Muzsika, 1966 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1966-03-01 / 3. szám - ALBERT ISTVÁN: Simándy József jubileuma

SIMÁNDY JÓZSEF JUBILEUMA „Egy csepp önbizalom és élni tudsz azonnal" — írja Goethe a Faust I. részében. Alighanem ez a fajta önbizalom — s talán nem is cseppnyi — fűtötte Simándy Józsefet, 1947-ben, azon a meleg nyári estén, amikor az egyik pesti sza­badtéri színpadon először énekelte Don Josét, s olyan remeklésszámba menő virágáriát, mely mindmáig felejthetetlen. A budapesti közönség ekkor figyelt fel nevére, a kritika ekkor kezdte jósolgatni, hogy új, nagyszerű tenorista-re­ménysége van az Operaháznak. A vakmerő nyári szaltó bravúrosan sikerült: a következő évadra az Operaház szerződtette, s a szezon kezdete után hamarosan ugyancsak a Carmen­ben, majd mint Turiddu bizonyította be, hogy képes valóra váltani a hozzá fűzött reménye­ket. Ám ezek csupán a látványosabb kezdetei Simándy énekes-pályájának, hiszen már a negyvenes évek elején az operai kórus tagja volt (énekelt néhány kisebb szerepet is), a fel­szabadulás után pedig a szegedi Nemzeti Szín­ház opera-együttesének szólistájaként aratott meleg sikereket. Így aztán az idei esztendőben, mint jubilánst köszönthetjük a kiváló tenoristát, aki negyedszázada öltötte magára először a színpadi kosztümöt. Milyen sikerekben, hivatalos elismerésekben és sorozatos közönség­hódításokban gazdag ne­gyedszázad ez — írhatnók könnyelműen, ha nem tudnánk, mennyi tanulás, fárasztó erő­koncentráció, mennyi belső vívódás és művészi küzdelem húzódik meg mögötte. Mert a nyár­estén diadalmaskodó ifjúi önbizalmat fokoza­tosan felváltotta a felelősségtudat, a szüntelen önképzés, a szerepek kimunkálása, az énektech­nika csiszolása, a kifejezés gazdagítása, a zené­ben való elmélyülés, mely lehetővé tette Si­mándy számára, hogy több mint harminc te­norfőszerepet énekeljen Mozart Taminójától Verdi Otellójáig. Eredendően inkább lírai jel­legű hanganyagát gondos és szisztematikus munkával fejlesztette hősi zengésűvé, hogy va­lóra válthassa legszebb szerepálmait. Hány meg hány parádés alakítását méltattuk. Halot­tuk Radamesként és Grál ezüstvértes küldötte­ként, Florestánként és trubadúrként, láttuk töprengű-vívódó Bánk bánként és féltékeny­ségtől gyötört Otellóként, ott állt a lámpák fénykörében, s zengte a genovai hajnalban Adorno szerelmes dalát, tanúi voltunk, hogyan éli át Des Grieux gyötrelmes elválását Manon­jától, s hallottuk Nürnberg sugárzó szent János napjának reggelén énekelni ifjú frank lovag­ként a versenydalt . . . Csupán néhányat sorol­tunk fel a szerepek fényes galériájából, de bi­zonyára ezek a legragyogóbbak. Simándy igazi területe — a dráma. A dalműirodalom legellen­tétesebb jellemvonásokból szőtt figuráiban, a sűrített szenvedélyek színpadán tudja kibon­takoztatni művészetét. Gondoljunk Turiddu búcsúénekére, Radamesre, s újra meg újra Des Grieux-re, Don Joséra és Otellóra ... Ezeknek a szerepeknek egyik-másikában nemcsak itt­hon, hanem külföldön is megbecsülést szerzett nevének. Hangja a természettől kapott ritka adomány, melyet — mint már előbb érintettük — szor­galmas munkával, fokról-fokra, nagy ökonó­miával fejlesztett nagyszerű kifejezőerejű hang­szerré. Modulációkban gazdag, varázsos szép­ségű tenor Simándyé, melyet mindig a tuda­tosság és az őszinte belső átélés harmóniájával állít a stílus és a kifejezés szolgálatába. S nem csak az operaszínpadon, hanem azokban a sajnálatosan ritka pillanatokban is, amikor do­bogón hallhatjuk, akár mint dalénekest, akár Simándy József Don José szerepében (Kertész Gyula felv.)

Next