Művelődés, 2017 (70. évfolyam, 1-12. szám)

2017-01-01 / 1. szám

merülnöm az olvasásban. Nem is lehet­ne. Mert férjem - kiszimatolva, hogy én ez írásra készülődvén kezdek kivonul­ni a világból a Napsugárba, úgy elbújva annak melegében, hogy se ebédre, se vacsorára, se zoknik párosítására nem futja e napokban az időből és az odafi­gyelésből - megkérdezi, vajon hol lehet az ő gyűjteménye. Mert volt neki: pa­­kolgatta, őrizgette, annak idején min­den barkács-ötletet kivitelezett a maga nagy gyönyörűségére, szülei tűrőképes­ségének határait centizgetvén. Gyer­mekek, akik egyébként turkálhatnak a folyamatosan olvasott vagy olvasásra váró és a lakás több pontján is szétszórt folyóiratok között, nem is érzékelik a helyzet különösségét: anyu olvas, jegy­zetel, ír - ebben semmi újdonság nincs; apuval emlékeket idéznek, elvekről, ér­tékekről, múlt- és jelenbéli dolgokról beszélgetnek - ebben sincs semmi új­donság. Csak annyi talán, hogy arra a kérdésre, hogy „Vajon mit ehetnék va­csorára?”, most éppen egy időszerűbb kérdés várható válaszként: „Nem me­sélnéd el, milyen emlékeid vannak a Napsugárról”? „Hát, abból is felolvastad Kobakot és Csipikét, voltak érdekessé­gek a nagyvilágból és állatos poszterek, megjelent benne egy rajzom is. De most tényleg éhes vagyok.” Megállhat az olva­só is egy pillanatra, jegyezheti is akár, mi jut eszébe, ha a Napsugárra gondol. A gyermeklapok jó szerkesztésének egyik titka az egyensúlyőrzés, -terem­tés. Ez mindenkori kihívás. Bizonyos időszakokban viszont nagyobb tét. Miképpen teremti meg önmagát egy gyermeklap olyan korokban, amikor a sajtó a pártideológia szócsöve és eszköze? A célzott korosztálynak is köszönhető, hogy sokkal elegánsabban és lazábban, mint az ifjaknak vagy a felnőtteknek szóló kiadványok. A Mindig Előre! ro­vatban A pionírmunka időszerű kérdé­sei című írás például ürügyet szolgáltat arra, hogy pontos szempontokat adjon egy ünnepi összejövetel előkészítéséhez, megszervezéséhez, rajzokban is láttat­va a fontosabb mozzanatokat­ (ma ezt a szociális kompetencia fejlesztésének ne­vezhetnék). A tanévkezdés pionír felada­tait menedzsmenti tanácsokkal szolgál: miképpen kell megtervezni egy foglal­kozási tervet; a küszöbön a pionírválasz­tások­ pedig a beszámoló és a foglalkozá­si terv összhangját és hitelességét emeli ki olyanként, amely meghatározó lehet a „parancsnokság” megválasztásában. Az 1907-es felkelés rövid leírását nem véletlenszerűen Corneliu Baba Pihen és a mezőny festménye illusztrálja. Egyazon évfolyamban megfér egymás mellett a RKP KBZ programja, Ceausescu dicső tettei és portréi, hazánk külpolitikája, a párt születése és a győzedelmes május ünneplése Caragiale és Mikszáth port­réjával,a részletesebb Ady-ismertetés­­sel, három lapszámban is, sok mesével, verssel, rajzzal. Nemcsak a képregények, keresztrejtvények, kottázott énekek, az ég, föld, természet, állatvilág írásai, az illusztrációk és a gyermekalkotások, ha­nem a szövegek, mesék, versek témája és sorrendje is finom megoldásokat kí­nál. A pionírmunka időszerű kérdéseit A gyermeklapok jó szerkesztésének egyik titka az egyensúlyőrzés, -teremtés. Ez mindenkori kihívás. Bizonyos időszakokban viszont nagyobb tét. Egy örömből­ sok öröm,10 Az icegő-bicegő kiscsacsi11 című írások követik. Az 1977- es földrengés szörnyűsége ürügy a párt, az államfő, a hazafias kötelességtudat és helytállás hatoldalas dicsőítésére, de ha fordítasz egyet, a következő oldalon Kányádi írását olvashatod A kisfiú, aki ibolyát látott 12 címmel. Marton Lili sóly­moknak szóló szövegei pedig úgy biztat­nak rekrutációra, hogy finom bravúrral jelzik: nem a szerep, hanem az ember fontos. A sólyomjelölt 13 narratívája sze­rint a negyedikesek (az igazi sólymok) az óvodások (a kis sólymok) játékait ja­vítják. Palika csak ősszel megy óvodába, de nagyon szeretne ő is valaki, ez eset­ben kis sólyom lenni. „Ha már én is segí­tek a sólymoknak, akkor mi vagyok? Mi lennél - feleli az egyik kislány [...],­­ te Palika vagy”. A kisfiú boldogan adogatja az aprószegeket a barkácsoláshoz abbé­li örömében, hogy sólyomjelölt lehet, de lényegét tekintve mi lenne egyéb, mint Palika. S ez éppen elég. Ez a bölcs elfogadás menti meg a mindenkori Napsugárt attól, hogy nem­csak a pártos, hanem a nevelési ideoló­giák csapdáit is elkerülje. Mert a gyer­meklapok egyik lehetséges és vonzó lehetősége a direkt nevelés célzatossá­ga, erőltetettsége, a megmondom-meg­­tanítom kényszeres pedagógiája. Holott a nevelés direkt módjai legfeljebb elle­nérzést váltanak ki, rosszabb esetben vak szabálykövetést. Hatékonyabb eljá­rásai sokkal rejtettebbek: viselkedés- és gondolkodásminták, felmutatott érté­kek, amelyek a szocializálás folyama­tában szinte észre sem vevődnek, mégis maradandó nyomot hagynak a tapasz­talatban. Néhány bekezdésnyivel fentebb arra kértem az olvasót, álljon meg egy pil­lanatra, s gondolja el, mi jut eszébe, ha a Napsugár gyermeklapra gondol. Kéré­semet amiatt ismételném meg, mert a felmerülő gondolatok szembesíthetőek azokkal az asszociációkkal, amelye­ket a napsugár, illetve a Napsugár fo­lyóirat hívó szóra jegyeznek a mai hu­szonévesek: egyetemi alapképzéses és magiszteris hallgatók, valamint a jelen kiemelt olvasóközönsége, az elemisták. Csipike, Kukucsi, Fodor Sándor gyermekek társaságában a lap ötvenedik évfordulóján LXX. évfolyam 2017. január 1­5

Next