Károlyi Ernő festőművész gyűjteményes kiállítása (Ernst Múzeum, Budapest, 1988)

majd később Delaunay művészeté­nek tanulsága a hatvanas évek ele­jén. Károlyi festészetét ekkor még alapvetően a figurális indíttatás jel­lemezte. A legtöbbször két és több­alakos kompozíciókban szereplői visszahúzódtak a képsíkba, geomet­­rizált részletekkel indultak el az absztrahálódás irányába, miközben dekoratív jellegük ötletes faktúrake­­zeléssel vagy színválasztással foko­zódott. A művész mégsem lépett az ornamentális képi alakítás útjára, ugyanis alapvetően lírikus pszichi­kai alkata, a kompozíciós szerkeze­tet mindig tisztelő, képi rendet igénylő szigora más stílusperspek­­tívák irányában nyitotta alkotói kép­zeletét. Képi jeleinek változatos ala­kításához — melynek eredménye­ként hol a geometrikus, hol a szaba­dabban alakított amorf-, vagy orga­nikus jellegű formák viszik a fősze­repet — talán Baumeister ötletes­sége is bátorítólag adhatott inspirá­ciót. A jelenkori eredmény — amely remekléseiben kulminál — azonban Károlyi Ernő sajátja. Az absztrakt expresszionizmus nagy nemzetközi áramlatába ágyazódik jelenkori mű­vészete, de döntően szonorikus, lí­rai non-figurativiással. Ebben Ma­­nessier — néhol Bazaine — távoli magyar rokona. Művészi munkásságának talán egyik döntő és eredeti vonása az el­múlt közeli években és napjaink­ban, hogy komponálási módjával mindig figyelemre méltó és szokat­lanul egyedi formaösszefüggéseket alakít ki. Ezek leleményessége ré­vén igen széles jelentéstartalmú a festészete. Sokszor lapidáris, egy­szerű és szűkszavú a fogalmazása. Ha indulatai csapongóbbak, egy­másra torlódó képi jegyek, színele­­mek hozzák mozgásba a képsíkot. Bármilyen fokozati szinten jelenje­nek is meg ezen művei, egyetlen kö­zös művészi indíttatás rokonítja a mutatkozó sokrétűséget: a kifejező­­erő fokozásának igénye. Ha alkal­maz is művészelődök által fellelt ef­fektusokat, azokat mindig a saját egyéni arculatára és vérmérsékleté­nek megfelelően alakítja tovább. Új­járendez, meglepő összefüggéseket teremt, sokszor teljesen egyéni hangvételt intőnél. Ebben is értékel­hető esztétikai, minőségbeni telje­sítménye. A művész kollázsainak válogatott — s csak ízelítőül szánt — bemuta­tása kettős funkciójukat tárhatja fel a számunkra. Ezek a kisméretű s a grafikákra emlékeztető lapok külö­nálló és külön értékelhető világot tárnak elénk. De egyúttal tapasztal­hatjuk azt is, hogy milyen hatásfok­kal töltik be inspiráló és előképi szerepüket a legtöbbször olajtem­perával festett táblaképek kompozí­cióit indító fogalmazásánál. Különleges sokrétűség, a művé­szi fantázia nyitottsága, az alkotói érdeklődés soha nem lankadó ele­vensége, az élmények befogadásá­nak és vizuális továbbalakításának hol ösztönös-játékos, hol tudatosan szűkszavú és befelé forduló jellege az a döntő meghatározó művészi ér­ték, amelyben részesülhetünk az itt kiállított művek láttán. Károlyi Ernő figyelemre méltó fej­lődési utat tett meg munkásságá­nak eddigi három és fél évtizede alatt. Önmagával szemben is min­denkor igényes művészi habitusa, elért eredményei, kérlelhetetlenül továbbkutató alkotó ösztöne arany­­fedezete lehet a jövőben egyre ma­gasabb esztétikai szintű pályaívé­nek. Aszalós Endre » « Those who only know the landsca­pes painted by Ernő Károlyi might be quite astonished to see this ret­rospective exhibition of his two de­cades’ activities, which shows the fruits of radically different and sometimes even opposed ambitions of his. Is it the same artist to speak FEHÉR KÖPENYEK, 1974

Next