Művészet, 1970 (11. évfolyam, 1-12. szám)

1970 / 1. szám

JUBILÁRIS ESZTENDŐ Az idén két jelentős történelmi évfordulót készül megünnepelni az ország: hazánk felszabadulásának negyedszázados jubileumát és Lenin születésének centenáriumát. Mindkét esemény okot szolgál­tat az elgondolkodásra, alkalmat ad művészeknek, műbarátoknak, kultúrnyikoknak, szellemi életünk tettekkel tényezőinek, hogy szám­ba vegyék munkájuk eredményét, tevékenységük aktíváit, cselekede­teik értelmét. Mivel a két évforduló lényegileg azonos jellegű elmél­kedésre ihleti az embereket, a kétkezi termelőt, az alkotó entellek­­tüelt, a művelődni vágyó közönséget, a különféle szaktudort, nem túlzás azt feltételezni, hogy világnézeti tisztázódás szempontjából termékenynek ígérkező időszak következik. A művészetek, a társa­dalomtudományok terén nem is árt egy ilyen mérlegkészítés, hiszen korunk társadalmi, ideológiai bonyodalmai közepette az elvek rend­szerezése, a tennivalók áttekintése sok elméleti és gyakorlati haszon­nal járhat. Önként kínálkozik a probléma, mi történt a felszabadulás óta a magyar művelődéstörténetben, merre halad a zene, az irodalom, a film, a képzőművészet, a színház, hogyan teljesíti feladatát a kritika ? A tömegek kulturális felemelkedésének imponáló statisztikai adatai mellett milyen intenzitással folyik a szocialista köztudat kialakítása, miként segítik a művészetek művelői, sáfárai a proletárforradalmi szemlélet terjedését ? Hiszen a nagyszabású szociális valóságformá­lás a felépítmény szerepét ugrásszerűen megnövelte. Az a történelmi lehetőség, hogy Magyarországon kizsákmányolásmentes társadalom épülhet, az írók, költők, festők, szobrászok, muzsikusok, rendezők, színészek hivatását rendkívül fontossá minősíti, s egyben súlyos fe­lelősséggel terheli. Amennyiben napjaink műalkotásai nem marad­nak csupán kordokumentumok, utókorunk számára felhalmozott történelmi rekvizitumok, de elmemozdító, kedélynevelő, ízlésfej­lesztő, jellemformáló ambícióval készülnek, akkor kvalitásuk döntő eleme - minden bizonnyal - eszmei hitelük, a bennük kifejezett vi­lágnézeti progresszió. Persze, az se mellékes, hogy a haladó szellemű mű miként készteti kortársainkat - egyéneket és tömegeket - társa­dalmilag hasznos állásfoglalásra, az emberi együttélés harmóniájá­nak a kimunkálására. A közvéleménynek művészeti produktumok­kal való befolyásolása nagyon is összetett folyamat, műtárgya, mű­faja, hangvétele, minősége válogatja, hogy milyen kiterjedésű, mi­lyen mély, milyen tartós ez a befolyás. Előfordulhat, hogy a hatás­tényezők értékelése vitatható következtetéseket sugall. A szocializ­mus építésének korszakában viszont az esztétikai igényt - szükség­szerűen - a munkásosztály egyetemes eszmei céljai motiválják. A bennfentesek nem győzik hangoztatni, hogy a különböző mű­vészeti ágazatok fejlődésének sajátos élettana van, az új kultúrhistó­­riai periódusok jellegzetességei szervesen, öntörvényük szerint bon­takoznak ki. A korszakos műtörténeti változások természete az aggá­lyokat visszájukra fordítja, mert éppen hogy az organikus átalakulás valóságos feltételeihez, anyagi és pszichikai adottságaihoz igazodik. A felvilágosodás óta minden korforduló önmagát a tudás századának ne­vezi, egymást váltó nemzedékek egész sora büszkélkedett azzal, hogy az értelem útját járja, az egyes fakultások felfedezéseiből új enciklo­pédiát állít össze a rohamosan gyarapodó ismeretek összegezésére, észszerűen rendezi be világát. A holdutazások, komputerek, ideg­mérgek, szférikus blöffök korának művésze indokolt önérzettel hi­vatkozik munkásságának intellektuális forrásaira. A művészetek szerves fejlődésében tehát egyre észrevehetőbben érvényesül az al­kotótehetség műveltsége, politikai tájékozottsága, erkölcsi felfogása. Érthető ezért, hogy felvetődik a kérdés, milyen mértékben jelentke­zik a proletariátus tudományos ideológiájának hatása az elmúlt év­tizedek művészettörténetében? A marxizmus-leninizmus felisme­rései, érvei hogyan formálták a festők, szobrászok, grafikusok tuda­tát, mint tükröződik a képekben és szobrokban a társadalom moz­gástörvényeinek meggyőző magyarázata, illetve az az eltökéltség, mellyel az igényes művész a történelmi igazság szellemében igyek­szik képességeit embertársai javára gyümölcsöztetni ? A világ haladó értelmiségének megítélése szerint a magyar képző­művész igen előnyös helyzetben van, szabadon követheti szíve sza­vát, nyíltan szólhat forradalmi indulatairól, kedvező körülmények között alkalmazhatja működésében a leninizmus tanításait, nem kell a burzsoázia osztályelőítéleteitől féltenie szocialista szándékainak művészi megnyilatkozásait. Ugyanakkor az is igaz, hogy a népen be­lüli ellentmondások se csekélyek, a régi és az új között éles a harc a proletárállam keretei között is, előre lépni akkor se könnyű, ha az ilyen tendencia térhódítása nem ütközik életveszélyes akadályokba, de még segítséget is kaphat. Lenin centenáriuma arra emlékeztet, hogy hazánkban zavartalanul tanulmányozható a leghaladóbb filo­zófia, az igazságos társadalom felépítésének módszere, ki-ki elmerül­het a valóság, a történelem megismerésének a tudományában; nem kell balhiedelmek, téveszmék között manipulálnia, ha a tényekről, a nép érdekeiről nyíltan akar beszélni. Mikor azonban magára marad töprengéseivel, mégis választania kell a felmerülő alternatívák kö­zött. Ám ha választása közben nincs is egyedül, elvtársai vannak szá­mos milliók, nézetei árnyalt kifejtésre várnak. Lenin útmutatásainak mai értelmezése szerint a kultúra, a művé­szet munkásai akkor cselekszenek helyesen, ha minden erejükkel a forradalomért dolgoznak, semmit se tesznek a forradalom ellen. Mi­vel az esztétika a bölcsészettudományok szövevényesebb stúdiumai közé tartozik, alaposan a végére kell járni annak, hogy melyik foga­lom tulajdonképpen mit jelent. A marxizmus klasszikusaiból pontos eligazítás nyerhető arra vonatkozóan, hogy mi a forradalom, mi az ellenforradalom, a revizionizmus, az anarchizmus, mi a dogmatiz­­mus ? Olvasni szerető képzőművész megbízható támpontokat talál, ha meg akarja határozni a műtárgyak eszmei érdemét. Lenin írásai­nak elemzése még a legfrissebb aktualitásokra is kínál helytálló kö­vetkeztetéseket. Jubileuma - mint annyiszor - most is elámít élet­művének gazdagságával, könyveinek búvárait izgalmas elmélke­désre sarkallja például a művészet ismeretelméleti alapjairól, a tudo­mány és a művészet manapság oly sokszor kommentált funkcionális viszonyáról, a művelődés osztálytartalmáról, világunk fejlődéstörvé­nyeinek szellemi vetületéről, a dialektika nélkülözhetetlenségéről stb. A sok átgondolni való végül is egységes világképpé kerekedhet, mely a művész magatartásában, alkotásai jelentésében ölt formát. S ha megszilárdul a pártos hovatartozás tudata, a mesterségbeli szín­vonal szoros összefüggésbe kerül a tömegek anyagi és szellemi fel­szabadításának az ügyével. A kulturális teendők teoretikus feltérképezése soha se veszít idő­szerűségéből. A Szovjetunió művészeti szövetségei legutóbb össze­gyűltek egy tudományos ülésszakra, hogy megvizsgálják a lenini örökség sorsát, továbbélését, alkalmazását az alkotók munkájában, a szaktörténészek ténykedésében. Két emberöltő számos tapasztalata, sokirányú kezdeményezése után is világossá vált, hogy a forradalmi következetesség dolgában a problémák differenciáltabb analízise se enged semmiféle lazítást. Az ideológiai küzdelem hevessége nem enyhül a megvalósult szocializmus birtokában sem. A létrejövő mű­vek ki kell állják a közérdek kielégítésének a próbáját. Hogy ezen a próbán kit miként minősítenek, ki milyen osztályzatot szed össze, arról eltérők is lehetnek a vélemények, ha az alapvető eszmei köve­telményeket illetően kikezdhetetlen az egyetértés. Pogány G. Gábor 3

Next