Schéner Mihály Kossuth-díjas festőművész kiállítása (Budapest, 1988)

Tisztelettel meghívjuk Önt és barátait Schéner Mihály Kossuth-díjas festőművész kiállításának megnyitójára 1998. november 25-én, szerdán 17 órára. Közreműködik: Jancsó Adrienne Kossuth-díjas előadóművész és Faragó Laura énekművész Budapest, II. Keleti Károly u. 22. A kortárs magyar képzőművészet tüneményes tehetségű mestere Schéner Mihály. A képzőművészet minden ágazatában maradandót alkotott. Rajzai, festményei, szobrai úgy jelentenek tudósítást egy korról, hogy egyben tökéletes képet rajzolnak az alkotó szemé­lyiségéről, emberségéről. A szokatlannak tűnő jelző, amelyet tehetségéről mondtunk - tü­neményes - tulajdonképpen nemcsak az életmű, hanem a személyiség előtti tisztelgést is jelenti. Schéner Mihály ugyanis úgy tud a választott hivatásában értéket teremteni, hogy egy percre sem veszíti el a gyermeki lét szelleméből fakadó tisztaságát, a világ apró cso­dáiból eredő örömet, s mindezt képes kozmikus összefüggésben felmutatni. Sokoldalú tu­dására és tehetségére mi sem jellemző jobban, mint az, hogy hatalmas kulturális ismeret­­anyagot birtokol és állandóan gazdagítja ezt a tudást. Képes szinte iskolás következetes­séggel rajzolni, tanulmányokat készíteni, s az elkészült grafikai lapok, a tanulmányok rendszerbe rakása után derül ki, hogy ez egy, a mestert érdeklő téma szellemi és ábrázo­lásbeli feldolgozása is. Az ördögről, a kézről, a Szent Istvánról szóló laponként tanul­mánynak tekinthető rajzok egy „nagy Egész” építőkövei, és az „Egésszel” kapcsolatos mű­vészi és emberi vélemény formálás filozófiailag végiggondolt és megalapozott. Természetesen Schéner Mihálynak is megvannak a rá jellemző ikonográfiai fordulatai, és megvan a saját stílusa. A pásztorok, a huszárok, a Dorottya történet, a maszk, a karne­vál, a cipő, a virágok, a Három királyok — és sorolhatnánk még­­ jellegzetesen Schéner­ témák és ikonográfiailag leírható jelképrendszerek. A pásztorokban a konstruktív építkezés mellett a folklór hagyományok, a huszárok dekorativitásában az annyira emberi vásári komédiának a velencei maszkokig elvezető vo­nulata alapozódik. A cipők? Azok emberek és a festőnek az emberekről alkotott vélemé­nye, a virágok a szeretetről szóló himnikus megnyilatkozása. A Három királyok a teremtés mítoszához kapcsolódó alkotói megmérettetés. Mindez természetesen úgy, hogy a briliáns képzőművészeti tudás a választott műfajok szerinti törvényeket betartja és a megjelenített látvány a szemnek is örömet okoz. Egyértelműen az sugárzik az életműből, hogy Schéner Mihálynak sikerült az, ami a legnagyobbaknak: művészetében a lélek gyönyörűsége és a szellem igényessége összhangra talált. Megtiszteltetés, hogy a „Társalgó” Értelmiségi Klub Egyesület Galéria ezzel a kiállí­tással köszöntheti a 75 éves Schéner Mihályt, és tisztelgünk művészete és embersége előtt. Tesszük ezt annál is nagyobb örömmel, mert a II. kerületben élő művész alapítótagunk­ként segített megfogalmazni programunkat és mert barátunk. Bereczky Lóránd

Next