Veress Pál festőművész kiállítása (Enst Múzeum, Budapest, 1986)

Ritka madár a Veress Pál-be­­mutató: kiállításainak jegyzéké­ből látjuk, hogy a két évtizedes intervallumot is csak tízéves ve­tésforgók követték. Mostanra szerencsésen — nem is akárhol — az Ernst Múzeumban rendez­hetett retrospektív jellegű tárla­tot. Éppen Veress újabbkori híveit lephetik meg a kiállítás korai bevezető darabjai, egy brillián­­san tehetséges, fanyaran Fauve-os festőt ismerünk meg, éppen olyan alkatot, amely voltaképpen hiányzik a modern magyar mű­vészet spektrumából. A vízválasztó azonban az 1969-es kiállítási anyaga volt, ez lett a par excellence Veress Pál a Bálványok című, azóta is sza­porodó ciklusával. „Szélsőségesen humánus festő — írta róla a kulcsmondatot Weöres Sándor —, hiszen sohasem a természetből, mindig csak a kultúra emlékeiből merít.” De a festő nem tartja magát a görög művészet — ilyen, vagy olyan — örökösének, előké­pei jobbára a kései kőkorszak óriási vertikális kőoszlopai, a menhírek, máskor a prekolum­­bián totemoszlopok, az idolok, esetleg az óegyházi ikonok vilá­ga meg a trecento ábrázolásai, meg a népi fafaragások vagy ép­penséggel a madárijesztők. Egy­szóval — ahogyan ő maga ne­vezi pontos-pontatlanul — a bál­ványok. Kisbetűvel és nagybetű­vel is érvényesen. Képei, bármennyire absztrahál­­tak is, majdnem kizárólag alako­sak, alakok. Kompozíciói csak­nem mindig hangsúlyozottan ver­tikálisak, máskor pedig mintha geometrikus ábrákra utalnának, de csakis utalnak, mivel a szán­dékos szabálytalanság és a tuda­tos elnagyoltság a jellemzőjük. Sajátos eljárása — alighanem ő maga volt a műfaj, a technika megteremtője — a salakrelief. Ez olyan festészet, amely már átlép­te némileg a plasztika, legalább­is a dombormű határát. Hatásá­ban a sziklák rusztikus felületé­re emlékeztet, méginkább az épü­letek falain színes vakolatréte­gekből vájt sgrafitto technikára. Ahogyan kompozícióiban Veress áthidalta a geometrikus és a lí­rai tartalom ellentétét, ezeken a salakreliefeken kibékítette az in­tenzív színek és a színredukció el­lentmondásait is. A reliefek tud­niillik csak úgy magukban élénk színűek volnának éppen, de ha­tározottan tompítja, redukálja őket az érdes felület fényt nyelő optikai hatása. Mondhatnám, va­lamennyi művének fortélya a statika és az expresszivitás, az örökérvényűség és a mozgalmas­ság furcsa és oly ritka egysége. Veress Pál legkedvesebb módsze­re a sima, szinte vakolt alapból hol markánsabban, hol gyengé­­debben kiemelkedő domborművű figura megfogalmazása. Mereven, „bálványszerűen” merednek ránk ezek a figurák, hiszen bálványok is. Másutt folyóvízben mosott fa­darabok objet trouvé-it applikálja a képsíkra. Festmény ez is, szobor is, vagy valami harmadik. Veress­­nél a technika természetesen egy­bevág a tartalommal. Egyik sok­szorosító grafikai leleménye a deszkanyomat, ez nem más mint lapdúc-fametszet, csak a köz­vetítő, festékfelhordó anyag a nemtelennek vélt puhafa. Egy sajátos, bonyolult, összetett kol­­lázs­technikát is kitalált magá­nak: egyes fanyomatlapjait csak­is azért vonja le, hogy aztán föl­szabdalja őket. Hogy ezekből a darabokból egészen mást, új mű­vet komponáljon. Ilyenkor — pa­radox módon — őnála a „talált tárgy” egy Veress Pál grafika. Olajfestményei megint mást mon­danak, mint az előbbi eljárással készített művei. Olykor a har­­sányságot is kedveli, intenzív sávjait a korai Hundertwasser festészetével találom rokonnak, bár valószínű, hogy Veress nem is ismeri az osztrák művésznek ezt a korszakát. A bálványokkal és a jelekkel ez a festő sohasem a kuriozitást kereste, minden extra eljárása csak újabb fórum számára, hogy saját mondanivalóját, saját véle­ményét elmondja és publikálja. Kevés festészetben ötvöződik ilyen magától értetődő egységgel az ösztönös és a tudatos, mint a Veress Páléban. Frank János

Next