Művelődés, 2009 (62. évfolyam, 1-12. szám)

2009-01-01 / 1. szám

nő­ türelmének köszönhetően, aki tulajdonképpen sok esetben az alapoktól kezdi az oktatást. A zene­művek változatossága és a nagyobb társak támoga­tása komoly segítség a kisebbeknek, akik hamar be­kapcsolódnak a kórus tevékenységébe. A tanárnő tü­relme nyitottsággal társul, a kórus repertoárja szá­mos, különböző műfajt ölel fel az egyházi zenétől, a madrigálokon keresztül a népdalfeldolgozásig. Kórus és közösség nem alliteráció, hanem két fo­galom, mely szorosan összekapcsolódik. A tanárnő munkájának fontosságát, milyenségét talán nem is tudnám leírni, az eredmények önmagukért beszél­nek. Mind az egyéni zenetudás, mind a közösség, a kórus egységének szintjén olyan eredményeket ért el, melyekért a kórus és tagjai mindig hálásak lesz­nek Majó Julianna zenetanárnőnek." (Deák Anna XII.­) „A Zosziakról egy alkalommal valaki azt mond­ta, hogy ő nem csupán egy személy, ő több ennél, egy jelenség. Tizedikes voltam, és alig értettem, hogy mit fed ez a kijelentés. Azóta hat év telt el, és már ér­tem. Sok társammal együtt már tudjuk, hogy ő édes­anyánk volt a gyakran ijesztően nagy városban, hogy erőnk, határozottságunk volt, amikor önma­gunkat kerestük. Tudjuk, hogy egy kicsit a lelkiisme­retünk is volt, amikor fiatalos hóborttal lázadtunk a világ dolgai ellen. A zene által emberségre, a kórus­próbák által rendre tanított, s a lelkesedés, amivel mindezt végezte, arra, hogy a munka nem köteles­ség. Nem csupán zenei ízlésünket, hanem egész va­lónkat csiszolta; ahogy ő kihallotta százas tömegből mindannyiunk hangját külön-külön, úgy tanultuk meg mi is kihallani a mindennapok fülsiketítő zajá­ból a saját hangunkat, s mindez által emberebbé tett. Hogyan? Sokak számára egyszerűnek tűnik, de ha jól belegondolunk, van ebben valami emberfeletti: munkáját feltétlenül szerette és szereti, minket pedig jobban, mint ahogy azt gyakran megérdemeltük." (Fülöp Júlia, volt diák) Ahogyan valamikor a 19. században megfogal­mazták, ő valóban a nemzet napszámosa, a szó ne­mes értelmében. Jellemét tekintve kiemelem egye­nes, nyílt természetét, aki véleményét sohasem rej­tette véka alá, hanem bátran képviselte. Egyszóval emberként és tanárként is példaértékű életvitelt gya­korol. Ajánlom őszinte tisztelettel és szeretettel eddi­gi életpályáját, tanári és emberi értékeit méltatni hi­vatott elismerő címre, és kívánom, hogy adjon a Jóis­ten neki egészséget, erőt, hogy folytathassa hivatá­sát, melyet a zsoltár szavaival lehetne a legjobban ki­fejezni: „Az úr az én pásztorom, nem szűkölködöm, zöldelő legelőkön adott nekem helyet. Csöndes vizekhez vezetett engem. Felüdítette telkemet, és az igazság ösvényein vezetett az ő nevéért. Járjak bár a halál árnyékában, nem félek semmi bajtól, mert te velem vagy. Vessző­d és pásztorbotod megvigasztaltak engem. Asztalt terítettél számomra. Azok elő­tt, akik szorongatnak engem, olajjal kented meg a fejemet, és kelyhem csordultig töltötted. Mert jóságod és irgalmasságod kísér engem életem minden napján, hogy az Úr házában lakjam időtlen időkig. POPA MÁRTA Potyó István laudációja Nemcsak megtisztelő, hanem egyben hálás fel­adat hárul most rám, hiszen nagy örömre ad okot templomunk kántor-karnagya, Potyó István díjazá­sa. A II. Vatikáni zsinat tanítása szerint a szent zene minden más kifejezésmód fölé emelkedik, leginkább azért, mert a szent szövegeket kísérő dallam az ün­nepélyes liturgiának szükséges és a teljességhez tar­tozó része. A liturgiában a szent zene, az ének, nem díszítő elem, nem hozzátoldás, hanem a liturgia része. Ezért a liturgiának kijáró tisztelettel és gondossággal kell a szent zenét és éneket művelni és ápolni. Örömmel állapítottuk meg, hogy éppen ezt teszi kimagasló felelősségtudattal Potyó István. Ő cselekvően vallja, hogy a hívek a liturgiába va­ló bekapcsolásának egyik leghatékonyabb és leg­szebb módja éppen a közös éneklés. Napjainkban, amikor egyre inkább elidegened­nek sok helyen a hívek az énekléstől, Potyó István megtalálta a módját, hogy énekeinket megtanulják és énekeljék. Majó Julianna

Next