Molnár István grafikái (Szegedi Ifjúsági Ház Stúdió Galériája, 1981)
Látszólag apró s jelentéktelen dolgokra figyel oda Molnár István. Kövekre, csigákra, bábú-bohócokra, korszerűtlen mérőeszközökre és a természetre, ami szinte nincs is már eredeti formájában, annyira tönkretettük. Nosztalgiával és iróniával, érzelmesen és humorral okos játékkal és figyelemreméltó technikai kultúrával rajzolja meg munkaigényes lapjait. Grafikái egyszerre szépek és igazak. Belülről érintette meg a szakrális és a profán hagyomány, közeli ismerőse a görögrómai és a keresztény mitológiának. Panteisztikus világlátás jellemzi. Molnár István grafikus ahhoz a korosztályhoz tartozik, amelynek tagjai többé-kevésbé szabadon választhattak a XX. század kínálta stílusirányzatok közül. Kitartó munkával a szakma alapos, igényes megismerését választotta. Az új kor elejének nagy mesterei nyomán elmélyült rajz stúdiumokkal felvértezetten ellenállt a sokféle kísértésnek. Voltak évek, amikor a magyar művészetben relevációként hatottak a megkésett nonfiguratív törekvések, később pedig szentségtörésnek számított, ha valaki visszatért a figurális hagyományokhoz és az európai művészet jelentősebb rajzolóinak formanyelvét elevenítette fel, azokhoz kapcsolódott. Molnár István sorozatai és önálló lapjai a magyar grafika azon vonulatával vannak rokonságban, amely kilábalt a vizuális értékrend válságából és képes újra elhitetni, hogy a mi korunkban is szükség van képzőművészetre, van funkciója a grafikának, amely egyszerre szól a lélekhez és a szemhez. Különös világ a Molnáré. Láttató és fantáziamozgató, érzelem és józan ész vezérelt, szertelen és fegyelmezett, játékos és irritálóan komoly egyszerre. Kreatív alkat, akinek újat teremtő képessége és szintetizáló hajlama is erős. Mesemondó és látnok, aki jól sáfárkodik az erőkkel. Saját világot teremtett, amelyben kalandozni lehet, elveszni és előbukkani, szeretni és haragot tartani, megértőnek lenni és tiltakozni. Emberi lakóhely a Molnár alkotta világ: emberarcú állatokkal, emberbábúkkal, emberhaj-növényzettel, emberformájú tárgyakkal. Vannak rokonai a jelenkori magyar grafikában, de kézjegye mindenki másétól jól elkülöníthető, és ez már önmagában is sokat jelent. S. Nagy Katalin 1. HÓNAPTÁR VI. GEMINI (Borító) rézkarc 21,5x12 cm 2. RÉGI TÖRTÉNET I. rézkarc 11,5x8 cm 3. RÉGI TÖRTÉNET II. rézkarc 11,5x8 cm 4. RÉGI TÖRTÉNET III. rézkarc 11,5x8 cm 5. KIÁLLÍTÁS A SZABADBAN rézkarc 29,4x19,5 cm 6. MESE II. rézkarc 18x22 cm 7. HÓNAPTÁR II. AQUARIUS rézkarc 21,5x12 cm 8. HÓNAPTÁR X. LIBRA rézkarc 21,5x12 cm 4. 6.