Mészáros Dezső szobrászművész (1983)

Mészáros Dezső művészete a kortárs magyar szobrászat különös, egye­dülálló jelensége, teljesítménye : a visegrádi Áprily-völgy kertjében a közel­múlt évtizedeiben szívós munkával, makacs kitartással, a megbízások biz­tonságot sugárzó védőőrizete nélkül, magánerőből és magánvállalkozás­ban jött létre a negyven monumentális alkotást felsorakoztató oeuvre. Ez a maradandóság igényével létrehozott, domináns szándékaiban kö­zösségi közeget feltételező és követelő műegyüttes szuverén alkotói szem­léletet tükröz. Gazdag emocionális hatóerőket összpontosító és kibonta­koztató, jelszerű kifejezéssel megragadott, lényegi gondolatokat közve­títő kompozíciókkal szembesülhetünk Mészáros Dezső alkotásait szemlél­ve. A klasszikus szobrászati tradíciók szellemében született, a klasszikus technikai eszközök alkalmazásával megmunkált monumentális kőszob­rok tömörek, szűkszavúak, dísztelenek — mint a görög szobrászat fényes előzményeiként ismert kykladikus idolok -, legfőbb jellemzőjük a belső, rejtett (pszichikai és fizikai) erők által feszített, teret szervező forma, és a formát alakító körvonal. Megmozdul a tér: az emberi figurára utaló vertikális alakzatok, a kő­hasábok áttörései révén kibontott negatív formációk a súlyosság és a könnyedség, a földhözszegezettség és a lebegés ellentétében, kettősségé­ben játszadoznak. A szobrászat optimális, példaadó modelljei ezek a kő­monumentumok: egymástól elválaszthatatlan, egységbe olvadó közeg­terük és határolóterük. Erényük a körbejárhatóság: nem tárul, nem tárul­hat fel vakfolt, minden nézőpont plasztikai izgalmat indukál. Ennek is köszönhető, hogy még az oly parányivá zsugorított természeti környe­zetben is szerves és elidegeníthetetlen összetevővé alakulnak, otthonra lelnek. A visegrádi — a szentendrei művészettel jelképes és kitapintható kap­csolatokat szövő és tartó — kőfaragó műveiben nincs felszíni — és felszí­nes — zaklatottság, nincsenek szájbarágó utalások, nincs — szobrászaink­ban erősen élő és a szobrászattól idegen — epika. Nyugalmat és ünnepé­lyességet, megharcolt nyugalmat és megküzdött ünnepélyességet, emberi fenséget sugároznak e kőszobrok. Mészáros Dezső szobraival a hetvenes és a nyolcvanas évtizedben a Du­nakanyar történelmi atmoszférát sugárzó településein — Esztergom és Visegrád királyi várában, Dömös falu központjának ligetében — már meg­ismerkedhettünk. Ezen időszaki bemutatók tanulságait felismeréssé ér­lelve a művész az életművét reprezentáló harminc alkotást Szentendre vá­rosának ajánlotta fel. A terv realizálásával köztérre, állandó nyilvánosság elé, közösségi tulajdonba kerülhetnek, kerülnek szobrai. Ha Szentendre befogadja ezt a kollekciót, akkor a XX. század második és harmadik har­madának emel autentikus emlékművet, s újabb, termékeny réteggel gya­rapodik a város élete és művészete. Wehner Tibor

Next