Eisenmayer Tibor (Vigadó Galéria, Budapest, 1992)

TÖREDÉKEK EGY VÁROSBÓL II. RÉSZLETEK EISENMAYER TIBOR FESTŐMŰVÉSZ FOTÓSOROZATÁBÓL Eisenmayer Tibor az 1960-as évek végén erőteljes, figuratív festményekkel jelentkezett, majd kezdett a kép széttöredezni (színes litográfiák), és az elmúlt két évtized során az alkotó egyre ritkábban lépett nyilvánosság elé. A külvilágtól majd­nem teljesen elzárkózva dolgozik - időközben felépített egy hatalmas képi világot, mely most már megállíthatatlanul höm­pölyög tovább - és három-négy évenként az építmény egyes rétegeibe bepillantani enged másokat is. „Képi világ", „hömpölygés", „építkezés" - nem képzavar, hogy ezek a fogalmak egymás mellé kerültek. Eisenmayer elindított egy folyamatot, melynek modellje egy-egy meglévő mű újrafelhasználása, majd a keletkezett új mű újrafelhaszná­lása és így tovább; ez a folyamat egy mű­ folyam, áradat, burjánzás, osztódással szaporodás, melynek során a születő új művek szorosan összefüggenek a korábbiakkal, de az ere­detük egyre jobban elhomályosul, és ami a legmeglepőbb: két mű között nem lehet többé minőségi különbséget tenni, mert mindegyik „jó", mindegyik ugyanannak az alkotó elvnek a feltételeit teljesíti. Másfelől, ennek a folyamatnak az irányítása valóban építkezés. Nemcsak képletesen­­ a korábbi művek rétegeire épülnek rá az újak­­, hanem urbanisztikai értelem­ben is: Eisenmayer városnak nevezi a képein megjelenő struktú­rákat. Más kérdés, hogy ezek olykor „Töredékek egy városból", máskor éppen pusztulófélben vannak, majd megint élet költözik belépjük, vagy amint Andrási Gábor írta három évvel ezelőtt, „fényképtorzók egy rekonstruál­hatatlan Nekropoliszról". Az organikusan növekvő, vagy éppen romantikusan pusz­tuló város gondolata számos képzőművészt megihletett az utóbbi néhány száz év alatt, a rom metaforája legutóbb a posztmodern gondolkodók egyik kedvelt témájává vált. Eisen­mayer városa azonban nem kapcsolható közvetlenül egyik típushoz sem. Az ő közelebbi rokonai absztrakt festők és informel művészek, olyanok, mint Jean-Paul Riopelle, akinek a képei légifelvételekre hasonlítanak, Kemény Zoltán a fém­­domborműveivel, vagy Ország Lili, aki írásjeleivel és faktúrá­ival a távoli múlt nyomait keltette életre. De van valami, ami tőlük is elhatárolja Eisenmayert: a fotó használata. Munkái e tekintetben legfeljebb Kondor Béla fényképeihez hasonlítha­tók, azokhoz is elsősorban a módszer (a nagyítógép haszná­lata), nem pedig a motívumvilág vonatkozásában. Eisenmayer képeinek áradata akkor terelődött más meder­be, amikor először jutott eszébe, hogy a saját műveiről készült fotóreprodukciót visszacsatolja az alkotás folyama­tába. Ez 1986 körül történhetett. Lefényképezett egy-egy korai litográfiát, vagy belőle kiemelt motívumot és ezt vagy so­kszor egymás mellé (egymásra) nagyította, vagy egymás mellé ra­gasztva újra lefényképezte. Minél többször ismételte meg ezt a folyamatot - az egyes elemeket állandóan módosítva -, annál több új eszköz birtokába jutott. A nagyítógép alatt hol kicsinyített, hol nagyított, a textúrává sűrűsödő képfelületből újabb kivágásokat készített, a képet hol negatívba, hol pozi­tívba fordította, hol a pozitívot a negatívra illesztetve, kissé elcsúsztatta, hogy szolarizált, domborúszerű hatást érjen el. A kiindulásul szolgáló kép sokáig megőrizte téglalap vagy négy­zet formátumát - néhol még most is felismerhető, esetleg négyzetcentinél is kisebb méretben - következésképpen a sokszorosítás szabadon alakuló raszterrendszereket („alapraj­zokat") eredményezett. Eisenmayernak vannak olyan nagymé­retű (fény)képei is, amelyeken sokszáz ilyen cella vagy rekesz figyelhető meg egymásra torlódva, ezek azonban maguk is összegzései korábbi „alaprajzoknak", így végül az is elképzel­hető, hogy mákszemnyire zsugorodott raszterpontok egykor többszázszor vagy­­ ezerszer nagyobb felületű képek marad­ványait tartalmazzák.

Next