Művelődés, 2008 (61. évfolyam, 1-12. szám)

2008-01-01 / 1. szám

Egy felső-háromszéki faragómester portáján Farkas Róbert kézdimartonosi portája jelenlegi állapotában is egy fafaragászati néprajzi múze­um, a tetőcserépen és a vakolaton kívül itt minden, még a kő is fara­gott. A bennvaló - a gazdasági udvar - külső képe is a képzett, a diplomás faragómester ízlésvilá­gát tükrözi. Faragott gyalogka­pun nyitunk be az udvarra, benn faragott léckerítés, a csűr oldalán szekérkerekek - édesapja is fara­góember, kerekes mester volt -, já­rom, egyéb szekéralkatrészek, cséphadarók, lőcsök, szekérágas, fergettyű, a ház falán is fa szerszá­mok, háztartási régiségek. Benn a lakásban pedig friss forgácsillat, sokféle emléktárgy, apró kopják, de méretesebb faragott táblák is Háromszék címerével. A fa natúr színe és erezete önmagában is a művészi alkotás képzetét kelti. Vendéglátónk abbahagyja a fa­ragást, közben a gépzenét is ki­kapcsolja. Megjegyzést is fűz eh­hez: a kézdivásárhelyi csavargyár kazánházában állandó zaj volt, és a zajt zajjal ellensúlyozta, állandó­an zenét hallgattak. Farkas Róbert 30 évig dolgo­zott a csavargyárban. Amint mondja a faragászatra is ott ka­pott rá. Sokan faragtak. Persze kellett ehhez a honi indíttatás is. Kerekes mester édesapja műhe­lyét ma is őrzi, benne a régi szer­számok és eszközök, esztergapad, sokféle és sokformájú fa­anyag, köztük feltűnően sok különleges formájú ág, amiből majd villásan elágazó virágcseréptartók készül­nek. A faragómester télen nem ezt a műhelyt használja, benn, a mo­dern berendezésű lakásban farag, ahol minden ragyogó tisztaságú. Szóval Farkas Róbert 1982 óta farag, elvégezte a csernátoni nép­főiskola két éves faragótanfolya­mát, ott ismerkedett meg a fafa­­ragászat motívumaival. Mintegy félszáz kapuja strázsál a nagyvi­lágban, székely kaput faragott egy, a Balti tenger partján élő né­met házaspárnak is. A történet ér­dekessége, hogy a házaspárnak nincs semmiféle rokoni kapcsola­ta Háromszékkel, az asszony nagykárolyi sváb nő, és mégis székely szimbólumot választottak a balti porta bejáratához, ahol a fa tisztelete messze meghaladja a mai székelyföldi állapotokat. Per­sze ez nem Farkas Róbertre vo­natkozik, hisz ő a régi becsben tartja a fát. Székely kapuja van Bé­késcsabán, Pécsre két kaput is fa­ragott, persze itthon is sokfelé ál­lított kaput, most éppen a berecki iskolának farag két kiskaput és egy nagyot. Meg is tekintjük a ha­talmas gerendákat a csűrben, ahol szellős helyen árnyékban szárad­nak a fatörzsek. A faragóművész kopjafái szá­mát nem is tudja, ezekről nem ve­zet nyilvántartást. Ezekből jutott Kanadába, az Egyesült Államok­ba, hogy csak a legtávolabbi útvo­nalakat említsük. Szóval, egyrészt az öröklött mesterség is tovább él a Farkas Róbert kézmozdulatában. Apja az övével rokon mestersége így foly­tatódik tovább. De, bizonyára, közrejátszik az is a művész hajla­mú férfi mesterség választásában, hogy anyai nagybátyja, Forró An­tal festőművész, főiskolai tanár ugyancsak kézdimartonosi, de ha a egyéb kapcsolatokat is meg­bolygatunk, az sem kerülheti el a figyelmünket, hogy saját portájá­nak gyalogkapuját az a Kelemen Dénes faragta kézdimartonosi ta­nító korában, aki később Gelen­­cén híres faragóiskolát alapított. És azt is említsük meg, hogy a fafaragászat a nemzeti önkifejezés alkalma és eszköze is volt azok­ban az időkben, amikor nyelvün­ket, hagyományainkat, szokásain­kat a hatóságok nem kedvelték. A fafaragászat nyelve, a fantaszti­kus szépségű és gazdagságú mo­­tívumkincs a kommunikáció esz­köze volt, jelzése annak, hogy kik és mik vagyunk. Tulajdonképpen ezért üldözték egykor a székely kapukat is, bontatták le paplakok elől vagy a megye bejáratától. Végső soron azt is ki kell mon­dani, hogy Farkas Róbert eseté­ben a szocialista ipar összeomlása is a kezére játszott. Harminc évi szolgálat után mesterséget kellett váltania, s a „minden rosszban van valami jó is" parancsa szerint lám azt műveli, amit szeret, s por­tája, műhelye, lakásberendezése után és családja helyzetéből ítélve tisztes életet él és megfelelő eg­zisztenciát is teremtett magának. (Felesége, gyerekei tanügyiek Kézdivásárhelyen.) Az erdélyi famívesség múzeuma Mikor mindez megfogalmazó- Farkas Róbert faragás közben

Next