásos báb-­­ együttesek is sok ideig küszködtek a­­ színre kerülő darabok kiválasztásával.­­ Kevés nálunk az olyan gyűjtemény, a-I mely a sajátos műfajt — bábjátéko­­­kat — összegyűjtve az érdeklődők szol-s gálatába állítja. Az elmúlt hónapok-­ ban szinte egyidőben került könyv­­­piacra két bábdarab-gyűjtemény (Ko­v­vács Ildikó Báboskönyve, melyről fo-­­lyóiratunkban ismertetés jelent meg és Palocsay Zsigmond Lepkeszárnyon cí­­­­mű bábjáték-kötete). Úgy tűnik, hogy­­ a két könyv a gyerekcipőit kinőtt bábmozgalom növekvő igényeire vála­szol. (Nem véletlen, hogy a közelmúlt­ban ünnepelték a hivatásos bábszínhá­zak negyedszázados fennállásukat.) Pa­locsay Zsigmond könyve, melyben saját és feldolgozott bábjátékokat fűz cso­korba a gyakorlati segítségadás szán­dékával került a művelődési közforga­lomba. Az író itt összegyűjtött báb­­játékait a Kolozsvár-Napocai Állami Bábszínház magyar tagozata vitte szín­re. Ezért, mint ezt a szerző a könyv előszavában írja, a műkedvelő együtte­seknek saját lehetőségeiket számba véve kell hozzányúlniuk egyik vagy másiik darabhoz. Ebben a szerző is se­gítségükre van, hiszen mindenik da­rabjához útmutatásokat fűz. A kötetben két eredeti bábjáték, há­rom feldolgozás (Benedek Elek és Ioan Slavici meséi nyomán) és egy eredeti maszkos játék szerepel. TÖMÖRY PÉTER IRODALMI KÖRÖK BRASSÓBAN Új tollak felfedezésének Brassóban elég régi hagyománya van : a század első évtizedeiben a líceumok, gimná­ziumok önképzőköreiben olvasnak fel kezdő tollforgatók — a kör irodalmi részét az irodalomtanár irányítja, a kör elnökével együtt (1922—23-ban pl. Szemlér Ferenc volt az elnöke az egykori katolikus gimnáziumban). A felszabadulás után fellendült a magyar nyelvű irodalmi kör tevékeny­sége Brassóban : az RNK írószövetsé­ge fiókjának egykori Vár utcai szék­helyén rendszeresen olvastak fel fiatalok és idősebbek, s a kör — mint azt a jövő bebizonyította — szerzőket is avatott. Akkoriban jelentkezett itt Jancsik Fál, Szépréti Lilla, Apáthy Géza. A körrel — amelyet az írószövetség akkori titkára, Mihai Beniuc költő érdeklődő szívélyességgel támogatott — akkoriban Szemlér Ferenc, Sipos Bella s később Victor Aliz foglalkozott. 1963-ban megjelent Brassóban az Új Idő című hetilap, s a fiatalok biza­lommal fordultak irodalmi próbálkozásaikkal a laphoz, bár irodalmi kör a lap mel­lett akkoriban még nem működött, de szerkesztői örömest foglalkoztak tehetsé­ges tollforgatók felfedezésével (pl. Markó Béla, aki akkoriban csupán 11 éves volt, a laphoz küldte első próbálkozásait). 1968-ban, a Brassói Lapok megjelenésével párhuzamosan létrejött a Brassói Lapok irodalmi köre, amely addig nem tapasztalt érdeklődést váltott ki és igen nagyszámú hallgatóságot vonzott a köri ülésekre. Az akkori kör valójában több­szörös feladatot vállalt, s egyfajta népi egyetem szerepét is betöltötte; az írással bemutatkozni kívánók mellett igen sokan, sokszor százon felül jöttek el mint hall­gatók, a lakosság legváltozatosabb rétegeiből — munkások, technikusok, tanárok, diákok­, háziasszonyok. Mindezt figyelembe véve a körrel foglalkozó szerkesztők (Al­bert Sándor főszerkesztő, Ritoók János, Lendvay Éva, Apáthy Géza) helyesnek látták kiszélesíteni a kör tevékenységének kereteit, a szervezett ön- és közművelődés szolgálatában. Tulajdonképpen ez a tevékenység képezte a népi egyetem később meginduló magyar tanfolyamainak alapját. A kör akkori vendégei a hazai magyar közművelődés élvonalában álló írók, költők, művészek, tudományos kutatók stb. voltak. Ebben az időszakban is avatott szerzőket az irodalmi kör, mégpedig lényege­sen többet, mint azelőtt, olyanokat, akiknek nevével később is találkozhatott az olvasó az irodalmi sajtóban. Ezekben az években jelentkezett itt Murgit Pál, Ungváry Zsófia, Szikes Jolán, Nyárády Gabriella, Sipos Attila, Incze Ibolya, Gu­­lácsi József és mások, akik nem a körben, hanem a kör tevékenysége folytán létre­jött ALFA-rovatban mutatkoztak be a BL hasábjain (pl. Borosa János, Zudor János, Feszt László és mások). Sajnos, az utóbbi időben a BL irodalmi köre nem tartja rendszeresen ülé­seit, tevékenysége kimerül a brassói magyar anyanyelvű diákság (főként a mű­szaki fakultások hallgatói) jórészt publicisztikai próbálkozásainak támogatásában. Ennek eredményeképpen több diákoldal is megjelent a BL hasábjain, Fiatal éle­tek indulója címmel. Itt a diákok, az elmúlt években Benedek Botond, Balogh István, az idén pedig Márkó Gyöngyi, Székely Ilona, Zakariás Zoltán és mások érdekes szakcikkeket, riportokat közöltek. LENDVAY ÉVA , A Pegazus rovat szerkesztője úgy érzi, hogy Csíki László megjegy­zései túlmutatnak a brassói irodalmi kör munkásságán és számít­hatnak az összes kezdő tollforgatók érdeklő­désére, helyeslésére vagy cáfolatára. Szívesen adunk teret hozzászólásaiknak , avassuk köz­üggyé a Csíki László felvetette kérdéseket.­­ 4Г PEGAZUS 1 VI 59

Next