Textiltervek '85 (nyomott anyagokhoz) (Budapest Galéria Kiállítóháza, 1986)

Ne beszéljünk textilről. A kiállításon látható minták sok­kal inkább illuzórikus szándékkal készültek, semmint hogy a gyakorlati felhasználás nyűgét magukra vették volna. Épp emiatt hatnak sokoldalúbbnak, nyitottabb­­nak mint társaik, akiket már kint a piacon húznak, vannak. Minta!? A legvarázslatosabb vizuális médiumok egyike. Kit ne bűvölt volna el már gyerekkorában kaleidoszkó­pot rázogatva, színes papírokat hajtogatva, sarkait tépe­­getve teli várakozással, milyen is lesz majd remélve, hogy meglepetést szerezhetünk magunknak és bará­tainknak. Mondhatni játszadozásaink a minták jegyében teltek már a kezdet kezdetén. De mi is a minta? Ki tudná pontosan leírni természetét, netán definiálni, ráadásul röviden!? Mégis mindannyian tudjuk, sejtjük mi­­, mint ahogy azt is, milyen könnyen szerveződik mustrába, vagy épül le részleteire, motívu­mokba. Rapportba szedve kibogozhatatlan szövevénye­ket alkothat. Vászon, törtsávoly, atlasz és egyéb kiszá­molásokban pedig egy-és-ugyanaz más és más jelenség­ként állhat elénk. Ez az egy-és-ugyanaz más sötét alapon és más világoson, vagy kodak-szürkén. Titokzatos, szí­­neváltoztató lény. Kaméleon. És milyen a jó minta? - kérdezhetnénk. Ezt is könnyebb megérezni, mint megérteni, hát még megmagyarázni. Mégis nem árt, ha tudjuk, hogy a jó minta izgató, meg­fejthetetlen, önmagát néztető, alig felfogható, s nem utolsósorban varázslatos. Láthatunk-e a kiállításon varázslatos mintákat? Talán nyomokban igen. A többség a tanult­ ízlés eszköztárával jelentkezik híján a meglepőnek. Persze nem könnyű kor­szakot meghatározó jelekhez jutni, s azok leginkább egy-egy kiemelkedő látnok művésztől maradnak ránk a különféle korokból. Gondoljunk csak William Morris magánvaló szövevényeire, indaözöneire, mennyire meghatározták az egész korszakot, mint ahogy nap­jainkban Keith Haring adja a hangzá­s­t. S a közelmúlt? Mondrian, Pollock, Mark Rothko, Vasarely, Agnes Martin. Nincsenek túl sokan, s furamód nem iparművé­szek. Mintát­ alkotni és mintát­ tervezni két különböző dolog. Ez a mostani kiállítás leginkább tervezett mintákat mutat be. Tisztes, jó ízléssel, zömében friss kedvvel fes­tett papír munkákat, melyek divatkészek. Talán túlzot­tan is ízlésesek. Az ízlésesség pedig nem mindig legjobb kenyere a műnek. Nem olyan alapvető tápanyaga a ki­válóságnak, mint azt az iparművész rendszerint feltéte­lezi. A bemutatott anyag finom és nőies, gesztusaiban visszafogott. A legjobb darabokban egyetlen­ motívum adja a mintaképet, a többi töltetet a gesztus. Az egyetlen­motívum mint minta a legősibb és legenergikusabb le­hetőség. Ez a tulajdonság a kiállításon is megfigyelhető. A kevésszámú erős mű szinte csak egyetlen elemet sej­tet. Ezek sugallják leginkább a különösséget. Különösség?! Nélküle nincs jó minta. A különös ugyanis mintalét­elem. A minta olyan utas, aki szívesebben hor­­datja magát a különösség fogalmán, mint akár festővász­non, papíron, kerámián, egyebeken, vagy textilen. A jó minta mindig csodálatos és ámulatba ejt. Ha téged nem, legalább engem. Gyakran elválasztó, de összeállásra is ösztönöz. Egyszóval jócskán társadalmi töltésű. És végül elmondhatjuk, hogy amikor soron van ural­kodó, de sikere rövid életű, lénye hervadó természetű, talán azért is, mert alját és javát egyaránt felemészti a mindennapi divatigény. Igen. A mintát könnyen emészti el az élet, hogy aztán soha többé ne lehessen az ami volt, mindenkit érintő jelenvalóság. Ha letöröljük róluk a múlt időporát, s újra felszítjuk irántuk érzett szimpá­tiánk, a dolog akkor sem lehet már többé az, ami jelené­ben volt. Megfordíthatatlan viszony ez, s a régihez való kapcsolódásban is sokszor leginkább csak az anyagálom, azaz a mintahordozó léte és érzékisége az, amivel viszo­nyunk alakul. Talán ennek tapasztalásával lehettünk volna gazdagabbak, ha 1976-ban a Magyar Nemzeti Galériában rendezett textil-grafika kiállítás nem kap annyi Vadas-kritikát, s a szakma nem szegi kedvét. Kár, hogy a szűkebb társaság csak most, tíz évvel később nyúlt újra a minta világában fellelhető kalandhoz. Ha nem így történik, s gyakrabban néztük volna meg, mit is akarhattunk, s mit tudhattunk volna, most lenne mit le­porolni, s a múltbelit az itteni maiak mellé odatenni, hogy viszontláthassuk egykori lelkesült mintájú ön­magunkat. ATTALAI GÁBOR

Next