Gallusz Gyöngyi grafikus (1996)

KÖZEL ÉS TÁVOL Gallusz Gyöngyi monumentális grafikáiban olyan alkotói módsze­reket és alakzatokat keres, melyek egyszerre hordozzák az önma­gunktól és a világtól való közel- és távollét kettős tapasztalatát. Olyan nem­­ önmagára­­ koncentráló, de a külvilágra se nagyon összpontosító, így önmagától, de a világtól is távollévő állapotok­ban, utazás közben, vagy motorikus - monoton hétköznapi tényke­dések közepette megélt állapotokban alkot, melyekben az ember tudata valahol önmaga és a világ között félúton van; jelen is van meg nincs is, működik is meg nem is, az ember önmaga is meg nem is. Az ilyen meditatív, félhipertudatos állapotokat jól ismerik a keletiek, vagy az imákat az önmagukból való kijutás érdekében recitáló hívők. Hiperaktivitását lekötendő, a mű konkrét létre­hozása közben is ilyen állapotba hozza magát, a rengeteg apró jel, rovátka, pötty és vonalka egymás mellé halmozásával, egymásra rétegzésével. A kis jelek úgy sorolódnak egymás mellé, mint a mantrákat recitáló buddhista szerzetesek szent hangjai, vagy bármely más vallás hívőinek imaszavai. Az alsó réteget, a minden munkájában kiinduló síkot, Kezdetet jelentő Alapot ( egy sor mun­kájának ez is a címe ), az egész felületet egyenletesen bevonó, alig látható, lehelletfinom vonalkák sűrű sorai hálózzák be, majd erre az amorfitás és szerkezetesség határán lebegő tudatalatti felületre egyre racionálisabb, erőteljesebb, konstruktívabb, meg­­formáltabb rétegek következnek, melyek vastagabb tollvonások­ból és sötétebb színekből építkeznek. A második, harmadik és negyedik réteg már nem a teljes felületet borítja, hanem csak egyes területeit, szabályosabb geometrikus jellegű formációkat vágva ki a sűrűn egymásra rétegzett mű szövetéből, így az alkotás alsó rétegében megjelenő organikust, személyes kézjegyet és szubjektív vonásokat a geometrikus renddel, rácsszerkezettel egyesítő jelleg a mű egész struktúrájában is kibontakozik; a szub­jektív ám szabályos sorokba rendezett rétegek organikusan nőnek ki egymásból, de végül egy szabályozott szövevényt alkotnak. Az Alap azonban nemcsak a monotónián, motorikus ismétlésen keresztül elérhető révület vagy transzcendálódás jelentését hor­dozza, hanem adekvát kifejezője a modern, de talán a mindenkori ember alapvető lélekállapotának, a jelenlét és a távollét, a jelen­ben való levés és a léttől, élettől való távolság együttes érzésé­nek. Érzékeljük, hogy a jelenben vagyunk, de kívül vagyunk rajta, mert a valóságot igazából az emlékezésünkkel éljük meg ... 1962. november 8-án született Budapesten 1983-87 ELTE Tanárképző Főiskolai Kar irodalom - magyar nyelv - történelem szak 1989-94 Magyar Képzőművészeti Főiskola képgrafika szak 1994-96 Magyar Képzőművészeti Főiskola posztgraduális képzés 1994 - től tagja a Fiatal Művészek Stúdiójának és a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének 1993 Óbudai Pincegaléria, Budapest 1995 Vigadó Galéria, Budapest / Bányai Péterrel, Csontó Lajossal, Kótai Tamással / Műcsarnok, Győr Fiatal Művészek Klubja, Budapest EGYÉNI KIÁLLÍTÁSOK CSOPORTOS KIÁLLÍTÁSOK 1993 Imatra, Kuopio, Nurmes, Finnország Strandfesztivál, Budapest / BURA - csoport/ Európai Akadémiák Nemzetközi Kiállítása, Maastricht Nemzetközi Grafikai Biennálé, Maastricht, Hollandia 78-as Galéria, Sopron Tűzoltó u. 72., Budapest / BURA-csoport/ Nemzetközi Grafikai Biennálé, Győr Miskolci Grafikai Biennálé 1994 Kálvária Galéria, Szeged Körmendy Galéria, Budapest Athén, Görögország 1995 „ Rajzpróba" - Óbudai Társaskör Galéria, Budapest Nemzetközi Grafikai Biennálé, Ljubljana, Szlovénia Ottenstein, Ausztria DÍJAK 1992 Loxton Peacock Alapítvány díja Barcsay Alapítvány díja 1993 Győri Nemzetközi Grafikai Biennálé fődíja Miskolci Grafikai Biennálé - Fiatal Képzőművészek Stúdiójának díja és Kondor Béla emlékérem 1994 Kondor Béla díj Barcsay Alapítvány díja 1995 Derkovits ösztöndíj STURCZ JÁNOS

Next