VI. Dunántúli Tárlat (Kaposvár, Somogyi Képtár, 1987)

Úgy tűnik, hogy a Dunántúli Tárlat számontartott eseményévé vált művészeti életünknek. Hazánk művészetének és művészeti eseményeinek összképét évtizedeken keresztül szinte áttekint­hetetlenné torzította az a tény, hogy a képzőművészek és ipar­művészek négyötöde a Fővárosban él és tevékenykedik. A lét­­számarány ma is ez, de a helyzet lassan változóban van. A vál­tozatás szándékát jelezte korábban, hogy a képzőművészek és iparművészek szűkebb szakmai bemutatóiknak a Fővároson kívül kerestek és találtak helyet: grafika és ötvösség - Miskolc, kisplasztika és kerámia - Pécs, festészet - Szeged, textil - Szom­bathely, érem - Sopron, faszobrászat - Nagyatád, egyedi rajz - Salgótarján, akvarell - Eger. Igen ám, de ez még nem volt ön­magában változás: a szakbiennálék katalógusainak névsorait böngészve felfedezhetjük, hogy ezek ’’kihelyezett” kiállítások, a kiállítók négyötöde - az országos aránynak megfelelően - buda­pesti. Alig eltérő az arány az ún. "tájtárlatoknál” (Szegedi és Debreceni Nyári Tárlat, Vásárhelyi Őszi Tárlat, Salgótarjáni Tavaszi Tárlat, az egykori Balatoni Nyári Tárlat, hogy csak a legjelentősebbeket említsem), mert ezeknél a rendezők iránti tisz­telet javítja valamelyest a vidékiek arányát az illető régióban élő művészekből. Félreértés ne essék - nem akarom kortárs hazai művészetün­ket ’’fővárosi” és ’’vidéki” ágra, stílusra vagy irányzatra bontani, de fel kell hívni a figyelmet a vidéken élő alkotók eltérő - ne­hezebb - helyzetére, amely sok összetevőből áll a szállítási prob­lémáktól kezdve a művészeti intézmények budapesti székhelyeiig. A lényeg: a fővároson kívül élő művész jóval nehezebben vívja ki az őt egyébként kvalitásánál fogva megillető helyet az országos művészeti közéletben, mint a fővárosi, és ez a nehézség a ”0” kilométerkőtől való távolsággal egyenes arányban növekszik. Érthető, hogy az egyes területeken élő alkotóművészek igyekez­tek saját fórumokat teremteni maguknak; ezek voltak kezdetben a megyei tárlatok, majd a két-három megyét összefogó regionális kiállítások. Kétségtelen, ezekre is szükség van, de a viszonylag kis területeken élő művészek csekély létszáma nem teszi lehetővé értékelhető, objektív összkép kialakulását. A Dunántúli Tárlat, indulásakor inkább a ’’tájtárlatok” kon­cepciója szerint szerveződött, hiszen az elsőkön nem csak a Dunántúlon állandóan élő, hanem az innen elszármazott, illetve más módon kötődő művészek is részt vettek. A negyedik al­kalomra szilárdult meg az az elképzelés, hogy ez a kiállítás csakis e félországnyi területen élő művészek fóruma legyen, de azoké aztán a lehető teljességgel .A Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége szervezeti fel­építéséből következik, hogy kiállításunk meghívottjai közül ki­maradnak a Budán és Pest megye egykori Budai járásában élő művészek.) Hogy a koncepciót a Dunántúlon élő művészek elfo­gadták, azt száraz statisztikai adatokkal is alátámaszthatjuk: 1981-ben, a IV. Dunántúli Tárlaton 87 kiállító 163 munkáját te­kinthették meg a látogatók. Három évvel később, az V. Tárlat 107 művész 212 alkotását vonultatta fel, a mostani kiállításon 131 résztvevő 256 tárggyal szerepel. A számok - az emelkedő szám­sorok sem - önmagukban még semmit nem bizonyítanak. Az említett két kiállítás katalógusát - és emlékezetünkben a kiállított műveket - összehasonlítva a jelenlegivel, két tendenciát figyelhetünk meg: 1984-ben a növekedést elsősorban a fiatalok, a stúdió-korosztály nagyszámú jelentkezése biztosította; részvéte­lükkel hangsúlyosabb teret kaptak egyes új tendenciák, az új szenzibilitás, az új expresszivitás, a mágikus naturalizmus. Ugyan­csak erősítette az V. Tárlat színvonalát az iparművészek az előző­höz képest jóval számosabb jelenléte: használati és dekoratív munkákat egyaránt küldtek textilben, kerámiában, üvegben, fémben Mostani kiállításunk részben másként alakult. A fiatal kor­osztály az előzőnél is magasabb arányban és figyelemreméltó munkákkal szerepel. Igaz, jónéhányat nem találunk itt most az V. Tárlat sikeres fiatal résztvevői közül, de sok új fiatal művész nevére bukkanhat a látogató. (Ennek részbeni oka lehet a lakó­helyi mobilitás is, de egyes esetekben művészi megtorpanás vagy másirányú orientáció.) Sajnálatos, hogy a VI. Tárlat iparművészeti anyaga korántsem olyan gazdag, mint az 1984. évi volt. Ennek egyik oka az esedékes Kerámia Biennáléval való egyidejűség lehet, de talán más, von­zóbbnak tűnő bemutatkozási lehetőség is visszatarthatta a terü­letünkön élő iparművészeket. A következő tárlat szervezőinek e műfajokra majd fokozottabb gondossággal kell figyelniük... Jelen kiállításunk legfontosabb gazdagodása, s a Dunántúli Tárlatok jelentőségének, művészi hitelének erősítése az a tény, hogy a kiállításra beküldött úgyszólván valamennyi, a dunántúlon élő és alkotó idős, tisztelt mester. Az idős, tisztelt mester fogalmát nem az életévek vagy a díjak számával, hanem a már meglévő életmű jelentőségével mérem most , ha gondolatban végig­nézünk e félországnyi terület művészein, a kiállítások falain, a képtárak raktárain, akkor - egész kevés kivétellel - itt találjuk e kiállításon a Dunántúl valamennyi ”nagy öregje” alkotását. Itt egy emlékező pillanatra idézzük fel azokat az életműveket, amelyek az előző Tárlat óta végleg lezárultak, de alkotójuk mun­káit akkor még láthattuk a kiállítóteremben: Áron Nagy Lajos, Gácsi Mihály, Kerti Károly, Raksányi Lajos. A fiatalokról és idősekről szólva a derékhadról sem szabad megfeledkezni (más-más a derékhad persze korban és kvalitás­ban), hiszen ők alkotják a kiállítás gerincét, a kor-derékhad van kitéve - és ezúttal a szokásosnál erőteljesebben - az ifjak és idő­sek nyomásának, a kvalitás-derékhad húzza a ballasztot, tolja az élbolyt és tűri a kritikát.. Úgy vélem, hogy a VI. Dunántúli Tárlat ma messzemenően jobb átfogó képet ad arról mi történik ma Magyarországon a művészetben, mint akár egy protokolláris országos kiállítás, akár mint a különböző kollektív kiállítások összessége. Itt nincsenek zug-provinciális csoportérdekek, humanitárius ’’helyi szempont” sem érvényesül nem favorizálják’’befelé” az "export-művészetet"; hála a Dunántúl művészei növekvő kiállítási szándékának, jelen­lété­nek, e tárlaton azt látja a közönség, ami a valós helyzet. Ez van. VI. Dunántúli Tárlat, Kaposvár, 1987.

Next