Muzsika, 1962 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1962-01-01 / 1. szám - Az SZKP XXII. Kongresszusa és a szovjet zene

19­6­2. JANUÁR ZENEI FOLYÓIRAT V. É­V­F. 1. S­Z. 5^655 MUZSIKA AZ SZKP XXII. KON­GR­ESSZ­USA ÉS A SZOVJET ZENE Dmitrij Sosztakovics, a világhírű szovjet ze­neszerző berlini tartózkodása alkalmával hosz­szabb beszélgetést folytatott Karl Schöne­wolffal, a Berliner Zeitung zenekritikusával, a Musik und Gesellschaft c. folyóirat szerkesz­tőjével. A szovjet komponista már a beszélgetés elején kifejtette, hogy a programzene kivétele­sen érdekes műfaja a zeneköltésnek. A XXII. kongresszus után a szovjet zeneszerzők még inkább foglalkozni fognak programzenével, mint eddig, és maga is több ilyen mű meg­alkotására készül. A német szerkesztő ekkor azt a kérdést tet­te fel, hogy mily gyakorlati következményei vár­hatók Hruscsov elvtárs kongresszusi beszédé­nek, amelyben a kommunista munka romanti­kájáról és a szocialista valóságnak a művé­szetben való visszatükrözéséről is beszélt. Sosztakovics a kérdésre a következőkben vá­laszolt: — Hruscsov elvtárs már 1957-ben, és azóta több alkalommal is beszélt a művészet és az élet szoros kapcsolatáról. Ezek nagy vissz­hangra találtak festőinknél és muzsikusaink­nál. A szocialista jelennek a művészetben való ábrázolása igen megtisztelő feladat művé­szeink számára. Természetesen arra nem lehet receptet adni, vajon ez hogyan történjék. Mindenképpen előfeltétel, hogy a művészt át­hassák korának haladó eszméi. A szovjet mű­vészek azoknak az embereknek szentelik alko­tásaikat, akik a kommunista társadalmat épí­tik. Karl Schönewolf utalt Hruscsov elvtársnak a dolgozók, különösen a fiatalság, esztétikai ízlésének fejlesztéséről tett szavaira. Erre vo­natkozóan a szovjet komponista ezeket mon­dotta: — A Szovjetunióban nagy figyelmet fordí­tanak a zenei ízlésfejlesztés és a zenei oktatás kérdéseire. Nagyon megjavult a gyermekek zeneoktatása az iskolákban. Az ízlésfejlesztés­nek ugyanis már a gyermekévekben kell kez­dődnie. El kell érni, hogy rövid idő alatt minden ember részesülhessen zenei oktatásban. Ennek megoldása jelentős nevelői feladat. E célból számos helyen zenei népfőiskolákat szerveztek, amelyeket kiváló művészek, zene­szerzők, karmesterek, előadóművészek és zene­tudósok vezetnek. Ezeken jelenkori alkotáso­kat is bemutatnak. Az eredmények nagyon jók. A rádió is állandóan segíti a zenei nevelő­munkát. Csak olyan zenét sugároz, amely ne­velőhatású. Ez nemcsak az úgynevezett ,,ne­héz" zene területére vonatkozik, hanem a tartalmas tánc- és szórakoztató zenére is. A beszélgetés befejező részében Soszlako­vics a mai zeneszerzők új alkotásainak gyors elterjedésére utalt. — A karmesterek és előadóművészek ma­gától értetődő feladatuknak tartják, hogy a jelenkori zenét elterjesszék a nép között — mondotta Soszlakovics.

Next