Szabados Árpád kiállítása (Műcsarnok, Budapest, 1986)

Beke László Szabados Árpád kiállítási meghívóján ez áll: „1944-ben Szegeden született, 1968-ban végezte el a Képzőművészeti Főiskolát, az V. kerületi Cukor utcai iskola rajztanára." Ezt a szűkszavú információt kiegészíteném azzal, hogy első fontos bemutatkozása tavaly volt az újpesti Mini-Galériában, egyes grafikai lapjaival pedig mintegy három éve folyóiratokban, napilapokban találkozhattak mindazok, akik észre tudják venni a rengeteg semmitmondó rutinmunka vagy zavaros, modernkedő illusztrációk között is az igazi értékeket. És az is idetartozik még, hogy Szabados Árpád szülei áldozatos segítőkészséggel adták meg fiuknak a legnagyobbat, amit egyáltalán egy család nyújthat művész fiának: a szellemi környezetet. Úgy van rendjén, hogy mindaz, amit most említettem, és mindaz, amit Szabados Árpád most kiállított, egy-két évtized múlva csupán egy kiforrott művész életének egyetlen epizódját jelentse csak - de mégis úgy érzem, hogy már e pillanatban nagy súlya van annak, amit eddig „letett”, és teljesen felesleges lenne „egy tehetséges fiatal próbálkozásait" keresnünk munkáiban. Szabados Árpád művészetének egyik lényegi tulajdonsága, mely különösen pálcikás tollrajzain érvényesül­­, hogy az emberi vagy szerves konkrét formák átjátszanak az elvont térkitöltésbe, nonfigurativitásba­­ egy rajzon belül. A vonalak sűrűsödése és ritkulása tehát plasztikus formákat tapogat körül, de ugyanakkor a „pálcikák”, vonalak, pontok egy hálórendszert is alkotnak, mely már a maga belső törvényeinek engedelmeskedik. Hasonló kettősséget figyelhetünk meg azokon a rézkarcokon vagy tollrajzokon, melyeknek a fő motívumát összerajzolt fejek adják, vagy egy elképzelt tükrözés bonyolult szimmetriája - néhol pedig e két motívumkör összekapcsolódása. Szabados Árpád művészetének lényegéhez tartozik ez a kettősség, vagy még inkább: vizuális többértelműség. Ha megnézzük a korábbi rajzokat - elsősorban a Brueghel-ihlette „Botosokra" gondolok - itt másfajta többértelműségnek lehetünk szemlélői: a mai művész gondolatvilágának egy szegmentuma úgy jelenik meg, hogy közben csorbíthatatlanul meg tudja őrizni a bruegheli világot is. Mert Szabados Árpád valahol mélyen hagyománytisztelő, és ez nem véletlen, mert az egész reneszánszát élő magyar grafikát is fűzi egy szoros szál ahhoz a korhoz, amelyben a műfaj legtisztábban adta magát: a 15-16. századhoz. Ezt a szálat tartja kezében Szabados Árpád is, amikor a részletek gazdagságával gyönyörködteti a nézőt. Vonalait ugyanúgy „végig kell olvasnunk", ahogyan egy Dürer vagy Brueghel-metszeten tennénk - és ezen a tényen mit sem változtat az, hogy ő talán a seurat-i pointillista módszerrel bontotta fel a látványt (színek helyett persze vonalakkal) majd állította össze a formákat. Ez a grafikai reneszánsz a hagyományok felélesztésén túl mást is ad: megpróbálja a részletek epikus élvezetét összekapcsolni azzal az érzéssel, amit egy monumentális mű láttán tapasztalunk. Az apró fragmentumokat mind nagyobb egységbe fogja össze, és elindítja a lapot (mint a Rekviem címűt is) a képpé válás felé. A probléma fordítottja is

Next