B. Laborcz Flóra szobrász (1996)

B. LABORCZ FLÓRA SZOBRÁSZI LÁTOMÁSAI Első mestere édesapja, Laborcz Ferenc szobrászművész volt, aki a magyar plasztika egyik új klasszikusa. Tanácsait tehetségé­hez tudta csatolni, melyet a továbbiakban Konyorcsik János és az Iparművészeti Főiskolán, - ahol ötvös diplomát kapott, - Illés Gyula pallérozott. Mindez munkásságában a készülődést jelen­tette, a továbbiakban már öntörvényei uralkodtak. Nagy fölismerése 1985-ben érte,­­ buddhai megvilágosodás, amikor az autópályán suhanva megpillantott egy különös tömegű, alakú, felhőcsoportot. Életre szóló, szobrokat eredményező élménye lett. Azóta szinte csak esőt, szivárványt, felhőt mintáz,­­ csupa antiszobrot, melyet plasztikai igazsággá fokoz műveiben. Számtalan egyéni és közös kiállításon vett részt többek között Budapesten, Sopronban, Lyonban, Békéscsabán, Debrecenben, Nyíregyházán, Pécsett, Duisburgban, Mexikóban, Münchenben, Erlangenben. Díjat nyert Jablonecben, a Nemzetközi Ékszerkiállításon 1983-ban, Ravennában 1992-ben a Dante Biennálén, Budapesten fődíjat kapott az Országos Diszkút pályázaton 1993- ban,­­ köztéri munkáit a fővárosban, Pécsett, Gyulán, Tisza­csermelyen és Debrecenben avatták fel. Munkái megtalálhatók Siklóson, Kecskeméten, a győri Xantus János,­­ a soproni Városi Múzeumban, Castellanzában, Milánóban és Zürichben. Ő az első szobrász Bernini után, akinek van plasztikai mondanivalója a felhőkről. Petőfi azt vallotta,­­ ha festő lenne, csak felhőket festene. Ő és Shelley, Baudlaire, Debussy és Ady B. Laborcz Flóra nagy elődeiként látványt, történést és emberi sorsot ragadott meg a fellegekben. Ezt a légköri szárnyalást láttamozza számtalan változatban­­ Laborcz Flóra is. Gizella királynét felhők tartják fönn diadalíve alatt,­­ a felhők légiessége itt a tovatűnő időt jelenti, mely már-már időtlenség. A felhők csoportosulását is láttatja a szivárvány látóhatárt körülfogó ívével, mely a végtelen időtér állandó valósága. Több szimbólumnál. B. Laborcz Flóra számára a felhő jel, jelrendszer, folyamatos változás, a közepes értékű vidék általa fölmagasztosul. Jelentőssé válik az, ami jelentéktelen. A rézhuzalok, a bronz és a gondolat közegében. Formajátékai erkölcsöt és eszmét tartalmaznak. A "Táj esőben" a maga átlós pászmáival hidkét fonja át a földet és a felhőtestü eget, mely halmazállapot és a lét önvalója. Jelenség: Az emberarcú "Tájportré" az erem méretében válik monumentálissá a fellegek intenzitásával, melyek behálózzák a tájméretű emberi arcot. A "Vihar” is felhőtestekkel válik szoborrá,­­ elmélkedése "Trianon"-ról úgy testesül, hogy a történeti és a csonkult magyarország kettős talapzatára helyezi a­­ felhőket. A forma eszme, erőbiztatás, hogy szüntessük meg magunkban a terméketlen állapotot, ha már a világ ránk parancsolta e sorvadást. Nem véletlenül kapta meg a parlament elnökének díját Ravennában B. Laborcz Flóra bronzból mintázott "Találkozás"-a ahol a csókba forradó nő-férfi, két hosszúkás felhő, - süríti az élet alaptörvényét. Merészen absztrahál,­­ "Isten szemét" is egyszerűsíti, másutt csillagot, felhőt, esőszálakat társít.­­ "Erdélyi látomás­a is valós élményen fokozódik műalkotássá, így a Körösi Csom­a Sándort szimbolizáló Virágpalástban is. Domborművei, cégérei tömör emblémák, szobrászi jellé válik a gyergyói táj is, földereng a csorbult Hold, szivárványiv és megannyi felhőpárna. Szó mint száz, B. Laborcz Flóra felhőiben új otthonára lel az ember, mert a külső látványból mindig belső tájat varázsol a véső és a szellem. "Felhőszék"-e is ötletes, elmélyült munka, eseménye volt a Műcsarnokban rendezett magyar szobrászati kiállításnak 1995- ben. Dr. Losonci Miklós művészettörténész

Next