Muzsika, 1960 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1960-12-01 / 12. szám - SZ. R.: Egy szlovák muzsikus Kodály Zoltánról

Nem sz­őLHik m­uzsikítt !Cödáhj fólián ró! Mikulás Schneider-Trnavsky (1881— 1958) a régebbi szlovák zene legki­válóbb képviselője, aki részben Bu­dapesten végezte tanulmányait a Zene­akadémián, s egy ideig fővárosunkban is működött, mint karmester. Nagy­szombatban nyolc éven át osztály­társa volt Kodály Zoltánnak. Schnei­der-Trnavsky népdalgyűjtéssel is fog­lalkozott s a szlovák műdal első tu­datos művelője volt. Érdekes, kissé adomázó hangú emlékiratokat hagyott hátra. Művét Dsmevy a shy (Moso­lyok és könnyek) címmel jelentette meg a Szlovák Szépirodalmi Könyvki­adó Pozsonyban. A könyvet a szlová­kiai Bartók-levelek összegyűjtője, La­dislav Burlas zenetörténész adta ki s látta el utószóval. Schneider-Trnavsky figyelemre méltó fejezetet szentelt írás­művében nagy magyar iskolatársának, Kodály Zoltánnak. Ezt a részt közöl­jük itt, kissé rövidítve. (Sz. R.) Gimnáziumi iskolatársaim között feltűnt egy gyöngekötésű, parányi és csendes fiúcs­ka, Kodály Zoltánnak hívták. Az I/a osz­tályban találkoztunk s attól fogva együtt jár­tunk nyolc osztályt. Bizonyítványam­ Zoltán­nak csupa kitűnője volt. Minket, többieket, nemigen aggasztott, hogy a jobb jegy bizo­nyítványainkban olyan ritka volt, mint a mazsola a fösvény szakácsné kuglófjában. Olyannak is kell lenni, mondogattuk, aki­nek kitűnői vannak — s ezzel Kodály Zoltán számunkra el volt intézve. Amikor Kodály harmadikos lett, hegedűt kezdett tanulni az én tanítómnál, Kubicsek Gyulánál. Én akkor már „híres" hegedűs és énekes voltam . Sütö­getni tudtam valamelyest a zongorán is. Ta­nítóm áradozott Zoltánról, dicsérte gyors fel­fogását, elmesélte előhaladását a tananyag­ban. Kodály apja a vasútállomás főnöke volt Nagyszombatban, szigorú és lelkiismeretes elöljáró. Volt kitől örökölnie fiának becsvá­gyat, kitartást, no meg tehetséget. Az öreg Kodály szigorú fegyelemben nevelte a fiát. Zoltánnak nem voltak pajtásai, jómaga mindössze két utat ismert a városban: a ha­zulról iskolába vezetőt s az iskolából haza vezetőt. Szűkszavú és zárkózott fiúcska volt Kodály Zoltán. Mi többiek már régen fel­jártunk az öreg Matzenauerhez, a nagyszom­bati dóm orgonistájához zenélni és énekelni a kórusra, amikor Kodálynak e zenei örö­mökről még sejtelme sem volt. Matzenauer Ferenc Ottónak, akit röviden „Fotti"-nak hívtunk, tizenhárom gyermeke volt, akik mind ott énekeltek és játszottak a dóm kó­rusán. Ebbe a zenekedvelő társaságba, amely­hez pajtásaink egész sora tartozott, sikerült elcsábítanunk a remete Zoltánt is. Nagyon jól érezte magát az új környezetben, akárha új világba került volna. Kimondhatatlan örömmel sietett közénk játszani. Mint auto­didakta megtanult brácsázni és csellózni. A csellójátékban rövidesen annyira haladt, hogy létrehoztunk egy vonósnégyest ebben az összeállításban: Vancsó Lajos elsőhegedű, én második hegedű, Matzenauer Béla brácsa s Kodály cselló. Klasszikus négyeseket játszot­tunk, így szívtuk magunkba a zeneirodalom legnagyobbjainak nemes szellemét. A hatodik osztálytól kezdve megtisztelő feladat hárult rám: a gimnázium orgonistája lettem. Már akkoriban készségesen rögtönöz­tem az orgonán, ez vitt rá a komponálásra. Kodály is komponálni kezdett s tüstént be kell vallanom, hogy az ő szerzeményei ne­kem jobban tetszettek, mint saját műveim. Gyakorlatom volt, de az ész barátomé volt! El is látott Kodály értékes tanácsokkal, így például tanácsára megszereztem Lobé elmé­leti műveit. Kodály hívta fel figyelmemet Singer és Seyfriz hegedűiskolájára, erre a kompendiózus műre, amely mind pedagógiai, mind zeneszerzési szempontból ma is kiváló. Emlékszem, szeptemberben a gimnázium hangversenyén játszottuk Kodály d-moll ouvertürjét és Esz-dúr trióját két hegedűre és brácsára. Az ouvertürt a szerző Haydn nyelvén írta. S azt hiszem, ha Haydn hall­hat­ta volna, megdicséri Kodályt... 40 (•ttrdi­lo opera Angliában A Sadler's Wells operaegyüttes nagyméretű elő­regyártott „gördülő operaházat"­ építtet vidéki elő­adások céljára. A tervezett 1500 férőhelyes gör­dülő operaház nem lesz sátorjellegű, hanem nor­mális színházépület, öltözőkkel, modern színpaddal, sőt vendéglővel ellátva. A Sadler's Wells társulat reméli, hogy ezzel megoldódik a legnagyobb prob­lémája, a vidéki színháztermek szűk befogadóké­pessége. Jelenleg ugyanis valahányszor vidéken lépnek fel, rendszerint a nézőtér első sorait el kell távolítani, hogy az együttes zenekarát el le­hessen helyezni.

Next