Péterfy Gizella festő- és szobrászművész kiállítása (Művészetek Háza, Csikász Galéria, Veszprém, 1999)

Balaton hideg, vibráló színvilágával, melyből csak egy távoli, messzi fény csillan ki, mindazt a halál­­félelmet, mindazt a szorongást, amely Pilinszky egész életművét oly súlyosan tragikussá teszi. Más jellemzői vannak Péterfy kedvtelésből készített barátportréinak, bár itt sem a fizikai hasonlóság pusztán a művész célja, hanem a jellem, a karak­ter, az egyéniség megmutatása. A hajdani virág­­szimbolika késői leszármazottjaiként, időről időre megfest karaktereket jellemző virágportrékat is: ró­zsát, amaryllist. Miként az eposzok állandó jelzői, úgy szerepelnek a képeken ezek a karakterisztikus virágmotívumok. A plasztikussá festett figurák az­tán lassan kilépnek a térbe. Egyedi agyagszobrok, a bibliai teremtés sárból gyúrt Ádámjai, festett portrék követik az olajjal vászonra festett képeket. Terrakotta portrék, amelyeket ugyanúgy gyengéd­ség itat át, mint az önként választott modellek ké­peit. Péterfy megfigyeléseiben a komolyság szere­tettel párosul. Színei egyéniek és mértéktartóak, de ugyanakkor választékosak és kifinomultak is. Port­réi, ki tudja miért, szinte egy-két kivételtől eltekint­ve melankóliát árasztanak. A kiállított, tematikailag, műfajilag egy-egy cso­portot alkotó műtárgyegyüttesek mellett van Péter­­fynek egy nagyon különös, az írói képzeletet is fel­­villanyzó műtárgya: a Mohácson talált, házfalmeg­­tartó, falba befalazott macskatetem, amely kifestett dobozba zártan Vesonius Primus vonagló pompeji kutyájának huszadik századi hihetetlen rokona. Számos köztéri munkája közül háromnak a ma­kettje látható most Péterfy Gizella Csikász galéria­beli tárlatán: a salgótarjáni Balassi Bálint Könyv­tárba készített, szobrokkal kiegészített pannó, a bajai Életfa, és egy íves pannóterv a Pászty Autó­szalonba. A homorú lemezre festett, világos égboltra kirajzo­lódó fák koronái, mint a middelharnisi fasoré is, nagylevegőjű távlatot adnak a nézőnek. A salgó­tarjáni, 1­988-ban festett és mintázott kompozíció­ról ezt írta az építész-tervező Finta József: „A Bau­haus szikárságú fényes TÉRBE felfúródó felvonó­­torony falaira festett, s színpompás lebegő alakjai­val koronázott építészeti FORMA. Általa (Péterfy ál­tal) vált a HÁZ fókuszává, az architektúra és 'mu­­rális' társa úgy testvériesült ezen a helyen, mint az ikrek születése." És a bajai általános iskola és óvoda süllyesztett aulájába elkészített Életfa? Különleges feladat, egyedi lehetőség volt a művész számára: plaszti­kai megoldású, állatkákkal, csöngettyű­kkel „bela­kott" fagyökérből kinövő „égig érő" mesefa szüle­tett, amely nyolc méter magasan határolja a teret, sokezernyi levelével, emberi életállomásoknak ott­hont adó ágbogaival. Egyedi megoldású csodafa. A maga nemében olyan különleges „meditációs objektum", amely nagy hatású szimbolikus voltá­nál fogva Péterfy Gizella művészi pályájának mél­tó reprezentánsa.

Next