Művelődés, 1995 (48. évfolyam, 1-12. szám)

1995-01-01 / 1. szám

K­olozsvár volt a város, ahonnan felröppentette „kiáltó szavát", ahol életépítő programját elméletileg-történetileg megalapozta. „Kiáltom a jel­szót: építenünk kell, szervezkedjünk át a munkára. Kiáltom a célt: a magyarság nemzeti autonómiája." Mindjárt háromnegyed százada e m­unkára­ hívásnak és célkitűzésnek — és úgy hangzik, mintha a kilencve­nes évek közepén, napjainkban foglalná össze a vágyakat és tennivalókat. Persze, azzal a különbség­gel, hogy 1920-ban még egészen közelről hangzott (román részről) a Gyulafehérvári Nyilatkozat nemzetiség­ nyugtató ígérete; másrészt, a történelmi pánik és letargia egymást erősítve mutatott a magyar önfeladás — a menekülés vagy a passzív ellenállás — felé. Kós Károly politikusi pályájának nyomon követését azonban én nem a Kiáltó Szónál, az Erdélyi Néppárt, illetve Magyar Néppárt rövid történeténél vagy a Vasárnap című képes politikai újság (1921) fellapozásánál kezdeném, hanem — 1911-ben, még a „békeidőben". Amelyről Kós egy rendhagyó utazás során megsejtette, hogy végefelé jár. A kalotaszegi Sztánán 1911. szeptember 4-én feladott (a Varjúvárban írt) s a Budapesti Hírlap szeptember 6-i számában megjelent tudósításról, a Levél a balázsfalvi gyűlésről című Kós-diagnózisról van szó, egy új, a valóságot közelítő Erdély kép le­ázolásáról. A hivatalos és nem­hivatalos magyar társadalom önbolond­ító, önaltató románság­ szemléletével szemben a balázsfalvi AS­­TRA-ünnepen látottakat végiggondoló Kós Károly megpróbálta ráébreszteni a lap olvasóit a realitásra. „Ez a társadalom — írja Kós, maga is meglepőd­ötten az erdélyi románság erődemonstrációján —tisztában van erejével, céljaival; ez a társadalom fegyelmezett, fanatikus és — idealista. Ez­ a társadalom —nemzet." 1911 -ben —e felismerés ellenére — a Sepsiszentgyör­­gyön Székely Nemzeti Múzeumot kivitelező építész még abban a tudatban, reményben fogalmazza figyel­meztetését honfitársaihoz, hogy a régi (állam)­­kereteket meg lehet őrizni. Cikkére nem figyeltek föl — mint ahogy Ady vagy Bánffy Miklós korabeli szavára sem volt füle a századelő magyar tár­sadalmának. Annál nagyobb lett a döbbenet 1918 de­cemberében s a következő hónapokban, években. Kós Károly válasza e történelmi kihívásra közis­mert: vonatra ült Budapesten (építészi munkája, kar­rierje a fővároshoz kötötte) ,és leszállt Kolozsvárt. Ezt a váltást, a többségiből kisebbségi magyarrá váló átminősíttetés vállalását a legtömörebben talán Ke­­resztury Dezső jellemezte és értékelte, a Kis-cen­­tenáriumra szánt soraiban: „Annak az új reformnemzedéknek tagjaként, mely századunk ele­jén hívő buzgalommal és szívós fölkészüléssel fogott hozzá, hogy megújítsa a nagyon elmaradt országot, ő kezdetben a magyar építészet magáratalálásán munkálkodott. Amikor azonban arra volt szükség, hogy az összeomlott magyar világ részeiben a puszta élet lángját élesszék a hivatottak, lett közíró, költő, otthonépítő, megújítva megerősítő munkája a nemzeti műveltségnek." így lett politikus is — egészíthetjük ki Keresztury felsorolását (a húszas, majd a negyvenes évek bizonyos szakaszaira gon­dolva), férképpen pedig: lett művelődéspolitikus. Ahogy (1968-ra keltezett) önéletrajzában rögzíti, az önzetlenül fölvállalt politikai küzdelem tiszta eszközökkel történő folytatását már lehetetlennek látva, „a pártpolitika közvetlen munkaterületéről visszavonulva, közéleti tevékenységemet a romániai magyar életépítésnek eddig elégtelenül gondozott, sőt elhanyagolt kulturális munkaterületére koncentrál­tam". E század harmadik évtizedének közepétől lett azután könyvkiadó, szerkesztő, írók és képzőművészek érdekeinek képviselője, református egyházi főgondnok, mezőgazdászok szervezetének vezetője; a második világháború befejezése után, új remények és illúziók évadján rövid ideig ismét párt-, illetve nemzetiségpolitikus is, sőt országgyűlési képviselő. És lett a transzilvanizmus egyik — a leg­nagyobb hatású — megfogalmazója. Mert ez a kosi elmélet is ide sorolandó, a politikai-közéleti vál­lalásokhoz. Mintegy folytatásként az 1911 -es balázs­­falvi levélnek. Az új történelmi helyzetre ez volt a kor szintjén lehetséges — még ha illuzórikus elemekkel megtűzdelt — humanista válasz. És ezen a hiten később sem változtatott. Az 1940 őszén bekövetkezett, átmenetinek bizonyult világ- és hangváltás idején sem. Ennek legfőbb bizonyítéka, hogy a transzilván szemlélet legteljesebb dekonjunk­túrájában, 1943-ban a kolozsvári Termés szerkesztői által föltett kérdésre így válaszolt: „... ha eddig ter­mészetességnek éreztem az erdélyi ember erdélyi­­ségét, ha hittem azt, hogy van, él, és munkál bennünk akaratunkon kívül is, ma, 1940 óta, bizonyosan tudom, mert tapasztalnom kellett, hogy kézzel fogható, szemmel látható, bizonyítható valóság, me­lyet egyrészt semmibe venni, másrészt megtagadni vagy tudatlanság, vagy megalkuvó gyávaság, vagy konjunkturális számítás... "Nem törődve cenzúrával, politikai sandaságokkal, rágalmakkal, határozottan jelenti ki: nem „erdélyi gondolat" van, hanem — erdélyi valóság, a három erdélyi nép történelmi együttélése. A második világháborút közvetlenül követő hónapokból és évekből, főképpen a kolozsvári Világosság, a Magyar Népi Szövetség napilapja hasábjairól hasonlóan fontos és következetes idézetek hívhatók elő a Kós Károly aláírási cikkekből. Politikai publicisztikája napi kérdésekhez, napi feladatokhoz kapcsolódik, mégsem állítható, hogy szerzőjük megalkuszik, elvtelen kompromisszumot köt e napi­parancsokban. Ellenkezőleg: realista szemléletéhez, mélyen gyökerező transzilvanizmusához marad­hű­t az adott (változott) körülmények között. Persze ma már vitatni lehet, hogy jól ítélte-e meg a helyzetet (az 1944 utánit), de azt nem, hogy hittel és hitellel nyilatkozhatta, 1945-ben is, képviselőjelölt­ként: „Ez a nép formálta a lelkem és végső elemzésben ő avatott íróvá. Erős, sorsszerű parancs köt hozzájuk, nem tudok elszakadni ettől a nagy családtól." Nem is szakadt el soha —és a lényeget tekintve, nem alkudott meg rossz hatalmakkal. KÁN­TOR LAJOS 3

Next