Moholy-Nagy ösztöndíj (Budapest, 1989)

egyik fontos, s egyben a Moholy-Nagy László öszöntdíj továbbfejlesztésének egyik lehetséges irányát is kijelölő tanulsága, hogy az arra valóban érdemes ter­vek ipari megvalósításához is mind nagyobb szükség lesz a szervezett segítség­re. • A pályázati kiírásból idővel elmaradt az ajánlott témák, preferált tervezési területek fölsorolása, hogy szabadabb teret adjon a jelentkezők önálló kezdeményezéseinek. A Moholy-Nagy László ösztöndíjasok ugyanis maguk is sok figyelemreméltó problémát vetnek föl pályázataikban. A bíráló bizottság ezért az átalakuló magyar gazdaság még sok irányban nyitott viszonyainak megfelelően, elvárások és előítéletek nélkül, a témajavaslat belső értékei és a pályázó szak­mai felkészültsége szerint bírálja el a megajánlott ösztöndíj-programokat. • Az ösztöndíjasok minden évben kötelesek szóban, írásban és kiállítás formájában beszámolni a tevékenységükről, amely minden alkalommal újabb megmérettetést jelent. Az adott időszak munkájáról írt beszámolókat a választott szakterület legkiválóbb képviselői közül fölkért opponensek értékelik. A bizottság ennek alapján hagyja jóvá a teljesítést, s dönt a támogatás további folyósításáról. • Tíz év - tíz be­számoló kiállítás. A Moholy- Nagy László ösztöndíjasok mun­káit az első két évben a Magyar Iparművészeti Főiskola Vizuális Központjának Tölgyfa Galériájá­ban, utána a minőségi design­termékek forgalmazásával fog­lalkozó VÁM Design Galériában mutatták be. 1996-tól pedig a magyar iparművészet legrango­sabb, a nagyközönség által is szívesen látogatott, tekintélyes és népszerű intézménye, az Iparművészeti Múzeum ad he­lyet a nyilvános szerepléshez. • Tíz év alatt a Moholy-Nagy László ösztöndíj fiatal forma­­tervezők és iparművészek sokaságát indította útjára. A pályázatra benyújtott tervezői elgondolásokból számos sike­res, a piacon is jól érvényesülő termék született. Közülük nem egy a Nivódíjas Ipari Forma kitüntető címet is elnyerte. A kutatási programok eredményeként olyan oktatási segédletek és tankönyvek jöttek létre, amelyeknek anyaga mára szervesen beépült a sza­kképzés mindennapos gyakorlatába. Környezeti problémák újszerű meg­közelítése, továbbfejlesztésre érdemes megoldási javaslatok sora, a műsza­ki fejlesztés és a formaproblémák komplex kezelésének ígéretes kísérletei jelzik nemcsak a pályázat értékét, hanem annak széleskörű további lehetőségeit is. Tervezők sokasága számol be arról, mennyit is jelent szá­mukra a szakmai feladatokhoz kapcsolódó továbbképzés során szerzett nyelvvizsga vagy számítógépes ismeret, mekkora biztonságot megélhetésük­ben a havi anyagi támogatás, milyen fontos elméleti alapokat a munka részeként végzett kutatás, mennyire gazdag szakmai hátteret az ösztöndíjas évek alatt kialakult kapcsolatok. • Tíz év alatt a Moholy-Nagy László ösztöndíj a magyar design egyik legprogresszívebb, nélkülözhetetlen intézményévé vált. Beszámoló és az új ösztöndíjak átadása az Iparművészeti Múzeumban, 1997 Report, exhibition and the announcement of new schol­arship holders in the Museum of Applied Arts, 1997 mai character of shop fronts in Budapest, researching the house-boats and boat­houses of water lifestyle related to the Danube. • At the same time, in the be­ginning, there were less then expected individual programmes which would have “brought with themselves" the industrial background necessary for trans­forming the design created within the framework of the scholarship into a mass product. According to the original concept, those artists would have enjoyed an advantage at the evaluation of the competitions works who - being an employee or a free-lance designer, attached to an industrial plant and enjoying the sup­port of the factory in their professional development - could have managed their work created under the scholarship until mass production. However, the economic changes accompanying the change of regime made this possible only occa­sionally. It is an important lesson of the first decade, also indicating a possible direction of the development of the Moholy-Nagy László Scholarship, that or­ganised assistance is more and more needed to the industrial realisation of de­ferred design themes was left out in order to give place to the individual initia­ signs which are worth it. • After a time the list of recommended topics and pre­ tives of the competitors since the holders of the Moholy-Nagy László scholarship themselves also raised a lot of important issues in their competition works. There­fore, in accordance with the conditions of the transforming Hungarian econo­my open to a lot of new directions, the evaluating committee - without expec­tations and prejudice - grants scholarships according to the professional pre­paredness of the competitor and the inner values of the proposed theme. • Scholarship holders are obliged to give a yearly report of their activities in words, in writing and in the form of an exhibition what is also an occasion for comparison. The reports are evaluated by opponents chosen from among the most prominent representatives of the elected field. On the basis thereof, the committee approves the performances and makes a decision in respect of the further payment of the scholarship. • Ten years - ten report exhibitions. The works of the Moholy-Nagy László scholarship holders were exhibited in the first two years in the “Tölgyfa " Gallery, the Visual Centre of the Hungarian Universi­ty of Applied Arts, then in the VAIW Design Gallery dealing with the distribution of high quality design products. Since 1996, the highest ranking, imposing and most popular institution of Hungarian applied arts, which is also frequently vis­ited by the general public, the Museum of Applied Arts gives place to open per­formances. • During its ten years, the Moholy-Nagy László Scholarship launched a lot of young indusnál designers and applied artists on their career. Numerous successful, well marketable products have been born on the basis of the designs submitted by the competitions. Several of them have won the prominent Hun­garian prize and title known as “Prize for Excellent Design". As a result of the research programmes, such teaching aids and textbooks have been made the material of which is already an organic part of the day-to-day practice of pro­fessional training. The new approach to environmental problems, the series of new solutions worth of further development, the promising experiments of the complex treatment of technical development and form problems not only indicate the competition's value, but also it’s wide scope of further possibili­ties. A number of designers have given account how much it means for them to pass a language examination or to acquire computer literacy in the course of further training related to professional tasks, what a safety the monthly fi­nancial support provides to their living, and how important theoretical basis is given by the research carried on as a part of the work, how rich professional background is provided by the relationships established during the years of the scholarship. • In the past ten years, the Moholy-Nagy László Scholarship became one of the most progressive and indispensable institutions of Hungarian design.

Next