MúzeumCafé, 2008 (2. évfolyam, 3-8. szám)

2008/1. február / 3. szám • Fénykor - A reneszánsz éve Magyarországon

HIRDETÉS | Serkentő impulzusok a falon Egy kortárs festmény jó hatással lehet a kreatív munkavégzésre - állítja Oszkó Péter, a Deloitte elnök-vezérigazgatója. Egy-egy festmény „önmagá­ban olyan szellemi impulzust ad, ami a napi munkateher mellett is rendhagyó gondolatokra serkentheti a munkatársakat” - mondja. „ Milyen megfontolásból támogatják a hazai kultúrát, mit jelent a Deloitte-nak a kultúrafinanszírozás? Egy üzleti vállalkozás számára ez sok mindent jelenthet, a legegyszerűbb válasz talán az, hogy ismertséget, nyilvánosságot, megjelenési lehetőséget ad. Mégsem gondolom, hogy ez lenne ma már a legfontosabb szempont. Egy hozzánk hasonló cégnek számos lehetősége van a nyilvános megjele­nésre. Ezért aztán a kultúrafinanszírozást nem a PB által vezérelt döntés­ként kezeljük, hanem olyanfajta koncepcionális kérdésként, amelynek ki­alakításában sokan részt vesznek - és szeretnénk is, hogy mind a kialakult koncepciót, mind a napi tevékenységet mindenki magáénak érezze a cégen belül. Nemcsak a napi üzleti ügyeinkre akarunk összpontosítani, hanem felelősséget akarunk viselni tevékenységünk egyéb társadalmi hatásaiért is, másrészt pedig elemi érdekünk, hogy életben tartsuk a szellemi nyitott­ságra való képességünket, hiszen az közvetetten nagyobb segítségünkre lehet a tevékenységünk során, mint amennyit társadalmi felelősségválla­lásunk PR-értéke képvisel. Meggyőződésem, hogy ennek már ma is tetten érhetők a pozitív hatásai. Az a körülmény például, hogy kortárs képző­művészek képei díszítik az irodánk falait, már önmagában olyan szellemi impulzust ad, ami a napi munkateher mellett is rendhagyó gondolatokra serkentheti a munkatársakat, és segíthet újragondolni, újraértelmezni ré­gi, bevett megoldásokat. Ha csak annyit gondol végig valaki, hogy miért kerültek a falra ezek az alkotások, milyen értéket képviselhetnek, hogyan lehetséges egyáltalán azok értelmezése, befogadása, hogyan közelíthetők meg az egyébként sokkal könnyebben emészthető napi vizuális ingerekhez képest, már segítséget kapott új ötletek, megoldások gyűjtéséhez, kialakí­tásához. Pozitív értelemben van provokatív jellege a napi problémáktól tel­jesen idegen szellemi közegnek, ami hosszú távon segítséget adhat - a napi gyűrődést is jobban bírjuk ezáltal. -I- Kik és mi alapján döntik el, hogy milyen művészeket, szervezeteket támogatnak? Érdeklődésünket meghatározza a saját imázsunkkal, szellemi karakte­rünkkel kapcsolatos alapkoncepciónk, amelynek kialakításában megint csak minden üzletág és szakértő tevékenyen részt vesz. Az előző példá­nál maradva: az, hogy a falakon kortárs képzőművészek munkái láthatók, szolgálja egy alkotói közösség támogatását, miközben a mi arculatunkhoz, szellemiségünkhöz és életvitelünkhöz is ez illeszkedik leginkább. •J* Említene néhány konkrét példát, kiket támogatnak? Számos együttműködésünk van a Szépművészeti Múzeummal, régi jó kapcsolatunk van a Zeneakadémiával, szponzoráljuk az évente megren­dezett Mecénás-napot, a művészeti kiadványok közül pedig a színvonalas, igényes kivitelű magazinokat támogatjuk.­­I* Mit tud mondani a pénzbeli támogatások mértékét illetően, azaz „meddig mennek el”? Biztos, hogy a pénzbeli támogatások tekintetében nem mi vagyunk a leg­nagyobbak, hiszen a nálunk nagyobb pénzintézetek, tőzsdei vállalatok többet fordíthatnak ilyen célokra. Viszont igyekszünk az anyagi források mellett szellemi támogatást is adni. A Zeneakadémiának például, amellett, hogy ösztöndíjakkal támogatjuk, szakértői segítséget biztosítunk, hogy működésüket racionalizálhassák, illetve Európai Uniós pályázatokra je­lentkezhessenek. Az effajta támogatás olykor értékesebb is lehet, mint a pénzbeli adomány. • Van kedvence a cég irodaházában látható festmények közül? Nem vagyok rangsorolós típus, nem szívesen emelek ki senkit, szeretek a többiekre is gondolni, de ha az itteni gyűjteményből kell választanom, ne­kem Köves Éva a kedvencem. Az ő vásznainak fekete-fehér kontrasztossá­ga, dinamikája nagyon megfogott. (x) ti

Next