Művelődésügyi Közlöny, 1970 (14. évfolyam, 1-24. szám)
1970-01-02 / 1. szám
1. szám MŰVELŐDÉSÜGYI KÖZLÖNY 1970. január 1. — 3 4. §. Újabb helyi díj alapítására csak a művelődésügyi miniszter engedélye esetén, odaítélésére pedig — alapításának időpontjától függetlenül — csak a miniszter véleményének meghallgatása után kerülhet sor. 5. §. Az 1965. évi augusztus hó 1. napja után alapított helyi díjról — amennyiben engedélyezése eddig nem történt meg — az 1969. évi december hó 31. napjáig kell pótlólag bejelentést tenni és az ilyen helyi díj adományozását az engedély megadásáig függőben kell tartani. Az 1965. augusztus 1. napja előtt alapított helyi díj utólagos engedélyezés nélkül továbbra is adományozható. 6. §. Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba. Dr. Orbán László s. k., a művelődésügyi miniszter első helyettese A művelődésügyi miniszter 101/1970. (M.K. 1.) MM számú utasítása a gyakorlati foglalkozás tantárgy körében a házi feladatok eltiltásáról A tanulók túlterhelésének csökkentése érdekében az alábbiakat rendelem el: 1. Az általános iskolai és gimnáziumi gyakorlati foglalkozás tantárgy körében házi feladatot előírni, illetőleg a tanítási órán megkezdett munkának házi feladatként való befejezését elrendelni nem szabad. E tantárgyból a tanulók elbírálásának alapja a tanítási órán végzett munka. A tanítási órán kívül önként és önállóan (szakkörben, mozgalmi tevékenység során) végzett munkát — amennyiben annak önállóságáról a tanár meggyőződött — a tantárgy végső osztályzatának megállapításánál figyelembe lehet venni. 2. Az 1. pontban foglalt tilalom nem vonatkozik a gimnáziumban gyakorlati foglalkozásként tanított műszaki rajzra, és gyorsírásra. A tanítási órán kívül adott feladatok csökkentésére azonban e tantárgyak körében is törekedni kell a tanítási óra minél jobb megszervezésével és kihasználásával. 3. Ez az utasítás a közzétételének napján lép hatályba. Lugossy Jenő s. k., miniszterhelyettes Hivatalos közlemények Módszertani irányelvek a házi feladatokról az általános iskolai és gimnáziumi gyakorlati foglalkozás tantárgyban A tanulói túlterhelés egyik oka, hogy a gyakorlati foglalkozás keretében is házi feladatok terhelik a tanulókat. Ez a túlterhelés nemcsak a tanulókra hat károsan, hanem a szülőkre is és új tantárgyunkkal szemben társadalmi ellenérzést vált ki. Előfordul, hogy a gyakorlati foglalkozáson elkezdett munkát varrónővel készíttetik el. Előfordul, hogy apák gyermekük helyett fejezik be a hazavitt fa- és fém munkadarabokat, amelyeket azután a pedagógusok az önálló munka ellenőrzése nélkül osztályoznak is. Kézenfekvő, hogy az ilyen gyakorlat a gyermekek, az ifjak képességeit nem fejleszti, viszont rossz hangulatot kelt az iskolával szemben. A házi feladatokkal való túlterhelés nem korlátozódik iskoláinkban a gyakorlati foglalkozásra, más tantárgyakban is megtalálható. E problémák legfőbb oka jelenlegi tanítási gyakorlatunkkal magyarázható. Sok pedagógus nem arra helyezi a hangsúlyt, hogy a tanulók a tanítási órán tevékenykedjenek, készségeik és jártasságaik kialakuljanak. Nem törekszenek arra, hogy a tanulók már a tanítási órán elsajátítsák — tevékenykedés közben — az ismeretek lényeges elemeit, hanem az órát hosszúra nyúlt feleltetéssel és túlzó magyarázatokkal töltik el. A tanítási óra ilyen megszervezéséből szükségképpen következik, hogy a készségek kialakítása vagy az ismeretek teljes bevésése, az otthoni tanulásra az otthoni tevékenységre tolódik el. Ez a korszerűtlen tanítási gyakorlat szükségképpen vezet a tanulók túlterheléséhez. A házi feladatok mértékéről, egyes tantárgyakban való mellőzéséről a következő tanévben kiadandó miniszteri módszertani levél részletes utasítást és útmutatást fog adni. Szükséges azonban, hogy egységes eljárás alakuljon ki e módszertani levél megjelenéséig is a gyakorlati foglalkozás tantárgyban. Ezt a célt szolgálja a művelődésügyi miniszter megjelent 101/1970. (M. K. 1.) MM számú utasítása. Az utasítás, összhangban a tanterv és utasítás szellemével, azt célozza, hogy a gyakorlati foglalkozás megbecsült tantárgy legyen az általános iskolában és a gimnáziumban, a tanulók valóban megismerkedjenek az elemi munkaműveletekkel, megkedveljék ezt a foglalkozást. Annak a pedagógiai törekvésnek kívánunk érvényt szerezni e tantárgy vonatkozásában is, de általánosságban is, hogy (elsősorban az általános iskolában) a tanulók ismereteik és készségeik zömét a tanítási órán — intenzív tevékenykedéssel — szerezzék meg. (51.703/1969.) Dr. Fekete József s. k., főosztályvezető A zeneművek nyilvános előadása után járó jogdíjak lerovása A szerzői jogról szóló 1969. évi III. számú törvény 40 §-ának (1) bekezdésében foglalt rendelkezés értelmében a már nyilvánosságra hozott zeneművek nyilvános előadás esetében — a törvényben megállapított kivételektől eltekintve — a Szerzői Jogvédő Hivatal által a művelődésügyi miniszter jóváhagyásával megállapított díjat kell fizetni. Felhívom az érdekeltek figyelmét, hogy az említett díjak új szabályozásáig a már nyilvánosságra hozott zeneművek nyilvános előadásai után járó jogdíjakat továbbra is az 1955. évi október hó 6. napján jóváhagyott jogdíjtáblázat és az annak 1966. évi március hó 28. napján jóváhagyott kiegészítése szerint kell leróni. (40250/1969) dr. Barna Andrásné s. k., a Zene- és Táncművészeti Főosztály vezetője