Madarászné Kathy Margit, textilművész (Budapest, 1987)

Madarászné KATHY MARGIT textilművész .....Ruhatervezői tevékenységében nem a napig múló divatot követi. A folyton változó helyett éppen az állandóbbat, a történelmi múltból leülepedett értékeket kereste és találta meg. Ösztöne és tehetsége vissza­vezette az archaikus forrásokig...Ruhái nem hivalkodóak, ugyanakkor valami ünnepélyes alkalomhoz, s főként az emberi méltósághoz és egyéniséghez illő karaktert hordoznak..."(Bánszky Pál művészet­­történész. Művészet, 1987. aug.) .....a kontpozíciós magabiztosság emeli a művészet rangjára az egyes darabokat ...selyembe, bársonyba, laza szövetekbe, varrottasok és hímzések által még jobban feldúsított textúrákba lehet órákig elmélyedten gondolkodni Kathy Margit által újra feltámasztott méltóság teli művészet jelentőségén és mai idő­szerűségén. A mi időnk olyan nagyasszonya ő, akinek hónapokig évekig tartó közmunkássága, indítékai, és hitelessége hozzásegíthet ahhoz, hogy ezt a magatartást tekinthessük követhetőnek, amitől jobbnak, tisztábbnak, netán értékesnek érezhetjük magunkat, mert ő is tiszta forrásból merít../.(Dvorszky Hedvig művészettörténész, megnyitóbeszéd, elhangzott 2000. okt. 6-án a Medgyessy Ferenc Emlékmúzeumban.) „...a nemesi udvarházak, az erdélyi kastélyok nagyasszonyainak áldoz képzeletében...alkotóművészeiben a képzelet éppen annyira benne van, mint a génekben megőrzött hagyományok...” (Bényei József költő, megnyitóbeszéd, elhangzott 1999. febr. 22-én a Hatvani Galériában.) ..Különböző minőségű ritmikus felületek kerülnek egymás mellé, a finom árnyalat és tónusbeli eltérések, az egy­nemű, tompa és rusztikus felületek pedig szinte észre­vétlenül hoznak létre egy, az ezt a világrendet is visszaadni, közvetíteni és erősíteni tudó játékot. „Emberségünk, hitünk, ősi rendünk súlya ring a bársonyban, selyemben s hímzett pántok alatt ... erőt merítenek a múltból, hogy erőt adhassanak a jelenhez, a jövőhöz imádságos szövetségeseként az Égnek." (Vitéz Ferenc költő, 1997. szept. 9. Hajdú- Bihari Napló) Az Életfa Bethlen Kata emlékére, az Őseinket felhozád, és a magyarság 1000 éves keresztény életének dicsérete című faliképek címeikkel is jól jelzik a művész tiszta szándékát: ő ezekkel a művekkel tiszteleg az európai kereszténység és a magyarság 2000. évi jubileuma előtt, amelyekben képi ábrázolásként is belehímeztetett az egykori nagyasszonyok hitre alapozott, felelősségteljes embersége, Kölcsey Ferenc Himnuszának mélységes erkölcsisége és az a történelmi távlat, amely múlttól jövőig láttat.

Next