Muzsika, 1967 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1967-05-01 / 5. szám - Énekelni kell - Kodály Zoltán előadása a Jeunesses Musicales 20. kongresszusán

Kodály Zoltán előadása a Jeunesses Musicales 20. kongresszusán ÉNEKELNI KELL 1966 áprilisában a Fédération Internationale des Jeunesses Musicales Párizsban rendezte meg 20. közgyűlését és kongresszusát, melynek napi­rendjén szerepelt az ifjúság zenei nevelésének kér­dése is. Előadókként a nemzetközi szervezet veze­tősége felkérte Kodály Zoltánt, Luigi Dallapiccolát és André Jolivet-t. A zenei nevelés kérdéseinek szentelt „fórumot" nagy várakozás előzte meg. Április 12-én kora délután felnőtt érdeklődők és fiatal kongresszusi részvevők százai gyűltek ösz­sze az Unesco palota nagy előadótermében, h­ogy meghallgassák az előadásokat. Elsőként Kodály Zoltán lépett az emelvényre, s mintegy húsz per­cig beszélt zenei nevelésünk múltbeli állapotáról, s mostani eredményeinkről. Árnyaltan megfogal­mazott francia nyelvű előadását a közönség szűn­ni nem akaró tapsokkal köszönte meg. Az előadás rövidített szövegét közzétette a Jour­nal Musical Français 1966. április 14-i száma. Az itt közölt magyar fordítás a francia újságban megjelent szöveg alapján készült. S minthogy Ko­dály Zoltán eredetileg is franciául fogalmazta meg előadását, magyar nyelvű vázlat sem segíthette a fordítót. /A zeneszerzők, nagy többségükben mindig m­ég szívesen tanították mesterségüket. De­ kérdezték már sokan tőlem, hogyan lehetséges, hogy egy zeneszerző, például mint én, ahelyett hogy műveket alkotna, állandóan és követke­zetesen a népiskolákban folyó zenetanítással foglalkozik és törődik. Hogy megértsék álláspontomat, egy pillan­tást kell vetnem a múltba. Amikor fiatal koromban a fővárosba érkez­tem, azt hittem, hogy a zenei élet, amelyet itt megismertem, teljesen kielégítő: már volt egy Operaházunk, melyet 1884-ben nyitottak meg, voltak hangversenyeink és mindenfajta ren­dezvényeink. híres Főiskolánk is volt, melyet Liszt alapított 1875-ben (már 1842-ben meg­tervezte, de terve a Magyarországon lejátszódó szomorú események m­iatt akkor még nem va­lósulhatott meg). De aztán lassan megfigyeltem, hogy a Fő­iskolán képzett kitűnő zeneművészeinknek külföldre kellett menniök, mert itthon nem tud­tak megélni, hogy a hangversenyeken mindig ugyanazokat az arcokat lehetett látni, és hogy csodálatos Operaházunk gyakran félig üres ház előtt játszott. Vagyis a klasszikus zene közön­sége nagyon is gyér volt. A népesség többsége (még az úgynevezett művelt réteg is) megelé­gedett a cigányzenekarok műsorával, s legfel­jebb a könnyű operákat élvezte. A szonáták „alkotóinak" tehát be kellett látniok, hogy egy elképzelt világban élnek, és végül nekem is számolnom kellett a keserű valósággal; így volt ez az első világháború után, amikor min­den hanyatlásnak indult, és sok zenész kiván­dorlásra gondolt (egyesek valóban meg is tet­ték). V­égül pedig kóristáink énektudása oly kez­detleges volt, hogy a Psalmus Hungaricu­s első előadása után egy gyermekkórust kellett beállí­tanom, hogy megerősítsem a női hangokat. Ezek a friss hangok sok örömet szereztek ne­kem, és ekkor kezdtem érdeklődni az énekta­nítás iránt, amelyet abban az időben hiányos­nak és elhanyagoltnak tapasztaltam. Mégis ír­tam nekik néhány kis a cappella kórust. Telje­sen új próbálkozás volt ez, és hamarosan kide­rült, hogy sok gyermek, jóllehet semmi zenei képzettsége nincs, ügyes karmesterek vezetésé­vel igen magas színvonalú művészi teljesít­ményre képes, s előadásukat a felnőtt közön­ség, sőt a szakemberek is élvezettel hallgatták. Ekkor arra gondoltam, hogy sokkal köny­nyebben elérhetnénk ezeket az eredményeket, ha a gyermekekbe beolthatnánk a zene lénye­ges elemeit, és a zene olvasására is megtaní­tanánk őket. Továbbra is írtam tehát kórusokat, s a Wes­selényi utcai iskola kisfiúi hamar kitűnő elő­adókká lettek. Az ő példájuk újabb iskolákat ihletett meg, s most már más zeneszerzők is alkottak effajta műveket. De eközben szünte­lenül fáradozni kellett a zeneoktatás tökélete­sítésén. Harminc évig tartó folytonos harc volt ez, amelyet csak a második világháború sza­kított félbe; a részletekről nem szólok, mert talán untatná önöket. . . Ma már százhárom általános iskolánk van, köztük huszonhárom a fővárosban, amelyek­ben a tanulók az általánosan érvényes tanterv mellett minden nap éneket tanulnak. Ez heti négy óra tanulmányi többletet jelent, s egye­sek persze mindjárt a tanulók túlterhelését hánytorgatták. De tizenöt év tapasztalása azt mutatja, hogy ezek a tanulók a többi tárgyban is gyorsabban és könnyebben haladnak, mi­vel magától értetődő, hogy ez a mindennapos kis énekadag felfrissíti és serkenti a gyerme­kek szellemét, és fogékonyabbá teszi őket más feladatok elvégzésére. Csak mulatságos játék

Next