Muzsika, 1971 (14. évfolyam, 1-12. szám)

1971-01-01 / 1. szám - FEUER MÁRIA: A fejlődő ízléshez igazodva

hat most, mint korábban. Ám az ismeretterjesztés, a színvonalas zenei nevelés feladatait változatlanul fontosnak tartjuk s fontosnak tartják olvasóink is. A Muzsika Szerkesztősége kérdőíveket juttatott el előfizetőihez, amelyekben olvasói véleményét kérte, mivel foglalkozzék a jövőben. Nagy örömünkre előfizetőink hetven százaléka nem sajnálta a fáradtságot, s válaszra érdemesítette kérdéseinket. E válaszok arra ösztönöznek, hogy azokra is gondoljunk, akik „most szeretnék pótolni a zenei műveltséget, amelyet iskolás korukban nem kaphattak meg" - ám a színvonalas ismeret­terjesztés és egy-egy zenetudományi írás mellett azokról se feledkezzünk meg, akik „fáradtan veszik kézbe a lapot és felüdülést várnak tőle". Sokakhoz szeretnénk szólni, s tudjuk, hogy minden cikkünk nem érdekelhet minden­kit. Ezért terveztük állandó rovatainkat úgy, hogy olvasóink tájékozódását megkönnyít­sük velük. E rovatok egy része - mint a Könyv-lemez-kotta - régebbi formában szerepelt már, más része - például a Portré - rendszertelenül került sorra. Olvasóink kívánságára most minden számunkban bemutatunk egy előadóművészt vagy zeneszerzőt, és új soro­zatokat indítunk. „Fiatalok hangján" az Ifjú Zenebarátok magyarországi szervezetének tagjai jelent­keznek problémáikkal, maguk szervezik vitafórumukat, írják beszámolóikat, maguk szólnak az őket legjobban érdeklő kérdésekről. Állandó helyet biztosítunk az ország zenei életének, s mivel úgy véljük, hogy budapesti cikkíró beszámolója kevéssé segítené a decentralizálódás nagyon is szükséges folyamatát, helyi tudósítókat bíztunk meg, hogy rendszeresen számoljanak be öt nagy­városunk: Szeged, Debrecen, Miskolc, Győr, Pécs és környéke zenei problémáiról, örömeiről, gondjairól és eseményeiről. Ebben az Országszerte című rovatban termé­szetesen hírt adunk és riportot közlünk többi városunkról is, esetenként változtatva a színhelyet. A Világszerte rovat a zenei nagyvilág jelentős eseményeivel igyekszik lépést tar­tani, munkatársaink személyes tapasztalatai és írott beszámolók alapján. Kritikai híradásunk eddig is sok gondot okozott: a szűkreszabott terjedelem és a kényszerű, hosszú nyomdai átfutási idő megnehezítette e kötelességünk teljesítését. E nehézségek változatlanok, ezért koncertkrónikánk­ból csak a bemutatókat em­el­jük ki; az előadóművészi produkciókat inkább sommásan regisztráljuk, így a koncertek mégsem hangzanak el visszhang nélkül s hogy a rövid megjegyzések mércéje ne inga­dozzék, egyetlen kritikus látja el a feladatot. Az operai előadásoknál inkább a magyar művészek újabb bemutatkozásait kísérjük figyelemmel, külföldi énekesekről csak jelen­tősebb produkció esetén emlékezünk meg. Fontosabbnak véljük viszont egy-egy reper­toár előadás kritikáját éppen azért, mert e „hétköznapi" esték tükrözik a színház színvonalát, s a próbaként megvizsgált előadásokat az állandó, bérletes törzsközönség látogatja. Szólni kell még táncrovatunkról, annál is inkább, mivel olvasóink egy része sokal­lotta a táncos cikkek mennyiségét. Való igaz, hogy e művészeti ágnak önálló folyóiratra lenne szüksége, ám jelenlegi szűkös nyomdai kapacitásaink között a lap megindítására várni kell. A jövőben igyekszünk a Muzsika táborához alkalmazkodva még jobban a lényegre koncentrálni, s a zenéhez kapcsolódva foglalkozunk testvérművészetünkkel; úgy érezzük, kulturális kötelességet teljesítünk, amikor néhány oldalon beszámolunk a tánc eseményeiről, problémáiról. Az állandó rovatok mellett változatlanul feladatunknak tartjuk időnként egy-egy zeneelméleti cikk közlését, és a zenei ismeretterjesztés körébe vágó írások publikálását. S ami terveink között a legszilárdabb: nem akarunk megszilárdulni. Külső megjelené­sünket és tartalmunkat a művészet természetes változásaihoz szeretnénk igazítani, s ha úgy érezzük, kísérleteink nem váltak be, újabbakhoz kezdünk. Feuer Mária

Next