Molnár István grafikái (Szegedi Ifjúsági Ház Stúdió Galériája, 1981)

Látszólag apró s jelentéktelen dolgokra fi­gyel oda Molnár István. Kövekre, csigákra, bábú-bohócokra, korszerűtlen mérőeszközök­re és a természetre, ami szinte nincs is már eredeti formájában, annyira tönkretettük. Nosztalgiával és iróniával, érzelmesen és hu­morral okos játékkal és figyelemreméltó technikai kultúrával rajzolja meg munkaigé­nyes lapjait. Grafikái egyszerre szépek és iga­zak. Belülről érintette meg a szakrális és a profán hagyomány, közeli ismerőse a görög­római és a keresztény mitológiának. Panteisz­­tikus világlátás jellemzi. Molnár István grafikus ahhoz a korosztályhoz tartozik, amelynek tagjai többé-kevésbé sza­badon választhattak a XX. század kínálta stí­lusirányzatok közül. Kitartó munkával a szak­ma alapos, igényes megismerését választotta. Az új kor elejének nagy mesterei nyomán el­mélyült rajz stúdiumokkal felvértezetten ellen­állt a sokféle kísértésnek. Voltak évek, amikor a magyar művészetben relevációként hatottak a megkésett nonfiguratív törekvések, később pedig szentségtörésnek számított, ha valaki visszatért a figurális hagyományokhoz és az európai művészet jelentősebb rajzolóinak for­manyelvét elevenítette fel, azokhoz kapcsoló­dott. Molnár István sorozatai és önálló lapjai a magyar grafika azon vonulatával vannak rokonságban, amely kilábalt a vizuális érték­rend válságából és képes újra elhitetni, hogy a mi korunkban is szükség van képzőművészet­re, van funkciója a grafikának, amely egy­szerre szól a lélekhez és a szemhez. Különös világ a Molnáré. Láttató és fantá­ziamozgató, érzelem és józan ész vezérelt, szertelen és fegyelmezett, játékos és irritálóan komoly egyszerre. Kreatív alkat, akinek újat teremtő képessége és szintetizáló hajlama is erős. Mesemondó és látnok, aki jól sáfárkodik az erőkkel. Saját világot teremtett, amelyben kalandozni lehet, elveszni és előbukkani, sze­retni és haragot tartani, megértőnek lenni és tiltakozni. Emberi lakóhely a Molnár alkotta világ: emberarcú állatokkal, emberbábúkkal, emberhaj-növényzettel, emberformájú tár­gyakkal. Vannak rokonai a jelenkori magyar grafikában, de kézjegye mindenki másétól jól elkülöníthető, és ez már önmagában is sokat jelent. S. Nagy Katalin 1. HÓNAPTÁR VI. GEMINI (Borító) rézkarc 21,5x12 cm 2. RÉGI TÖRTÉNET I. rézkarc 11,5x8 cm 3. RÉGI TÖRTÉNET II. rézkarc 11,5x8 cm 4. RÉGI TÖRTÉNET III. rézkarc 11,5x8 cm 5. KIÁLLÍTÁS A SZABADBAN rézkarc 29,4x19,5 cm 6. MESE II. rézkarc 18x22 cm 7. HÓNAPTÁR II. AQUARIUS rézkarc 21,5x12 cm 8. HÓNAPTÁR X. LIBRA rézkarc 21,5x12 cm 4. 6.

Next