Szirtes János kiállítása (Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtár II., Pécs, 1986)

Napjainkban végéhez közelít egy küzdelem. A nyolc­vanas évek fordulóján jelentkező, az új festőiség program­jával fellépő fiatal művészek győzelemmel vívták meg együttes harcukat, s mára mint csoport, teljesítették kül­detésüket. Amennyire szükségszerű volt ugyanis együttes jelentkezésük, oly törvényszerű különválásuk, hisz legfőbb törekvésük az egyéni, sajátos formanyelv, egy új, érzékeny látásmód kialakítása volt, mely minden ízével tagadja a sablonosságot, a reduktivizmust, a modellezhetőséget, a művészet elszemélytelenítését. Úgy tűnik, fellépésükkel, s győzelmükkel végérvényesen lezárult az elmúlt két évtized rendkívül szerteágazó, szinte a végletekig radikális expan­­zionista mozgalmainak kora. Szirtes János 1976 és 1983 között végezte tanulmá­nyait a Képzőművészeti Főiskolán. Az időben tehát, amikor az újkonstruktivisták letisztult, rendet, szabályt mércéül állító formái, elvei Magyarországon is elveszítették prog­resszivitásukat, csakúgy, mint a koncept art műtárgyelle­nes, verbális, „tudományos” magatartása. Rendkívül meg­nőtt az egyén, a szubjektum szerepe, jelentősége. Ezért is figyelemre méltó és értékes az INDIGÓ-ban folyó munka - melynek aktív tagja volt főiskolás korában Szirtes -, hisz Erdély Miklós és Maurer Dóra a csoport legfőbb felada­tának a kreativitás fejlesztését tartotta. Az egyéni érzé­kenység, kifejezőkészség fejlesztésének programjával fel­lépő INDIGO fontos előkészítője, előzménye az évtizedfor­duló szemléleti váltásának. Szirtes munkásságában meghatározó jelentőséggel bír­nak performance-ei, vagy ahogy ő nevezi, műsorai, ugyan­is ezek sok szállal kötődnek egyéb művészi tevékenysé­géhez, kölcsönösen építik, alakítják egymást. E kölcsönha­tás különösen az utóbbi három évben vált meghatározóvá, amikor a műsoroknak szerves részévé lett a zene, a festé­szet, a film. Első performance-eiben rendkívül mozgalmas, dinami­kus, vidám-groteszk előadások keretében a különleges egyén, a sztár-jelenség foglalkoztatta. („Sztár”, „Lady Car­­neval”, 1979, 1980.) 1981 márciusában, egy évnyi ki­hagyás után jelentkezett újra, ám igen súlyos betegségét követően műsorainak jellege teljesen megváltozott. A sa­ját helyzetét felmérni akaró, önmagába forduló alkotó ma­ga lett műsorainak alanya és tárgya is. Önnön megpróbá­­lásával, előadásával keresett alapvető emberi kérdésekre választ. „Leszámoltam a halállal, nem foglalkozom vele” - vallja Szirtes, ám míg idáig eljutott, hatalmas küzdelmet kel­lett megvívnia. Műsoraiban megdöbbentő nyíltsággal tárja elénk a harcot, melyet a betegséggel vívott, s melyet az ezt követő visszatérésért folytatott. A történetek sora egy rendkívül hiteles, a nézők előtt „írt” életrajzzá áll össze. Egy olyan ember útját kísérhetjük nyomon, aki „bejárva a lét­terek körét” az „egész mindenségről ismeretet szerezve” kívül­ felülemelkedik azokon, hogy hiteles áttekintése legyen helyzetéről, hogy ezt követően elkezdhesse nem kevésbé drámai küzdelemmel járó visszatérését. Vissza­térését a küzdelmek színterére, mert az élet színtere ez. Itt játszódik az „Erőss Jánoss” gyönyörű szimbólumokkal teli élet(át)adása, mely talán művészi hitvallás is; az „Avanti” immár erőtől duzzadó, harci-rituális táncot járó performe­­rének győzelme; a születés (kiszabadulás) szertartás ke­retbe ágyazott szertartása („Növény”). Szirtes műsorai megpróbálások, tapasztalatszerzések önmagáról, az em­berről. Szertartások, melyek nemcsak a műsor kellékei­ben, formai elemeiben nyilvánulnak meg - gondolok itt például az „Avanti” meszeszsák-disznóit kardjával legyőző, testére harci színeket festő, maszkos Szirtesére, hanem - mint Szőke Annamária írta - „az alkotó felől közelítve ne­vezhetők szertartásoknak; a saját életében funkcionálnak

Next