Fóth Ernő festőművész kiállítása (Műcsarnok, Budapest, 1979)

Mintegy félszáz alkotáson keresz­tül, bő évtizednyi munkásságról ad számot Fóth Ernő jelen kiállítása. Ha összességében szemléljük műveit, el­sőként az lehet benyomásunk, hogy nagyon átgondolt, tartalmas és tö­rekvésében a változatosság mellett igen egységes festői világa. A művész ahhoz a generációhoz tartozik, amelyik a pályakezdéskor már kötetlenebb szemléletű hazai képzőművészeti életbe kapcsolódha­tott be, így kibontakozását nem bék­lyózta kötelezően előírt stílusirányzat, s a szabadabb művészi fantázia, az alkotói kísérletezés, az alakítás mó­dozatainak gyakorlati végigpróbálása a rendszeres művészi munka alap­jaivá válhatott. Fóth Ernő már pá­lyája kezdetén — két évtizeddel ez­előtt — élt az említett lehetőségek­kel, de soha nem élt vissza ezekkel. Ugyanis mindig etikai felelősségér­zettel és szigorú önkontrollal alakí­totta útját: nem bocsátkozott felelőt­len és divatos stílusjátékokba, nem rekedt meg képzelete egy esetleg el­ért újszerűség vagy csupán eredeti vizuális élményt jelentő effektus fo­­kozati szintjén. Ehelyett önmaga fej­lődésének, valamint a modern képi alakítás lehetőségeinek tapasztala­­latait vonta le tanulságként, s foko­zatosan kiérlelt szakmai mesterfo­gásokat a képzelőerejét és valóság­élményeit ötvöző tartalmas mondani­való szolgálatába állította. Természetesen Fóth Ernő művészi fejlődésének útja nem volt ilyen gör­dülékeny és gondtalan, mint ami­lyennek az utólagos, visszatekintő elemzés alapján látszik. Generáció­jához tartozó több pályatársához ha­sonlóan, ő előtte is Domanovszky Endrének a 60-as esztendőkben fes­tészete állott tanulságként: annak robbanó festői dinamikája, nagyvo­nalú és elemeiben is mutatkozó mo­numentalitása, mélytüzű koloritja a bátrabb komponáláshoz adhatott pél­dát. A továbbhaladás azonban ha­marosan a relieffel — vagyis a szob­rászat egyik műfajával — határese­tet képező színes és plasztikus táb­lakép irányába fordult, amelyben mindinkább helyet kaptak az elvon­­tabb, s a valóságjegyekre mindössze csak utaló, vagy a teljesen autonóm formák. Tárgynélküliségük ellenére a valószerűség atmoszférájának sugár­zását érezhetjük ezekből a műveiből is, mert a fantázia kötetlen és part­talan szárnyalása helyett a formák szigorú választékossága, szűkített színskálája és logikusan épített, szerkezetes rendje földhözkötöttsé­­get idéz. A hetvenes évek elejétől kezdett kibontakozni teljes érettségében Fóth Ernő festészete. Szinte aszkétikusan vállalta magára felhasznált motívu­mainak szűkítését, hogy a megma­radt elvont formákat mind teljesebb festői képzéssel konnéttá, a valóság részévé tegye, s ugyanakkor válto­zatos összekapcsolásokkal mind tá­­gabb tartalmat és egyértelmű jelen­séget ragadjon meg. A művész mind­ezek folyamán úgy vált realistává, hogy a hagyományos természetel­­vűséget, a látványszintet messze meghaladta. Ehhez a modern kép­zőművészet minden eszköztárát ma is figyelembe veszi: a tárlatszer­kesztés helyett képsíkban gondolko­dik, s motívumainak kitűnően válasz­tott léptékével fokozza műveinek belső feszítőerejét, a választott té­mák monumentalitásának érezteté­sét. A szinte mindig az első síkban ábrázolt tartalom a közvetlen közel­ség hatóerejét teremti meg: része­seivé válunk képi világának, amely szónoki hatások nélkül és egyszerű­ségében is mindig emelkedett szel­lemiségű. Mi is jellemzi ennek a festészet­nek tartalmát? A művész — legyen képeinek tárgya, címe bármi — nem történeteket, cselekményt vagy ese­ményeket ragad ki a való életből, hanem valamely konkrét vagy te­remtett jelenséget idéz meg. A szó szoros értelmében „kiragadja” témá­ját az elképzelhető, de mellékesnek, feleslegesnek ítélt környezetéből, s így a tartalmi lényeg válik művészi hatóerővé. Műveinek szimbolikus vo­natkozásai a kiemeléssel, a hang­súlyok pontos és egyértelmű képzé­sével megnőnek; választott témái­nak egyedi módon értelmezett, de ugyanakkor szinte egy-egy pregnáns típusát teremti meg. Képei hosszúk

Next