Szabó Zoltán festőművész kiállítása (Ernst Múzeum, Budapest, 1987)

I­deáljait eszmélése óta őrzi, mint ahogy monumentalitása is mű­vészi bontakozásának kezdetei­től való. Első ecsetvonásakor a rene­szánszban, Michelangeloban vélte felfedezni Istenét, s hite kikezdhe­tetlen ugyanúgy, mint ahogy hazai vonatkozásban zászlóján változatla­nul Munkácsy neve áll. Függetlenül a kritikai hullámoktól, divatok vál­tozásától. Szabó Zoltán elutasításai és befogadásai mélyebbek annál, minthogy néhány évtized alatt meg­változtathatta volna azokat. Művé­szete alakult bár, de csak saját fejlő­désének önmagát tagadó és önmagá­ra épülő törvényei szerint. Már első jelentkezésekor szinte a mostanihoz hasonló érettségi fokot mutatott, művészete alakulását technikai pró­bálkozások, illetve az életben, köz­életi helyzetében, közérzetében be­következett változások formálták. Alapvetően figuratív kifejezési szán­dékát csak ritkán bontotta meg egy­­egy expresszív színekre épülő for­majáték. Ez irányú kísérleteivel csak tehetségét próbálta, igazában min­dig is csak a figurákkal kifejezhető drámai tematika érdekelte. A leg­erősebb érzelmek: szeretet, szenve­dés, gyűlölet. Kifejezésükhöz nem véletlenül kölcsönzi a jól ismert bib­liai sémákat, fest számos Madonnát a szeretet megidézésére, Golgotát a gyász, az emberi szenvedés adaptá­ciójára. Egy-egy figurája az évek so­rán önmagát érlelve újabb és újabb megfogalmazásokig szinte az asszo­ciációk összegzésévé, a kapcsolódó fogalmak szimbólumává vált, így az Anya és gyermeke, a Kubikos, a sokszor saját vonásait viselő Kor­pusz. Egyébként is jellemző Szabó Zoltán alkotói sajátosságaira az egyes témákhoz való időszakonkénti visszatérés, így jelenik meg több­ször is vevre-jében a Deportálás, vagy a szenvedélyek összecsapásá­nak hasonlóan éles szituációja, a Forradalom. De rendre kísérik munkásságát a különböző techniká­val és kellékekkel készített Önarckép variációi is. A­z utóbbi években egyre több nagyméretű aktot találunk művei között. Főként szénnel, de olajjal, pasztelkrétával örökített női testek sorát. Karcsú, fiatal leányok­tól túlcsorduló, érett asszonyokig. Ülve, fekve, kalapban pózolva, álomba henteredve, avagy köznapi természetességgel elernyedve. Ar­cuk mozdulataikhoz hasonlóan me­zítelenül tükrözik sorsuk pillanatait. Nem mindig szépek, de valóságo­sak. Mintha a sokféle útkeresés, a klasszikus művészeti normák hatá­rain túllépő kísérletek, megmérhe­tetlen értékek és értékelhetetlen mi­nőségek után újra a testek plaszti­kus tektonikájában, a formák rajzi hitelességében találná meg az alko­tás örömét. A legegyszerűbb eszkö­zökkel közelíti a legtermészetesebb formát, a női test vizuálisan átélhető hangulatait. S­zabó Zoltán kiállítása az elmúlt hét esztendő összegzése. Te­matikus képei keményebbek, formá­ik, szerkezetük zártabb. Még az Anya gyermekkel kompozíciók is. A művész líraiságát ez esetben az aktok formálásában teljesíti ki. Mo­­nokróm olajképeit az utóbbi néhány évben erős, teli vörösek, kékek, sár­gák tüzesítik, tájait, csendéleteit érezhetően egy belső lobogás fűti. A művész az angyalföldi Tripolisz­­ban született, onnan indult művészi pályára, s hosszú évekig ez a környe­zet táplálta alkotó szellemét. Az ur­banizáció áldozatul vette gyerekkora színhelyeit, az emlékek nyomában új városrész nőtt. Szabó Zoltán azonban nem tudott másutt gyöke­ret ereszteni, minduntalan visszakí­vánkozott. Most újra Angyalföldön él, egy kis darabján a múltnak, fák, virágok között. Újabb festményein a színek friss öröme a hazatérést jel­zi, a céljához közeli ember békéjét. Egri Mária

Next