Művelődés, 1993 (42. évfolyam, 1-12. szám)

1993-01-01 / 1. szám

✓Útmutató a néphagyományhoz A kultúra nem ismereteket jelent csupán, hanem eligazítást az életben. Eligazítást a világban, a termé­szetben, a körülöttem élő emberek között, a társadalomban, múltamban és jövő feladataimban, jogaimban és kötelességeimben. Eligazít abban is, hogyan éljem át örömeimet, hogyan fyőzzem le bánatomat és gyászomat. . .. itautatja, hol a helyem és szere­­ten a világban. ( ’ Ahhoz, hogy el tudjak igazodni a t­emészetben, valamennyire meg kell ^ mernem azt, ahhoz, hogy eliga­­zjam az emberek közt, meg kell ■­­mérnem a társadalmat. Ahhoz, hogy lássam, ki vagyok és hová kell­­mennem, ahhoz tudnom kell, hon­­­­nan jöttem, ismernem kell azok törté­netét, akiktől származom, akiknek a folytatója, utódja, vágyainak betelje­­sítője talán éppen én lehetnék. Ismer­nem kell a körülöttem lévő világ szépségét, eszméit és alkotásait, h­ogy megcsodálhassam és élvezhes­sem azokat, és ismernem kell e világ hiányosságait, bűneit, szenvedését és reményeit is, hogy javíthassak a­­ Világon és így célt, értelmet és örömet­­ lássak munkámban és minden áldo­­t­tvállalásban. Azt is meg kell tanul­nom, hogyan hasznosíthatom tudásomat, és azt is, hogyan fogal­mazzam meg, mondjam rá örömö­met, bánatomat, félelmemet, szerettemet, egyszóval — érzelmei­­imet. Úgy, hogy a kifejezés pontosan­­megfeleljen annak ami bennem van és amit nehéz és nem is lehet csupán ésszel és szavakkal kifejezni, csak a művészet segítségével lehet megsej­tetni. A kimondott, kimutatott és így másokkal megosztott öröm kiteljese­­dik, élménnyé lesz, a megosztott bá­nat felére zsugorodik, a kimondatlan, elfojtott indulat, érze­­! ,­ pedig méreggé válik, ráül az em­­■­­ lelkére és évekig rághatja azt, lenféle lelki nyavalyát okozva. komorságot, életuntságot, elke­­sít.Mést, elégedetlenséget, félelmet, szorongást vagy éppen erőszakos­ságra, mások bántására való hajla­mot, kötekedésre, uralkodásra vágyást és összeférhetetlenséget te­remtve benne. Mindez végül elmagá­nyosodáshoz vezet. Műveltségre kell szert tennünk ahoz, hogy tudjuk átadni magunkat örömnek, ünneplésnek, dallal, den elődeinktől vehetjük át és ezzel velük vállalunk közösséget. Mindez azonban nem egyedül egy ember ügye, dolga, hanem csak több embe­ré lehet, csak másokkal lehetséges és ezért közösség jön létre, a velünk együtt örvendő, ünneplő vagy búsu­ló, gyászoló emberek társasága. A kultúrát, a műveltséget a fen­tebb elmondottakhoz két forrásból, két­féle módon szerezzük meg. Az egyik forrás, művelődési mód az ol­vasás, az írásban rögzített emberi ta­pasztalat, tudás, érzelem és művészi alkotások sora. Az írott szó nem is­mer határokat, sem időbeli sem tér­beli korlátokat. Több ezer évvel eze­lőtt vagy más földrészen írt műveket olvashatok el, s ha a nyelv ismeretlen lenne, jelentősebb művek fordítására nem sokat kell várnom. Ez nem csak a szépirodalomra, hanem a tudo­mányos és műszaki szakmunkákra is vonatkozik. Az írás személytele­nül közvetíti a világ írásban rögzített eredményeit minden írástudónak. A másik forrás a szájhagyomány, az íratlan szó, az egy pillanatra meg­jelenő és eltűnő mozdulat, dallam, jelenet. Ez mindig embertől emberre száll, egyén adja át más egyéneknek. SUBA LÁSZLÓ: Legényes1

Next