Művelődés, 2007 (60. évfolyam, 1-12. szám)

2007-01-01 / 1. szám

: V:­: ■■ i : : : Kedves Judit Néni, tisztelt Egybegyűltek! Nagy megtiszteltetés számomra, h­og­y a mai na­pon a Kriza János Néprajzi Társaság szószólójaként Szentimrei Juditot, a 20. századi erdélyi népművé­szet-tudomány nagyasszonyát magam köszönthe­tem, valamennyiünk iránta érzett tiszteletét és szere­­tetét magam juttathatom nyilvános kifejezésre. Jóvá­­tételi lehetőség is ez számomra, hiszen sokkal több mindent kaptam tőle, mint amennyit valaha is meg tudtam köszönni neki. Judit néni ugyanis közvetve már akkor részese, kovásza volt a sorsom, pályám alakulásának, amikor még nem is tudtam a létezésé­ről. A Ion Andreescu Képzőművészeti főiskola tex­tilszakos tanáraként olyan tartós hatékonysággal irá­nyította rá tanítványai szemét a népi textíliák szép­ségeire, vezette be őket a mögöttük levő titkok valla­tásába, hogy a bűvöletük nem aludt ki, inkább láng­ra lobbant, tovább harapózott, és művészi alkotások avagy tudós kutatások, felismerések formájában újabb gyümölcsöket termett. Egykori diákja, Gazdá­né Olosz Ella textilművész sógornőm személyén ke­resztül így tettem magam is e lelki-szellemi folyamat kedvezményezettjévé. Szentimrei Judit textilművészi-nevelői-tudósi pályájának alakulását józan racionalizmusa és a szü­leitől, Szentimrei Jenő költőtől és Ferenczy Zsizsi énekművésznőtől örökölt művészi érzéke és beleér­ző képessége befolyásolta. Még gyermeklányként a családfenntartás gondján osztozni kívánva, a szövé­­szetet választotta a kereskedelmi iskola helyett. A népi festékesek nyomában eredve, majd felismerve a falusi asszonyok körében szerzett tapasztalatai to­vábbfejlesztésének szükségességét, a budapesti Ipar­rajz Iskolába iratkozott be, ahonnan később a buda­pesti Ferenc József Tudományegyetem Néprajzi Tanszékére, majd onnan a finnországi Museo Viras­­tóba irányították. Györffy István, majd Tyyni Valtter és Halmi Halminen irányítása alatt széleskörű nép­rajzi, textiltechnikai, művészetelméleti és művészet­­történeti tudást szerzett. Ezt kamatoztatta 1941-44 közt a kalotaszegi háziipar szakmai felügyelőjeként, 1946-tól Iparművészeti Szövetkezet alapítójaként, majd munkatársaként, és fokozottabban 1950-1974 közt a Képzőművészeti Főiskolán textilművészet ok­tatójaként, valamint az 1950-es években a Román Tu­dományos Akadémia Népművészeti Kutatócsoportja népi textília kutatójaként. Kászoni székelyeknél, a szilágysági, a Kis-Küküllő menti, széki, torockói ma­gyaroknál, valamint a moldvai csángómagyaroknál, továbbá az Erdélyi szigethegységi, a Zsil felső folyása menti románoknál, és a Barcaság különböző etniku­mainál végzett monografikus terepmunkáira nem­egyszer magával vitte négy gyermekét és kedves di­ákjait, életre szóló élményeket szerezve mindannyi­­uknak. „Mindenhol nagyon megszerettek minket, mert valódi érdeklődést mutattunk az életük iránt" - emlékszik erre az időszakra. Tudását, beleértve terepen szerzett ismereteit is, a közvetlen találkozásokon túl, 12 könyvnyi terjedel­mű tudományos mű: monográfia, bevezető tanul­mány, közte 9 könyv, több, mint 200 cikk, tanul­mány, és megszámlálhatatlan előadás révén tette hozzáférhetővé. Országos terjesztésű folyóiratokban (Korunk, Művelődés, Dolgozó Nő, Jóbarát stb.) mu­tatott be megannyi technikát, textilmintát, formálta olvasói ízlését. Rovatvezetőként, szaktanácsadóként, többedmagával, a lapok szerkesztőivel, az erdélyi magyar néprajzkutatás jeles képviselőivel, Kós Ká­rollyal, Nagy Jenővel, Faragó Józseffel több nagysi­kerű pályázatot irányított, ezzel társadalmi méretű­vé terjesztve ki a néprajzi gyűjtőmunkát és a hagyo­mányok iránti érdeklődést, s egyszersmind egész Er­délyre területét átfogó, igen gazdag és nívós néprajzi gyűjtemények létrehozásánál bábáskodott. A sors ajándékának tekintem, hogy az így keletkezett cse­csemőkelengye- és gyermekruha, a babaméretű nép­viselet (Zsuzsi és Andris baba), valamint a Síppal­­dobbal­­ népi gyermekjáték-gyűjteményeknek mun­kahelyemre, a sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti Múzeumba kerülésével szorosabb kapcsolatba ke­rülhettem vele. Nagyobb lélegzetű szaktanulmányaiból, monog­ráfiáiból kirajzolódik emberi-tudósi arculata. Kortár­saihoz, munkatársaihoz, Kós Károlyhoz és Nagy Je­nőhöz hasonlóan, a textilmunkát a gazdasági-társa­dalmi élet részeként szemléli, de náluk érzékenyeb­ben követi nyomon annak szellemi-rituális szférával való kapcsolatát, kölcsönhatását. Nemcsak az anyag­minőségek és technikák sokaságának szakavatott ismerője és rögzítője, a technikai fejlődésrend­re- 3

Next