Borsódy László kerámikusművész (Művésztelepi Galéria, Szentendre, 1973)

Alapvetően új funkcionális — esztétikai kérdéseket vizs­­gál azon a kísérleti területen, amelyen a kerámia már túllép a hagyományos kézműves feladatkörén, haszná­­lati tárgy rendeltetésén, alkalmazott művészet voltán. Alkotásai a képzőművészetre jellemző, önálló gondo­­lati tartalmat kifejező tárgyak. A műfaj határainak tiszteletben tartásával, de néha e határok súrolásá­­val, felhasználja a modern szobrászat és festészet for­­mai tanulságait. Tekintettel van a modern kerámiá­­nak az építészet társművészetévé válására irányuló ambícióira és az egyedi tervezésének az ipari sokszo­­rosítással való összeegyeztetésére. Nyilvánvaló, hogy tevékenységével azokra az új közösségi alapokra épít, amelyek egész kortárs kerámiaművészetünk fejlődésé­­ben éreztetik hatásukat. Borsódy László kerámiaplasztikái erősen absztrahált, letisztult, a geometria által fegyelmezett organikus for­­mák lágy ívű kontúrjaikkal, burjánzó formáikkal távol­­ról a növényi szerves lét alakzataira emlékeztetnek. Feszes szimmetrikus formarendszerük egyeneságon kapcsolódik a népművészethez. Igaz, hogy ez a kap­­csolat nem szembetűnő, mert az elvonatkoztatás igen magas szintjén valósul meg. Borsódy László kerámiái rendkívül komoly kedélyvilá­­gúak (ritka jellemvonása ez kerámiának, s kerámikus­­nak) és monumentális hangvételűek. E két tulajdon­­ság nagyban hozzájárul ahhoz, hogy e kerámiaplasz­­tikák fordulatosan váltakozó pozitív és negatív form­á­­ikkal teret tudnak maguk köré szervezni, akárcsak a szobrok. Fontos, hogy e képesség birtokában legyen

Next